• Anonym (BaKu)

IVF våren 2018

Hemma igen efter äggplock. Var jobbigare den här gången. Gjorde mer ont och jag mår fortfarande rätt illa. Resultatet var 20 ägg. Är förvånad för trodde det skulle bli färre än förra gången, men istället blev det fler. Nu är det soffläge och jag försöker att koppla av. Men har risk för överstimulering och det känns ju självklart nervös. Imorgon ringer de angående befruktade ägg och ett första beslut ska tas om jag får ET nu eller om det blir totalfrys. Om de inte beslutar totalfrys imorgon så kan ju det fortfarande ske beroende på hur läget utvecklar sig för mig.

• Anonym (BaKu)

Suck. Ringde kliniken nu för att kolla hur det gått. De ville inte lämna någon information nu utan vi skulle få veta när vi kom dit imorgon. Innan har vi fått veta att om det är få befruktade ägg så blir det imorgon, men är det fem eller fler befruktade ägg blir det på lördag. På 20 ägg har vi antagligen inte ens fått fem befruktade, men jag är rädd att det är något mer som inte stämmer. Hon var väldigt undvikande i telefonen och hon upprepade bara att vi får information imorgon. Misstänker att det misslyckades helt.

• Anonym (BaKu)
    Marcellan skrev 2018-04-17 14:50:28 följande:

Hoppar in här om det är ok? Gjorde äggplock igår vilket var smärtsamt. Mått helt okej sen dess. Fått ett ägg som blivit befruktat och imorgon ska det in om allt utvecklas som det ska... Olidlig spänning och mycket förväntan. Varje steg är stort för mig som aldrig varit gravid. Håll tummarna!

Välkommen! Gjorde också ett smärtsamt äggplock igår. Var mycket värre än förra gången. Idag har jag fortfarande ont. Det känns inte i äggstockarna eller så, men ungefär en decimeter nedanför naveln på en punkt typ. Antar att det är efter alla stick och så det känns. De hade lite bökigt med att komma åt vissa blåsor. Vi fick ut hela 20 ägg. Men verkar inte ha blivit många befruktade eftersom vi ska tillbaka redan imorgon. Hade det varit fler än fem hade vi fått vänta till lördag. Försökte få information från kliniken, men de ville inte säga något på telefon. Kändes som något var fel och de inte ville ta det på telefon. Som om man inte var nervös redan innan.

Är det ditt första försök?
  • Anonym (BaKu)
    Marcellan skrev 2018-04-18 08:21:31 följande:

Det är mitt första försök som vi kunde få ut ägg. Första vändan fanns ett antal ägg på ultraljuden men inte kvar vid plock... Så nu hoppas vi att allt utvecklats normalt sen igår så det blir insättning i eftermiddag :) Har du fått höra hur det gått? Håller tummarna!!

Vi ska snart åka. Har en bit till kliniken, men är tveksam på om jag får sätta in något. Mår sådär och de va oroliga för överstimulering vid plocket. Har inte fått höra något om äggen dock.
  • Anonym (BaKu)
    Marcellan skrev 2018-04-18 12:55:25 följande:

Jaha men varför säger de inte före ni kommer dit? För oss blev det inbokat till imorgon. De var lite otydliga med varför så man tänker ju lätt negativt.... Blir det infrysning för er tror du?

Ja det undrar vi också. Misstänker att resultatet kanske inte var helt bra och dessutom vill de väl kanske se hur det är med mig innan de beslutar något. Förra gången visste vi ju precis hur många ägg och så innan. Men vi får see. En timma kvar nu...
  • Anonym (BaKu)
    Akira Öken skrev 2018-04-18 15:50:25 följande:

Hoppas att du nu har fått positiva besked!

Marcellan skrev 2018-04-18 16:48:34 följande:

Håller tummarna!

Tack!

Resultatet var bättre än väntat. 8 ägg befruktade varav flera såg fina ut. Normalt brukar de vänta till femte dagen för insättning när det är så många ägg, men eftersom det gick så dåligt för våra långtidsodlade sist (då 6 som odlades vidare efter insättning och inget klarade sig) så valde de att sätta in tidigare istället för att hoppas på bättre resultat på det insatta.

Jag är lite överstimulerad, men de tyckte ändå att vi skulle sätta in. Det var precis på gränsen, men de ville inte chansa på att nåt skulle kunna frysas.

Testdag 7e maj, vilket känns som en hel evighet nu.

Tänker stanna hemma resten av veckan så hoppas jag på att jag blir bättre till på måndag.
    Marcellan skrev 2018-04-18 16:54:46 följande:

Hur mycket pratar ni med folk om att ni gör IVF?

Jag fick ju direkt meddela min nya arbetsgivare i januari vare sig jag ville eller ej eftersom jag jobbar på landet och varje blodprov och andra läkartid påverkar de timmar jag jobbar. Nu för äggplock tog jag fyra dagar ledigt utifrån vad kliniken sagt men kunde nog gott ha tagit hela veckan. Jag jobbar på en liten skola så det är högt tempo och lite vila men inte precis fysiskt tungt.

När det gäller familj och vänner har det varit lite efter humör. Har insett att man bara ska berätta för de som inte frågar så mycket, för kommer det bakslag igen blir det så jobbigt att säga till många. Samtidigt som man har stort behov av att prata om det! Just exakt nu känner jag för att nita nästa person som medlidsamt frågar hur jag mår/hur det går.... Ibland orkar jag bara inte prata om det utan behöver tänka på annat! Hur känner ni?

För familjen har vi berättat och de är med på alla steg. De fick dock inte veta förrän utredningen var klar, men mamma hade anat efter att jag skällt ut henne när hon tjatat om barnbarn. Har dock valt att inte berätta för äldre generationen för speciellt min sida av släkten är väldigt oroliga av sig och vet att de hade mått dåligt av att veta.

Berättade för chefen väldigt tidigt för att inte behöva bli ifrågasatt för all frånvaro. Dels för all provtagning och behandling, men också eftersom min kroniska huvudvärk blir värre under behandling och jag ska helst undvika mina vanliga mediciner. Blir ju lite extra frånvaro då. De närmsta kollegorna fick veta innan behandlingsstart. Det var ett bra beslut att berätta för dem för de förstår att jag inte är mig själv hela tiden och de stöttar.

Sen har vi berättat för en del utvalda vänner. Det är nästan svårare att inte berätta till slut. Alla mina vänner vet hur gärna jag vill ha barn och nu när vi har hus och allt så är ju det nästa "naturliga" steg.

Men vi är också ärliga att vi inte alltid vill prata om det. Exempelvis skickade jag sms till kollegorna efter förra misslyckade försöket. Skrev då som det var, men att jag inte ville prata om det. Sen kunde jag ta upp det när jag kände att det var okej igen.

Tror man ska göra som man känner i det här. Man har ingen skyldighet att berätta för någon, men man ska också komma ihåg att det oftast bara är lättare när alla vet. Det är ju inget att skämmas för egentligen och dessutom kan man ju få stöd när det skiter sig eller om man bara mår dåligt. Det är jobbigare att behöva låtsas att allt är bra när man mår skit. Dessutom visar det sig alltid att det finns fler som har gått igenom samma sak. Sen finna det alltid de som kommer med dumma kommentar om hur svårt de hade det (gravida efter ett halvår) och med "goda råd" om allt möjligt konstigt som ska hjälpa...
  • Anonym (BaKu)
    Seb81 skrev 2018-04-20 21:25:30 följande:

Hej!

Har typ panik här... min sambo skulle ställa in dosen på sprutan (högsta dosen) och så råkade han spruta ut en del.... jag är utomlands och har enbart sprutor som räcker tills jag kommer hem... vad gör vi nu??? Dosen blev ju inte rätt, för liten....

Ska jag bara fortsätta som vanligt? Kommer detta paja allt? Är på dag två så det är ju precis i början av behandlingen!

Skulle tro att det inte är någon större fara eftersom jag antar att det inte är Orgalutran eller motsvarande. Men håller med tösen88, ring och fråga...
  • Anonym (BaKu)
    Repet skrev 2018-04-23 08:01:04 följande:

Denna väntan alltså....

Hur räknar ni på ruvardagar? och hur har er testdag satts?

Jag har inte riktigt fattat hur jag ska räkna egentligen, om jag skulle räkna som en vanlig cykel vill säga...

Idag är det 13 dagar efter ÄP för mig, och 15 dagar sedan jag tog ägglossningssprutan.

innan IVF har jag blivit behandlad med letrozol, och då har jag alltid fått blödning 9-10 dagar efter att jag tagit ovitrellsprutan. men inte denna gång, vet att lutinus kan skjuta fram mensen, men hur länge egentligen....?

Har inte testdag förens 1/5, vilket är tre veckor efter ÄP, känns som en evighet.

Testdag brukar vara tre veckor efter äggplock. För många skjuter lutinus upp mensen. Gjorde inte det för mig förra gången i alla fall.
  • Anonym (BaKu)
    Seb81 skrev 2018-04-23 12:48:00 följande:

Hej!

När brukar äggplock och insättning vara om allt det bra ut med äggen? Jag är på dag 5 nu med spruta och ikväll börjar med ytterligare en spruta. Ska tillbaka på onsdag för att kolla äggen med vul. Sen då? Om allt ser bra ut... när brukar man göra äggplocket då? Torsdag-fredag??

Det varierar och beror helt på hur du svarar på sprutorna. Men det vanliga är runt 10 - 14 dagars behandling. Sen tar man ägglossningssprutan och gör plocket två dagar efter det.
  • Anonym (BaKu)
    Anonym (Floppy) skrev 2018-04-23 20:31:20 följande:

Det blev ingen till frysen.

Vi fick alltså ut 8, alla med ägg och 6 befruktades. Så långt såg det bra ut. Men sedan delade de sig dåligt och fragmenterade. De försökte odla de tre bästa till dag 5 för eventuell nedfrysning men de var för dåliga.

Så imorgon får jag ringa min klinik och fråga hur vi går vidare. Det var försök 1 (eller 0 beroende på hur man ser det).

Tack så tråkigt! Vi fick inte heller några till frysen vårt första försök (dock ett insatt, men det tog sig inte). Vi hade då 7 befruktade ägg. nu väntar vi på besked för andra försöket. Ett ligger i magen och ytterligare 7 ligger i labbet...

Hoppas nästa försök går bättre för er!
Svar på tråden IVF våren 2018