MaalinJ skrev 2018-06-03 01:54:03 följande:
Nu är jag på min åttonde dag av tio av min behandling. Har noll koll på äl å mens nu. Juni får vi ta som en test månad å se vart mens cyklen hamnar på. Håll tummarna för mig att detta ordnar sig nu för oss. Behöver er hjälp med några saker.
Hur ska jag kolla äl nu efter behandlingen. Ska jag ta tester varje dag? När brukar man ha äl? Om min cykel hamnar på 30 dagar, vart brukar äl hamna på då?
Ni som tempar, hur funkar det?
När ni har äl, hur mycket har ni sex då? Varje dag? Varannan? Eller flera gånger om dagen? Vi har nog testat allt.
Min man gjorde ju ett sperma prov nyligen å vi fick inte så mycket rådgivning ifrån kleniken tyvärr. Men om vi förstått det rätt så är 5% av hans spermier dåliga eller försämrade. Alltså fungerar 95%. Det är väll bra? Eller finns här någon som vet?
Jag är så sugen på bebis nu. Vi har velat det här så länge nu så jag har känt mig lite deppig å nere ikväll för att det inte funkar för oss. Vi har till och med berättat för mina föräldrar att vi försöker vi ville överraska dom om jag blev gravid att dom skulle få ett tredje barnbarn eftersom dom inte alls trodde att dom skulle få fler. Men nu har det snart gått två år sen vi bestämde oss så vi behöver deras stöd i allt det här nu.
Hej!
Jag har inte fått genomgå nån behandling men kan tala utifrn mina erfarenheter. Har en cykel på 27-30 dagar. I början testade äl på cd 8 fram tills positivt utslag på typ dag 13/14 o slösade många test..kör endast med clearblue digital (glad gubbe eller ring) men nu har jag lärt mig att känna igen äl flytningar, ursäkta detaljer, men när det bokstavligen rinner som äggvita (ibland kan man se det när man kissar).
När jag får de flytningarna då börjar jag testa. Oftast får jag negativt samma dag och glad gubbe dagen efter. O då får jag troligtvis ägglossning efter ytterligare en dag. Så jag tar sammanlagt kanske 3-4 tester. Ett test på eftermiddagen samma dag som jag ser flytningarna, ett test morgonen därpå och ett test morgonen därefter för att se att LH nivån har sjunkit igen. Denna cykel testade jag dag 12 på kvällen och dag 13 på morgonen och på kvällen. Fick nästan positivt utslag dag 12 och positivt dag 13 på morgonen, negativt på kvällen. Detta är 3e cykeln jag kör med äl-test o håller koll på flytningar. Men man lär sig fort :)
På clearblues digitala ältest står det när man ska börja testa, kan kolla när jag kommer hem. Dock behöver man inte följa det slaviskt.
Vi försöker att mysa innan, under och efter äl. Så tex börja 3 dagar innan äl, på äl och 2 dagar efter äl. Den gången jag blev gravid då hade vi myst 2 gånger samma dag som positivt utslag på ältest, 1 gång dagen efter (på ägglossningsdagen) och en gång på andra dagen efter äl.
Det där varierar oxå beroende på mannens spermier så vissa säger att man inte ska ha så ofta. Min man ska lämna spermieprov under veckan så vi får se va dom säger.
Din mans spermieprov lät bra:) jag har dock noll kunskap om vad som är bra/mindre bra.
Hoppas att du inte blev mer förvirrad av mitt långa svar. Har ni barn sedan innan? Eller är det första barnet?