• Emy88

Klippte av min dotters hår

Igår på förskolan klippte ett annat barn av håret på min 4 åring. Jag är ordentligt upprörd, för mig är det obegripligt att barnen får använda saxar i ett rum utan någon vuxen närvarande. Ytterligare ett barn hann bli friserad innan pedagogerna reagerade. Det var över 10 cm av dotterns hår som blev avklipt och nu är hon väldigt ledsen. För att få ordning på frisyren kommer vi behöva klippa hennes hår så att det slutar ovanför öronen, alltså en bebisfrisyr.

Vad tycker ni att jag ska göra? Vems fel är det här?

• Svar på tråden Klippte av min dotters hår
  • Glinda från Oz

Jag hade också blivit ordentligt upprörd och mest för håret. Jag tycker du ska ta ett ordentligt snack med personalen och rektorn, jag tycker också du ska ringa hem till barnet som klippte din dotters hår föräldrar, det är verkligen inte okej att göra så och oavsett ålder behöver barnet få veta det.

• pigglet

Sånt som händer. Jag klippte min lillebror, mitt äldsta barn klippte sin lillasyster... Hemma.

När man börjar vara 4-5 år hör det till att man hanterar saxar. De står framme på förskolan, för barnen behöver dem när de pysslar/leker. Har jobbat nästan 25 år på förskola, saxar har "alltid" funnits framme för de äldre barnen och det har aldrig hänt något "allvarligt" (undrar: vad skulle det vara? Att någon klipper av kroppsdelar?!)

Att det ska finnas en vuxen i varje rum på förskolan varje stund är inte möjligt, med annat än att det skulle regleras så att det fick finnas max 2 rum på varje förskola. Och vem vill ha sina barn i en sådan miljö hela dagen, i en stor barngrupp?

Håret växer ut. Ingen större skada skedd.

• Sidda
    Glinda från Oz skrev 2017-12-01 10:11:39 följande:

Jag hade också blivit ordentligt upprörd och mest för håret. Jag tycker du ska ta ett ordentligt snack med personalen och rektorn, jag tycker också du ska ringa hem till barnet som klippte din dotters hår föräldrar, det är verkligen inte okej att göra så och oavsett ålder behöver barnet få veta det.

Vilken trist överreaktion. Vad är det att bli upprörd över? Lite hår?
  • Sidda
    Duckan skrev 2017-12-01 09:45:11 följande:

Sidda, hehe, så kan det gå Själv fick man luggen klippt hemma och den var ju si så där rak efteråt.

Ja, jag minns det med fasa de där hemmaklippningarna på 70-talet. Med blöt lugg så den blev 1 cm lång när det torkade, eller med torr lugg så att man fick allt håret i ögonen och näsan. Alltid obligatoriskt sned och med hack lite här och där.

Tror inte jag fick gå till frisör förrän jag var i nedre tonåren 

Men folk verkar vara lite mer noga med sån nuförtiden. Allt ska vara tipp-topp, även frisyren på småbarn. 
  • Isola747

Tycker inte att 4åringar är för små att ha saxar själva så ser det inte som oansvarig från pedagogernas sida. Barnen måste ju då lite förtroende och ansvar. dock undrar jag lite över hur en fyraåring kan välja att klippa av någons hår. Har aldrig träffat en fyraåring som inte förstått att det inte är okej så blir nyfiken på vad som får ett så pass stort barn att göra en sådan sak.
    Vad gäller håret tycker jag inte att det är någon katastrof. Det är ju bara hår.

• pigglet
    Isola747 skrev 2017-12-02 08:57:12 följande:

dock undrar jag lite över hur en fyraåring kan välja att klippa av någons hår. Har aldrig träffat en fyraåring som inte förstått att det inte är okej så blir nyfiken på vad som får ett så pass stort barn att göra en sådan sak. 

4-åringar är nog de flitigaste klipparna, skulle jag tro. Stora nog att hantera saxar, lite lagom erfarenhet av att bli klippta hemma/hos frisör. I den optimala lek-åldern, då allt är möjligt och ska testas. Att klippa hår är inget de testat innan, men det verkar ju kul. Inte gamla nog att tänka hela vägen ut, att någon kan ändra sig i efterhand, vilja ha tillbaks sitt hår och att det inte kommer att gå.

Barn klipper sällan av någon håret för att vara elaka, de är nyfikna och sugna på att testa allt. Och i de flesta fall är det andra barnet med på det, det är en rolig lek som de inte testat innan.
  • honutannick

Jag och mina syskon har blivit friterade av varandra många gånger, sånt händer ;) inget att bli upprörd över, MEN som många andra säger, det är inte ok att barnen är ensamma med saxar!

• Isola747
    pigglet skrev 2017-12-02 15:16:36 följande:
    4-åringar är nog de flitigaste klipparna, skulle jag tro. Stora nog att hantera saxar, lite lagom erfarenhet av att bli klippta hemma/hos frisör. I den optimala lek-åldern, då allt är möjligt och ska testas. Att klippa hår är inget de testat innan, men det verkar ju kul. Inte gamla nog att tänka hela vägen ut, att någon kan ändra sig i efterhand, vilja ha tillbaks sitt hår och att det inte kommer att gå.

Barn klipper sällan av någon håret för att vara elaka, de är nyfikna och sugna på att testa allt. Och i de flesta fall är det andra barnet med på det, det är en rolig lek som de inte testat innan.
    Klart att barn inte klipper av någon håret för att vara elak. Men jag jobbar med fyraåringar och har även en hemma och de förstår mycket väl att man inte klipper i någons hår. Min egen klippte dock sitt hår när hon var nyfyllda 3 och har haft flera 2-3 åringar på jobbet som klippt sig själva eller varandra. Men när de närmar sig fyra upplever jag att de kommit så långt att de förstår redan i förväg att man inte får klippa någon. Men kanske har jag bara träffat ovanligt förståndiga (åtminstone vad det kommer till hårklippning) fyraåringar haha.
  • Remmens

Håller med. Man lämnar inte småbarn med saxar, knivar eller andra farliga föremål.

Svar på tråden Klippte av min dotters hår