• EndoS

IVF våren 2018

Inalina skrev 2018-02-15 14:18:01 följande:
    Just det tack för att du påminde om folsyran! Jag har ätit det i över 4 år (då vi försökt på egen hand) men nu när man verkligen ruvar har jag lyckats glömma bort det i flera dagar!!Förvånad Så spännande med test i morgon!!! har du några känningar?
    Haha, ja det är inte så konstigt. Man har ju en del i huvudet liksom :P

Jo, nog har jag känningar men tyvärr bara negativa. Har haft tarmblödningar nästan en vecka och sista 3 dagarna även haft rosa flytningar och lite blod på införingshylsan till Lutinus. Jag är ganska säker på att det är kört :(
    Diagnostiserad med endometrios 2017, IVF påbörjad 2018.
  • EndoS
    S91 skrev 2018-02-15 14:43:32 följande:

Hej alla!

Dessvärre eskalerade smärtorna under fm och jag är nu inlagd på KK, det var ju tur de bestämde att inte återföra. Fanns stora äggblåsor kvar i båda äggstockarna, cirka 16st på varje sida.

Överstimulerad helt enkelt, och fyyyyy vad ont jag har. Har fått morfin men tar bara udden av smärtan och kräks en hel del.

Kram till alla och hoppas ni har det bättre

Nämen fy! Det låter inte alls bra! Hoppas verkligen att de kan hjälpa dig med smärtorna snart. Fick rådet av min läkare att dricka mycket efter ÄP, vilket jag faktiskt tyckte underlättade en del. Nu har ju du mycket värre än jag hade, och det kanske inte är så lätt att dricka mycket heller när du kräks.
  • EndoS
    Inalina skrev 2018-02-15 15:58:24 följande:
    jag vet att det är lite annorlunda med er som har PCO med symptom inför mens och likn men kan det inte komma samma tecken som inför mens trots att man är gravid?

Många som verkar bli gravida utan PCO verkar ju få typ mensvärk några dagar och sen får de ett plus istället för att mensen kommer...Glad
    jag håller i alla fall tummarna för att du har fel Solig
    Fast jag har inte PCO Glad Jag har endometrios med sammanväxningar mellan livmodern och tarmen, vilket orsakar mina tarmblödningar strax innan mens. Men du har rätt, man kan ha mensvärk och blödningar och ändå vara gravid, så jag hoppas ju att jag har fel så klart. Hur som helst så visar det sig imorgon bitti!

Tack Hjärta
    anina skrev 2018-02-15 15:58:52 följande:
    Rosa flytningar kan man dock få av Lutinus. Hoppas på det bästa imorgon. 
    Jag vet, så jag hoppas ju så klart att jag har fel och att det bara är kroppen som luras.

Tack Hjärta
  • EndoS
    Inalina skrev 2018-02-15 16:36:53 följande:

Oj förlåt, kom på att det nog inte är samma sak efter att jag skrivit till dig  håller tummarna!

Ingen fara! Inte lätt att hålla isär allt och alla här inne :)
  • EndoS
    Regnbågens färger skrev 2018-02-15 17:38:41 följande:

Hej!

Jo det var i början av denna resa som hon skulle ta ett livmoderhalsprov.

Gynekologen upptäckte ett stort myom så det blev en större operation.

Under operationen såg man många små svarta prickar på livmodern.

Det var tydligen endometrios. När hon var ung så hade hon såna menssmärtor att hon kräktes och inte kunde röra sig. Så det berättade hon för läkarna med.

Sen nu vid första besöket i Malmö så hittade de den här chokladcystan och det var tydligen vanligt när man har endom. Ursäkta om det blev rörigt nu he he :))

Be om mer!! Hon kände verkligen jätte lite!

Ha en bra kväll:))

Lite samma som för mig då. Alltid haft mycket problem med mensvärk och till slut (för ungefär ett år sedan) började jag få blödningar från tarmen strax innan mens. Efter endoskopi, proktoskopi, två koloskopier, magnetkamera och gyn-undersökning med ul konstaterades till slut endometrios. Jag har sammanväxningar i hela buken, bland annat mellan tarm och livmoder och mellan vänster äggstock och livmoder. Sen har jag chokladcystor på båda äggstockarna och tilltäppta äggledare. Däremot har jag inte särskilt ont mellan menstruationerna och det får jag väl vara glad för :)

Ja, nästa gång ska jag be dem om extra smärtlindring. Förhoppningsvis har de noterat i min journal att det behövs....
  • EndoS
    Regnbågens färger skrev 2018-02-15 17:56:31 följande:

Men vad kan det bero på att läkarna sätter in på olika dagar? Hade varit roligt att veta.

Orolig som man är tänker jag .. jaha, inget är tillräckligt bra så de kanske inte tror att det utvecklas mer, det är därför de väntar.. vill inte låta negativ men Gud vad detta tär på en. Att aldrig veta ett dugg.

Jag har inget solklart svar, men det hänger dels på hur många som blir befruktade och hur de utvecklas (alltså delar sig). Vi fick t ex ut 7 ägg, varav endast 2 befruktades (trots ICSI). Vi fick då återföring dag 3. Antagligen tänker de så att det var tillräckligt många/bra för att vänta till dag 3, men inte tillräckligt många/bra för att chansa på att de skulle klara sig till dag 5.
  • EndoS
    anina skrev 2018-02-15 19:56:59 följande:

Det är så jag har tolkat det också. Helst vill man ha 5-dagars och har man då många befruktade så tänker de att då "chansar man hellre bort" några som ändå inte hade klarat sig för att få fram de bästa.

Precis :) De verkar vilja odla så länge som möjligt, men att det är antalet befruktade som avgör hur länge de vågar/vill vänta.
    Regnbågens färger skrev 2018-02-15 20:35:44 följande:

Jag tänkte nått liknande. Typ att är det nån som utvecklas o mår bra till dag 5 är det det bästa embryo och det som har störst chans att bli en bebis. Eller så börjar jag bli paranoid;)

Blastocyter är ju bäst att få tillbaka, så du tänker helt rätt :) Men beroende på antalet kanske de inte vill vänta till dag 5, och då kan det bli dag 2 eller 3 istället :)
  • EndoS
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-15 20:21:38 följande:

En tanke... När ni tar lutinus ligger ni på rygg en timme efter eller lägger in och rör er som vanligt tex morgon och dag.

Kväll kan man ju ta direkt före läggdags.

Nä, det har jag aldrig hört något om. Vilken skillnad skulle det göra?
  • EndoS
    Regnbågens färger skrev 2018-02-15 20:31:11 följande:

Nej din stackare.. usch jag lider med dig !

Kan man inte göra något åt detta? Det kan ju inte va bra för organen när det växer ihop på detta vis. Är detta något som stör en ev graviditet? Tänker om det trycker på fostret osv?

Min frus myom var så stor att ett barn inte kunnat växa färdigt. Dessutom fick de lappa ihop hennes livmoder, sy i flera etapper. Det fick läka i 6 mån innan vi fick gå vidare.

Usch jag lider med alla som ska behöva lida av detta med smärtor och sammanväxningar ..

Jag tycker du är stark som orkar berätta och jag önskar dig all lycka efter allt strul och all smärta! Kram på dig!

Nej, jag tror inte att man kan göra något åt det. Möjligen operera bort livmodern och den biten av tarmen , men jag gissar det skulle innebära ännu större problem. Det ska inte störa en graviditet, eller i alla fall inte för barnets skull. Däremot har jag läst om många som får problem med smärta beroende på att det sliter och drar när barnet växer.

Oj, jösses! Hade hon inte märkt något av det innan då?

Tack <3 Jag tycker att det är viktigt att man bryter tabun kring sjukdomar som denna. Och ju fler man pratar med ju mer inser man att det tyvärr är en ganska vanlig sjukdom.
  • EndoS

Tyvärr får jag vara den tråkiga som bryter av med negativt besked. Hade testdag idag, och gick upp ganska tidigt för att göra det. Även sambon var med så klart. Precis som vi trodde så var det negativt :( Bestämde mig för att vara hemma från jobbet idag, kände inte att jag ville vara där bland allt folk och behöva prata med kliniken om resultatet och planera fortsättningen.

Hur som helst så fick jag börja spraya på en gång, och det tre (!) gånger om dagen så att min endometrios får lägga sig lite. De ska återkomma i veckan med vidare planering, men jag hoppas att vi kan få köra igen på en gång!

Svar på tråden IVF våren 2018