• Emy88

Klippte av min dotters hår

Igår på förskolan klippte ett annat barn av håret på min 4 åring. Jag är ordentligt upprörd, för mig är det obegripligt att barnen får använda saxar i ett rum utan någon vuxen närvarande. Ytterligare ett barn hann bli friserad innan pedagogerna reagerade. Det var över 10 cm av dotterns hår som blev avklipt och nu är hon väldigt ledsen. För att få ordning på frisyren kommer vi behöva klippa hennes hår så att det slutar ovanför öronen, alltså en bebisfrisyr.

Vad tycker ni att jag ska göra? Vems fel är det här?

• Svar på tråden Klippte av min dotters hår
  • Ann-Louise

På mitt jobb skulle jag vilja säga att det är 4-åringarna som varit mest representerade under de 18 år jag jobbat. Dock har det aldrig hänt att någon klippt håret under tiden på förskolan fast barnen ofta är ensamma med saxar. Det är små trubbiga saxar och barnen fixar bra att ha ansvar över dessa. De gånger det har hänt, och ja det inträffar ganska ofta, så har barnen klippt sig hemma. Har själv haft en 4-åring hemma som klippte sin 3-åriga bror tre veckor innan barnen skulle vara brudnäbbar på ett bröllop. Dock så glad att hon klippte honom än att hon klippte sig själv. Han var väldigt söt som brudnäbb med sitt rakade hår. Hade varit lite mindre passande tvärtom. Men som sagt det händer väldigt ofta och håret växer snart ut igen.

• tobbe01

Minns hur min gamla farmor berättade att hennes son klippte av sin syster en LÅNG FLÄTA! Barnen var i skolåldern och det var tidigt 1900-tal då *typ* alla flickor hade flätor. Intresseklubben behöver inte anteckna utan jag bara nämner detta för det passar in i sammanhanget....................................

• Monkii
    pigglet skrev 2017-12-01 10:52:04 följande:

Sånt som händer. Jag klippte min lillebror, mitt äldsta barn klippte sin lillasyster... Hemma.

När man börjar vara 4-5 år hör det till att man hanterar saxar. De står framme på förskolan, för barnen behöver dem när de pysslar/leker. Har jobbat nästan 25 år på förskola, saxar har "alltid" funnits framme för de äldre barnen och det har aldrig hänt något "allvarligt" (undrar: vad skulle det vara? Att någon klipper av kroppsdelar?!)

Att det ska finnas en vuxen i varje rum på förskolan varje stund är inte möjligt, med annat än att det skulle regleras så att det fick finnas max 2 rum på varje förskola. Och vem vill ha sina barn i en sådan miljö hela dagen, i en stor barngrupp?

Håret växer ut. Ingen större skada skedd.

För mig är det helt självklart att barnen inte ska lämnas ensamma utan personal? Min sons förskola har 4 rum varav två hänger ihop i en L-form utan dörr, jag har aldrig sett barn utan personal i något av rummen. I det största rummet är det oftast en anställd i varje ände dessutom. Är barnen ute och leker är det personal ute osv. 
  • EmberEyes

Jag tycker det är tragiskt att en liten flicka på 4 år blir uppfostrad till att lägga såpass mycket vikt vid sitt utseende av sin mamma. Felet är helt klart flickans föräldrar, som lärt barnet att kort hår är fult, något att bli ledsen över.

• Gemila
    Monkii skrev 2017-12-04 13:15:04 följande:
    För mig är det helt självklart att barnen inte ska lämnas ensamma utan personal? Min sons förskola har 4 rum varav två hänger ihop i en L-form utan dörr, jag har aldrig sett barn utan personal i något av rummen. I det största rummet är det oftast en anställd i varje ände dessutom. Är barnen ute och leker är det personal ute osv. 
    Men en personal behöver inte vara exakt bredvid varje barn i varje stund. På mina barns förskolor har det funnits flera rum i anslutning till ett större, och det större varit indelat i sektioner. Personalen gick runt mellan rummen och sektionerna och höll koll, men var inte placerade en i varje rum eller sektion. Inom hörhåll om det behövs, men inte precis bredvid. Det behövs inte heller, i synnerhet inte för 4-åringar.

Samma sak ute, på en stor gård gick barnen fritt och de vuxna stod utplacerade och höll koll åt olika håll och ryckte in om det behövdes. 

Inte heller hemma är jag i samma rum som alla barnen alltid. 
  • Monkii
    Gemila skrev 2017-12-04 15:33:28 följande:
    Men en personal behöver inte vara exakt bredvid varje barn i varje stund. På mina barns förskolor har det funnits flera rum i anslutning till ett större, och det större varit indelat i sektioner. Personalen gick runt mellan rummen och sektionerna och höll koll, men var inte placerade en i varje rum eller sektion. Inom hörhåll om det behövs, men inte precis bredvid. Det behövs inte heller, i synnerhet inte för 4-åringar.

Samma sak ute, på en stor gård gick barnen fritt och de vuxna stod utplacerade och höll koll åt olika håll och ryckte in om det behövdes. 

Inte heller hemma är jag i samma rum som alla barnen alltid. 
    Är alla barnen 4 eller äldre då? På min sons förskola är barn mellan 2 och 5 i samma rum. Hade jag haft ett mindre antal 2-5-åringar hemma så hade jag lämnat dem ensamma i rum utan saxar korta stunder. Min treåring får inte heller vara ensam med en sax hemma. Förskolepersonalens jobb är att se efter barnen så ja jag tycker att man kan kräva att de inte lämnar barn ensamma så länge att de kan klippa av varandras hår. 
  • Gemila
    Monkii skrev 2017-12-04 15:51:13 följande:
    Är alla barnen 4 eller äldre då? På min sons förskola är barn mellan 2 och 5 i samma rum. Hade jag haft ett mindre antal 2-5-åringar hemma så hade jag lämnat dem ensamma i rum utan saxar korta stunder. Min treåring får inte heller vara ensam med en sax hemma. Förskolepersonalens jobb är att se efter barnen så ja jag tycker att man kan kräva att de inte lämnar barn ensamma så länge att de kan klippa av varandras hår. 
    Nej, de har inte alltid varit äldre än 4 år?

Jag har lämnat barnen ensamma i ett rum från start, med barnsäkerhet förstås och längre stunder med ökande ålder. Och min 3-åring hade fått ha saxen kvar om jag tex gått iväg på toa en kort stund, min 4-åring hade fått ha saxen medan jag gick till övervånigen och hängde tvätt en lite längre stund, osv.

Jag tycker inte att det är några konstigheter alls att 4-åringar får vara i ett rum och klippa med trubbiga saxar medan en pedagog är strax utanför eller hämtar något. Mina barn har gått i syskongrupper med barn från 1-5 år och då har ju 1-2-åringarna krävt mer passning än 4-5-åringarna men även där har man gett dem lite mer frihet och ansvar med ökande ålder.

Jag tror inte på att linda in barn i bomull, varken hemma eller på förskolan. Och att få håret klippt lite fult när man är 4 år är verkligen ingen katastrof.
  • legomum

Sådant händer, själv klippte jag hål i alla mina strumpbyxor när jag var liten.

Tråkigt men kom över det

• TigerLilySwe

Sånt händer, det hände även min yngste son. Grannens unge kapade håret, klippte bort luggen och jag blev så på irriterad. Men, man får försöka släppa den känslan för barn GÖR sånt när andan faller på,det är bara så. Du kommer ingenstans med din ilska, försök släppa den och lägg inte skulden på personalen, det hjälper inte.

• yrlas

Ungefär detsamma hände min dotter och några andra barn på förskolan, med den skillnaden att de klippte sig själva, och inte riktigt lika mycket, min dotter klippte "lugg".

Det jag blev mest upprörd över var, som du säger, att så små barn verkade få ha saxar hej vilt hursom helst utan att någon vuxen övervakade. Jag undrar varför det är så viktigt att små barn ska ha saxar? (verkar vara vanligt på förskolorna att de får ha det själva)

Det finns ju en massa andra saker de kan göra utan saxar, tex måla, rita, leka med lego, kolla bilderböcker, leka med lera osv. Inget av det kan skada dem, men saxar kan ju ställa till så mycket värre saker än att klippa hår, tex klippa någon i fingret, ögat, kinden osv, det kan ju vara riktigt farligt när barnen är så små att de varken har motorik eller logik till att använda sax.

I fallet med mitt barn och hennes kompisar verkade fröknarna heller inte ha upptäckt det på ett tag eftersom så många barn hann klippa av så mycket hår innan de fråntogs saxarna.

Små barn borde inte få ha saxar på dagis, ser absolut ingen mening med det. 

• cattus

Ja, vår dotter hon klipper sig själv. påhittigare unge kan man leta efter. Och inte bara en gång utan TVÅ! 
    Precis då vi varit och snyggat till det efter 2 månader som det fått växa till sig lite så gör hon om det dagen efter IGEN!
    Kan jag säga att alla saxar är inlåsta numera, hon är så pysslig av sig och kan hantera saxar bra i vanliga fall men detta går på 0,5 sekunder då hon blir "inspirerad".
    Vi låter det vara helt enkelt, hår växer ut....
    När de blivit lite längre får man jämna till det lite. Skulle aldrig klippa bort allt det långa som är kvar, då skulle det ju se riktigt illa ut. Hellre tuffsigt än kortklippt.

Svar på tråden Klippte av min dotters hår