• EndoS

IVF våren 2018

Anonym (BaKu) skrev 2018-02-14 20:36:54 följande:

Ja, ska försöka att inte känna efter så mycket. Så här första dagarna kommer jag nog klara det, men lär bli svårare ju närmre testdag man kommer.

Det blir svårare hela tiden :P
    Diagnostiserad med endometrios 2017, IVF påbörjad 2018.
  • EndoS
    Sommarhopp skrev 2018-02-14 21:29:23 följande:

Idag har jag tagit min första spruta. Läskigt innan, men det gick bra. Första VUL blir på tisdag. Hur har ni gjort med sprutorna, de ska ju ligga i kylskåp, men ddt är ju trevligare att spruta in vätskan om den inte är jättekall. Kan man ta ut sprutan någon timme innan?

Vilka sprutor tar du?
  • EndoS
    Sommarhopp skrev 2018-02-14 22:07:17 följande:
    Gonal f 300 enheter och sen en otrivelle så småningom.
    Okej. Jag tog Menopur, och den ska ligga i kylen innan den är blandad och när den är blandad ska ampullen stå i rumstemperatur.
  • EndoS
    S91 skrev 2018-02-15 07:13:45 följande:
    Det går just nu inget vidare. Vaknade med extrem molvärk vid 03 inatt. Mådde illa och var nära på att kräkas. Tog alvedon och Ipren men ingen effekt alls. Har inte kunnat somna om och har ringt kliniken som skulle ringa upp vid halv 8. Om det är okej att det är såhär eller om man ska åka in. Ingenting hjälper och det spelar ingen roll hur jag ligger/sitter/går. Blir nästan värre när jag är stilla. Är jättesvullen om magen :( är verkligen inte sugen på att åka in till akuten och sitta där halva dagen.. kan inte sluta gråta för det gör så ont..
    Kan det vara så att du har fått någon infektion? Har du feber?

Mindre viktigt i sammanhanget kanske, men jag fick order att bara hålla mig till Panodil och Alvedon. Ipren eller liknande tabletter får jag inte ta....
  • EndoS
    Stjärnfall04 skrev 2018-02-15 07:30:30 följande:

Hej alla!

Helt ny här, hoppas det är ok att jag hoppar in.

Genomför min andra ivf. Var på ägguttag i tisdags och ska återätta imorgon. De fick ut 6 äggblåsor vilket jämfört med många här är väldigt få. Men jag är jätteglad, fick bara ut 3 st första gången.

Min bakgrund är att jag tränat extremt mkt i mitt liv och varit för smal/haft för lågt BMI för att kunna bli gravid. Har kämpat för att gå upp i vikt och ligger nu på drygt 19 ???? Läste att någon här inne är i liknande situation.

Dela gärna med er av era erfarenheter. Är så spänd inför imorgon.

Styrkekram

Välkommen :)

Vi fick ut 7 ägg på vår första, varav endast 2 befruktades trots ICSI, så det verkar vara väldigt varierande. Enligt vår klinik är allt normalt, men vanligast enligt dem är att man hamnar någonstans runt 8 ägg.

Har ni andra faktorer också som gör att det inte fungerar för er eller är det "bara" ditt BMI? För oss beror det både på manlig faktor med väldigt lågt antal spermier och endometrios med igentäppte äggledare för mig.
  • EndoS
    Stjärnfall04 skrev 2018-02-15 08:35:30 följande:

Tack!

Förutom lågt BMI har jag låg äggproduktion trots ?bara? 30 år. I övrigt inga problem men enligt läkarna har vi ?ingen tid att förlora?, vilket såklart är stressande..

Inte tror jag att du behöver vara stressad om du inte är äldre än 30 :)
  • EndoS
    anina skrev 2018-02-15 10:12:08 följande:
    Alla kliniker har väl sina olika sätt. Men du kan säkert fråga om det om du vill veta.

Ja det blir ju sämre när man inte har nån behandling. Vi började försöka få barn för 2,5 år sen så enda "behandlingen" jag har haft är enanton i 3 månader. Den vill jag för övrigt aldrig ta igen, jag blev så sjukt deprimerad och fick självmordstankar. 

Hoppas verkligen på det bästa imorgon. Hjärta
    Absolut, vi har frågat väldigt mycket Tungan ute

Jag hade Enanton i 6 månader, och det var länge sedan jag mådde så bra! Visst, lite ilsket humör men på det stora hela ändå bättre än symtomen från sjukdomen. Märker det framför allt nu när det börjar komma tillbaka igen. Tråkigt för dig att det inte fungerade! Har de sagt något om alternativa behandlingsmetoder för dig efter graviditet?

Tack Hjärta
  • EndoS
    anina skrev 2018-02-15 10:15:00 följande:
    Förstår att det säkert är så för många män och kvinnor som står bredvid. Min sambo visar dock inga känslor. Och jag tror ärligt talat inte han tycker det är så jobbigt heller. Han har två barn från ett tidigare äktenskap och gör detta för min skull. Så blir det inget så är det inte hela världen för honom. Han är av inställningen att fungerar det inte denna gången så kanske det gör det nästa gång, utan att tänka på vad jag går igenom. Så jag känner att jag går igenom både det fysiska och psykiska själv och det är tungt. 
    Sen är han duktig i hemmet när jag ligger i fosterställning i sängen, han fixar med mat och tvätt och sånt. Men ibland skulle jag bara behöva att han lägger sig hos mig en liten stund och håller om mig. 
    Fy vad tråkigt det låter...! Du behöver ju stöttning från honom, även om han inte tycker att det är hela världen. Känns som att han har väldigt lite förståelse för dig och dina känslor i detta. Skulle nog inte orka om vi inte pratade om det hemma...
  • EndoS
    Stjärnfall04 skrev 2018-02-15 12:42:15 följande:

Det var 7 ägg på totalt 10 äggblåsor. Ni som gjort ägguttag, vilken dag har ni börjat med lutinus? Samt har ni fått några andra tips att tänka på efter äggåterföring (ta det extra lugnt, äta/inte äta något speciellt)

Stort lycka till alla som gjort äggåterföring (och såklart alla som kämpar) ????

Låter som ett lovande resultat :)

Jag började dagen efter ÄP, och kommer fortsätta fram till TD ( vilket är imorgon, så jag tar sista ikväll). Jag fick order om att tänka "lugn vardag", t ex låta bli tung träning, inte storstäda huset och ta allt i lite lugnare tempo. Jag tog en semesterdag dagen efter, gjorde ET på en torsdag och kunde då vila en dag extra över helgen. Hade säkert inte behövt det egentligen eftersom jag jobbar på kontor, men det kändes rätt skönt att bara få vara hemma :)

Vad gäller kosten så rekommenderar de folsyra direkt, och att man typ tänker att man är gravid och bara äter ordentligt tillagad mat.
  • EndoS
    snuttjohan skrev 2018-02-15 12:59:36 följande:

Hej

Rd 7 efter insättning av ett 2-dagars 4-celligt embryo. 12 ägg vid äggplock, 9 befruktade, 5 till frysen. Inga gravidsymptom, de första dagarna hade jag känningar i livmodern som jag antar var ?biverkningar? från äggplocket. Tar Lutinus 3 ggr per dag. Testdag 24/2 men finns inte en chans att jag kan hålla mig tills dess???? Vid min förra ivf testade jag tydligt plus på rd 9 men det var med en 5-dagars blastocyst. Funderar på att testa den 20/2, det är två veckor efter äggplock och kommer vara rd 12. Hur går det för er andra som ruvar?

TD imorgon Förvånad
Svar på tråden IVF våren 2018