• EndoS

IVF våren 2018

Regnbågens färger skrev 2018-02-17 07:12:50 följande:

Ok, det låter som ett otroligt jobbigt tillstånd oavsett! Hoppas att du inte har ont jämt o ständigt av detta <3 Konstigt nog har hon inte kännt av det särskilt mkt! Mensvärk o så givetvis!

Jag tycker det är jätte bra och viktigt att prata om både sjukdomar och även ofrivillig barnlöshet mm. Men jag måste säga att folk som bara föder barn på löpande band kan va fruktansvärt oförstående och rätt obrydda vad det gäller våra problem. Men det är klart, så länge deras gener får leva vidare så är det kanske inget problem. :( Den mest korkade kommentaren vi fått IOM att vi är två kvinnor: ?Men kan ni inte bara gå ut för en kväll o hitta nån man att ligga med? På riktigt?!?!?

Nej, som tur är så har jag egentligen bara problem runt mens. Lite stökig mage/tarm annars också, men inte några jätteproblem och heller ingen smärta annars. Är dock lite rädd för att det ska bli värre med tiden, och vill inte gå obehandlad mer än jag behöver.

Som om kvinnan i par med manlig faktor skulle gå ut på krogen och ligga runt för att bli gravid. Det skulle folk aldrig föreslå, men det är ju precis lika korkat som att ni skulle göra det...!
    Diagnostiserad med endometrios 2017, IVF påbörjad 2018.
  • EndoS
    Regnbågens färger skrev 2018-02-17 07:18:10 följande:

Jag är ledsen för er skull! Du gjorde rätt som var hemma tycker jag! Hoppas det blir bra med synarelan nu o att vi får goda resultat!! Det är många som hejar på men just i tråkiga stunder känner man sig som mest ensam! Ta en myshelg o titta på nån film och bara ta hand om varandra! Stor kram!

Tack <3 Ja, det kändes rätt att vara hemma. Fick lite kvalitetstid med både sambon, pappa, syster och en barndomskompis så det blev en bra dag ändå.
    Mariana79 skrev 2018-02-17 07:25:54 följande:

Från djupet av mitt hjärta beklagar jag <3 en stor stor kram till dig. Ta dig tid att sörja för att sedan finna hoppet igen. Ta hand om dig <3

Tack <3 Hoppet finns alltid, och kanske var det någon mening med detta. Nu hoppas vi på fler befruktade denna gång, lycka på färskförsöket och många till frysen för framtida syskonförsök.
    Azerp skrev 2018-02-17 07:54:59 följande:

Stor kram till er! Hoppas ni inte behöver vänta länge för att köra igång igen. Vila och rå om varandra och ta er tid att vara ledsen och besviken<3

Tack <3 Förhoppningsvis behöver jag inte spraya mer än de vanliga tre veckorna och det har jag redan börjat med :) Sprayar tre gånger om dagen så jag borde nedregleras ganska snabbt!
    Cilia 82 skrev 2018-02-17 08:23:27 följande:

Vad tråkigt för er! Ta hand om er nu!?

<3
    Anonym (BaKu) skrev 2018-02-17 08:47:06 följande:

Så tråkigt! Hoppas det går bättre nästa gång nu.

Det hoppas vi också!
    S91 skrev 2018-02-17 09:49:21 följande:

Åh jag lider med er, beklagar verkligen. Tycker det är väldigt strongt av er att köra på direkt! Beundrar er för det! Var det erat första försök? Kramar i massor

Tack <3 Tyvärr har jag inte mycket att välja på eftersom min endometrios inte ska få härja fritt. Dessutom har min sambo ett väldigt säsongsstyrt arbete och vi vill därför försöka hinna en omgång till innan jag blir "ensamstående" igen :P Precis, det här var vårt första försök så vi har två kvar.
    Akira Öken skrev 2018-02-17 10:24:42 följande:

Tråkigt att höra. :(

<3
    Inalina skrev 2018-02-17 11:02:30 följande:

Så ledsen att höra  förstår att det är ett jättetungt besked även om man är lite beredd på det. Jag håller tummarna för att du får köra igång direkt! styrkekram

Jo, vi var ju beredda men det hjälps liksom inte. Jagr redan igång med synarela tre gånger om dagen så jag borde nedregleras ganska snabbt. Hoppas att Vi kan köra på direkt!
  • EndoS
    Regnbågens färger skrev 2018-02-17 13:47:46 följande:

Hej igen!

Tänkte bara säga att jag ringde kliniken igår och frågade om man får reda på från dag till dag hur det går med utvecklingen på de befruktade äggen och det får man inte i Malmö iaf . Utan ett dygn efter plock får man reda på befruktningsantal och sen får man vackert vänta till insättningsdagen.

Tänkte bara uppdatera ifall det är nån mer nervös själ där ute:))

I Falun får man veta antal hittade ägg direkt vid ÄP, dagen efter får man veta hur många som blivit befruktade och när det blir återföring. Vid ET får man veta hur de har utvecklats, samt se en film på hela processen på det embryo som de valt ut. Sedan får man brev hem ungefär en vecka efteråt med besked om något kunde frysas.
  • EndoS
    Inalina skrev 2018-02-18 16:26:02 följande:

så roligt att se en film på utvecklingen ! jag tycket Falun verkar ligga långt fram inom IVF när man läser olika trådar här:)

Ja, det var faktiskt riktigt häftigt :) Vi såg till och med när DNA-strängarna gick ihop! Synd bara att det inte blev något av det, men jag gissar att vi får se det även nästa gång :)
  • EndoS
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-19 18:33:37 följande:

Känns som luften gick ur och sen när man inget känner att man eventuellt skulle vara gravid nu(även om de är för tidigt att ens känna nått) så känns de tomt.

Bara 2 försök kvar då.... Och blir de inget I frysen då en så lär tre försök gå snabbt.

Jaja bara försöka fokusera på annat och se de positiva!

Jag känner precis som dig. "Bara" två försök kvar... Det här kommer aldrig att gå!
  • EndoS

Hur lång tid har ni sprutat med Menopur? Första gången fick jag börja på 225, och fick sedan höja till 300 efter första VUL. ÄP blev då 17 dagar efter sprutstart. Den här gången kommer jag att få börja på 300 i fem dagar och sedan gå ned till 225. Tror ni då att det kommer att gå fortare, alltså kortare än 17 dagar till ÄP denna gång?

• EndoS
    prickblomma81 skrev 2018-02-21 10:02:47 följande:
    Jag sprutade Menopur i 10 dagar. Hade dock 300 från början och ändrade aldrig dosen (östrogenvärdet gick upp ordentligt ändå men fick bara tre äggblåsor :().
    Tack för svar!

Om vi ska köra nu direkt, så har vi lite tidspress då min sambo har en högsäsong framför sig och då inte kan vara borta från jobbet. Därför vill vi gärna försöka lista ut om det kommer att gå snabbare den här gången när jag får börja på en högre dos. Låter dock lovande om du "bara" sprutade i tio dagar :)
  • EndoS
    Cilia 82 skrev 2018-02-21 10:45:04 följande:

Hallo, hur går det för alla har läst lite vad alla skrivit, men inte orkat skriva har sån värk i magen just nu Rd 9.

Fick ett negativt testresultat förra veckan, vilket sänkte oss båda två något otroligt. Är dock igång med Synarela igen, och har nollprov inbokat den 9 mars. Vi hoppas hinna en omgång till innan mannens högsäsong på jobbet drar igång. Hinner vi inte, så får vi vänta till tidigast slutet på april.

En brasklapp är också att jag måste kolla så att min endometrios inte behöver vila lite extra. Då får vi också avvakta lite, och jag kommer i så fall antagligen att börja med Enanton igen.
  • EndoS
    Cilia 82 skrev 2018-02-21 11:48:11 följande:
    Vet hur det känns. Hoppas att ni får sätta igång snart igen. Så håller vi alla tummar att det går bra denna gången. <3
    Vi är redan igång :P Har sprayat sedan i lördags, tre gånger om dagen. Har nollprover inbokade den 9 mars, och hoppas att få komma igång med sprutorna direkt då :) Vore kanon så att vi hinner med en omgång innan sambons högsäsong drar igång igen :)
  • EndoS
    My102 skrev 2018-02-22 17:51:07 följande:

Jag har fått glädjande besked nu idag angående kostandsfrågan för IVF, jag vet att många inte är lika lyckosam. Vore kommun ger oss två försök gratis, men inte nog med det så får vi också från vårt landsting 3 försök, det förutsätter dock att jag går ner några kilo eftersom dem kräver BMI under 30, de flesta landsting har krav under 35 vilket jag har. Men då kom jag på en sak, det fria vårdvalet! Jag kommer gå ner de kilon som krävs så jag kan göra IVF vid vårt landsting. Men däremot, väntetider osv, man kan faktiskt byta landsting så man gör IVF under ett annat landsting om det är lång väntetid hos sitt eget landsting eller om sitt eget lansting inte erbjuder IVF tex. Vet inte om det är nåt man tänker på men jag ville bara informera.

Gjorde ni något speciellt för att kommunen ska betala? Låter ju som något att undersöka :)
Svar på tråden IVF våren 2018