• Lilla Götet

Inte nu igen! Gjort allting rätt och nu går det åt helvetet ändå!

Med Nr 1 gjorde vi alla fel med sömnen, han somnade under amningen, på oss och vaggades till sömn. Än idag har han jättesvårt att somna själv och han är 5 år gammal! Så med Nr 2 var vi supernoga att lägga henne vaken sedan BB. Och det lönade sig, hon somnade alltid själv och sov i eget rum genom hela natten sedan 6 månaders ålder. Nu är hon 1 1/2 och började klättra ur sin spjälsäng så vi var tvugna att byta till den stora sängen fast utan ben. Och allt vårt hårda jobb är som fulkomligt bortblåst!!! Hon vill inte somna själv och springer ut till oss och vi bär bort henne och så håller det på i 87 gånger på en timme och sen måste vi ligga bredvid för att klockan blivit för mycket. Och då vaknar hon ju naturligtvis på natten och undrar vart vi är. Det är ett jävla helvete åter igen. Jag pallar inte det här. Jag har inte sovit på 5 år och nu ska det här helvetet vi upplevt med sonen upprepar sig trots att gjort allting rätt!!! Vad gör vi nu? Några förslag =(

• Svar på tråden Inte nu igen! Gjort allting rätt och nu går det åt helvetet ändå!
  • LFF
    annabellelee skrev 2018-01-02 22:00:03 följande:

För oss som befinner oss mitt i småbarn såren är det inte lika lätt. Javisst är det mysigt att krama en liten tvååring. Men om nattningen tar en timme och du hela tiden ligger och tänker " får inte somna får inte somna får inte somna" eftersom du gick tidigare från jobbet för att kunna hämta tidigt från dagis och har en timmes jobb kvar att göra, plus disken efter middagen och den där tvättmaskinen som borde köras och.....ja, och sen hade det ju varit trevligt att någon enda gång kunna umgås med din man och bara se "på spåret" tillsammans, men det är en utopi för en av er måste alltid natta, så ni har inte kunnat umgås själva utan barn på 14 dagar.

Och du är så trött så trött, för igår var det likadant och efter att lillen somnat och du visst också slumrat till fick du stanna uppe hela natten och zombielikt ta hand om hushållsarbete och räkningar och fixa presenten till mormor.

Om du befinner dig mitt i det, då hade det varit guld värt att läsa saga, pussa och medan barnet somnade SJÄLV i egen säng kunna göra det som behöver göras, så att du nästa dag kunde vara en glad, utvilad och kärleksfull förälder istället för ett tröttkört, lättirriterat vrak som fräser åt både man och barn.

Så kära FL:är, innan ni fördömer oss som försöker få barnen att somna själv för att orka med familj, jobb och hem, försök minnas hur det faktiskt var. Jag ger mitt barn massor av närhet. Men jag måste få någon chans att hinna med resten av mitt liv också.

Till ts: det är svårt. Jag kämpar också på. Vi har ställt spjälsängen i vårt sovrum bredvid vår säng, och ibland nöjer sig lillen med att vi sticker in handen och lägger den bredvid honom, så får vi sova så. Vi tränar på att somna själv, men blir han ledsen under natten lyfter vi över honom i vår säng, så att vi får lite sömn. Det är vår kompromiss.

Tja, om vi nu ska tycka synd om oss själva och ställa oss frågan vem som har det värst så har jag just gått igenom 1-timmes nattningar med tvillingar (nu 4 år). Och med mig funkar det inte att "läsa saga, pussa god natt och sen gå ut ur rummet" (det gör det med pappa när jag inte är hemma) utan det är att sitta bredvid som gäller tills de somnat (nu tar det max 20 minuter). Plus att vi båda jobbar heltid, sambon hämtar och fixar maten villket gör att mitt jobb är att plocka undan efteråt, när barnen somnat. Och sen ska man hinna kolla lite på tv, kanske nån serie, plocka iordning så man slipper det på morgonen etc. Barnen somnar 1930 och jag däckar senast 2 timmar därefter (går upp kl 6). Så på 2 timmar ska man hinna med allt annat för att inte vara ett lik dagen efter. Men lik förbenat så sitter jag där, mellan mina barn, för att DE behöver ha mamma där! 

När de var pyttiga så var det sällan vi ens ÅT tillsammans, jag och sambon, eftersom barnen ofelbart vaknade så fort jag satte mig vid matbordet.
  • LFF

Till TS, sitt bredvid henne då tills hon somnar. Och om hon kommer upp sen mitt i natten och vill till er säng, låt henne göra det. Om hon inte kan sova utan att vakna bredvid er, sänk er säng och ha en madrass bredvid som hon kan ligga på och få känslan av närhet utan att bli störd. 

• Charlotte N

Så sjukt! Friska människor med friska, sunda barn som har helt normala reaktioner, sitter och tycker synd om sig själva för att barnen inte lägger sig själva och sen sover själva hela natten. Ni får tro vad ni vill just nu, men den här tiden går fort. Och ni kommer minnas den med nostalgi.

• Eliinlee

Bara att fortsätta och göra som ni gör, till slut lär hon sig att ni finns där ute och att hon inte måste gå till er. Förstår att man inte vill ha en massa barn i sängen, får en vara där så får ju alla vara där och hur ska man då få plats :/

• Celaena
    Eliinlee skrev 2018-01-03 10:28:17 följande:

Bara att fortsätta och göra som ni gör, till slut lär hon sig att ni finns där ute och att hon inte måste gå till er. Förstår att man inte vill ha en massa barn i sängen, får en vara där så får ju alla vara där och hur ska man då få plats :/

Större säng, extrasäng, madrasser på golvet, vuxen på soffa/extrasäng. Det går om man är lite kreativ. 
  • Physalis

Man får vara beredd på att barnen hamnar i en ny fas då och då som gör att de får nya sovmönster eller svårare att sova. Rätt var det är så händer massor av saker i hjärnan som barnet måste bearbeta eller så växer det ut en tand som kliar eller så är en förkylning på gång osv osv då är det inte alltid så lätt att somna.

Mitt tips är att ni lägger er med henne tills hon somnat. Kommer hon upp så går ni in och lägger er igen tills hon somnat. Tids nog blir det bra ett tag igen och då får man passa på att vila ut sig om man behöver det.

Inget barn är en robot som går att lära något för att barnet sedan alltid ska görs exakt så. Så fungerar det inte så nej ni har varken gjort allt fel eller allt rätt.

Här hemma har vår snart 2 åring helt plötsligt börjat ta 1-2 timmar innan hon somnar. Trist för oss för tillfället men vi resonerar att våra behov får stå tillbaka lite eftersom hon har fått större behov av oss.

Korrekturläser som en kratta
  • Amak

Det finns inget rätt eller fel att göra. Barn är sådär. Det är jobbigt men det beror inte på något som ni har gjort. 

• annabellelee
    Charlotte N skrev 2018-01-03 09:46:39 följande:

Så sjukt! Friska människor med friska, sunda barn som har helt normala reaktioner, sitter och tycker synd om sig själva för att barnen inte lägger sig själva och sen sover själva hela natten. Ni får tro vad ni vill just nu, men den här tiden går fort. Och ni kommer minnas den med nostalgi.

Det är klart att jag kommer att minnas varje stund med nostalgi. Jag älskar mitt barn och njuter av varje kram. Men det hindrar inte att det är överjävligt jobbigt att ständigt lida av sömnbrist och att förhållandet tar stryk om man aldrig träffar sin partner för att den ene alltid nattar.

Att bara fnysa åt andras problem och berätta att man själv kan rätta elevtexter medan barnet somnar (roligt för dig, önskat att det funkade för ditt barn) ser jag inte vitsen med. Vill du känna dig lite bättre? Ok, då utser vi härmed dig till en bättre mor, så behöver vi inte diskutera det mer.
  • Charlotte N
    annabellelee skrev 2018-01-03 20:51:19 följande:
    Det är klart att jag kommer att minnas varje stund med nostalgi. Jag älskar mitt barn och njuter av varje kram. Men det hindrar inte att det är överjävligt jobbigt att ständigt lida av sömnbrist och att förhållandet tar stryk om man aldrig träffar sin partner för att den ene alltid nattar.

Att bara fnysa åt andras problem och berätta att man själv kan rätta elevtexter medan barnet somnar (roligt för dig, önskat att det funkade för ditt barn) ser jag inte vitsen med. Vill du känna dig lite bättre? Ok, då utser vi härmed dig till en bättre mor, så behöver vi inte diskutera det mer.
    Jag ville bemöta, det jag uppfattade som nedlåtande och mästrande, inlägget om att vi som kommenterat såklart hade större barn och inte mindes hur fruktansvärt jobbigt det var att ha småbarn. Kan man ta det för givet så tycker jag att jag kan bemöta det också.
  • TeresB
    Lilla Götet skrev 2018-01-02 19:32:16 följande:

Med Nr 1 gjorde vi alla fel med sömnen, han somnade under amningen, på oss och vaggades till sömn. Än idag har han jättesvårt att somna själv och han är 5 år gammal! Så med Nr 2 var vi supernoga att lägga henne vaken sedan BB. Och det lönade sig, hon somnade alltid själv och sov i eget rum genom hela natten sedan 6 månaders ålder. Nu är hon 1 1/2 och började klättra ur sin spjälsäng så vi var tvugna att byta till den stora sängen fast utan ben. Och allt vårt hårda jobb är som fulkomligt bortblåst!!! Hon vill inte somna själv och springer ut till oss och vi bär bort henne och så håller det på i 87 gånger på en timme och sen måste vi ligga bredvid för att klockan blivit för mycket. Och då vaknar hon ju naturligtvis på natten och undrar vart vi är. Det är ett jävla helvete åter igen. Jag pallar inte det här. Jag har inte sovit på 5 år och nu ska det här helvetet vi upplevt med sonen upprepar sig trots att gjort allting rätt!!! Vad gör vi nu? Några förslag =(

När barn nr 2 kom köpte vi en enorm säng.

Nu är de snart 5 resp snart 2. Lillan har en växa säng på min sida och vår stora har en tjockare madrass på pappans sida( på golvet) han sover i sin säng i rummet bredvid oss men om han vaknar kan han komma in och lägga sig i vårt rum utan att väcka oss. Tids nog sover de väl själva i egna rum.
Svar på tråden Inte nu igen! Gjort allting rätt och nu går det åt helvetet ändå!