Inlägg från: WanderChild |Visa alla inlägg
  • WanderChild

Vi som planerar barn efter pillerstopp

Phaidra skrev 2018-06-20 22:42:40 följande:

Här är en till som försöker. Slutade med mina Zoely för 2,5 vecka sedan och har sedan dess haft konstant mensvärk, mått illa och haft halsbränna. Eftersom jag inte haft någon mens på över ett år, så har jag ingen aning om ÄL/beräknad mens. Hoppas bara på att det inte ska ta allt för lång tid för att få ett plus, men framför allt så hoppas jag på att jag överhuvudtaget kan bli gravid. 

Slutade med Zoely strax innan midsommar och hade pillermens som vanligt 4 dagar senare. Har ätit piller i 16(!)år varav senaste ca 4-5 åren Zoely. Efter pillermensen så hade jag ?mensvärk? till och från i ca 1,5 vecka, vet inte om äl kom då men efter att ha eskalerat rejält under en förmiddag så plötsligt försvann värken. Det gick sen knappt en vecka och så fick jag istället ömma och lite ?svullna?/större(?) bröstvårtor (fortfarande kvar) och några gånger har jag haft ?mensvärk? igen samt känner som att ngt drar neråt långt ner i magen ganska ofta när jag går.

Innan pillerna hade jag en cykel på exakt 28 dagar, samt haft problem med mellanblödningar under pillerätandet - enligt bm då mina hormoner är så starka att de brutit igenom trots piller. Detta har dock ej hänt med Zoely. Nu hoppas jag att mina starka hormoner gör att cykeln kommer tillbaka snabbt och OM jag hade äl nu när jag trodde så borde BIM vara under nästa helg 21-22/7!
  • WanderChild

Kan även tillägga att jag senaste dagarna fått flytningar som är typiska för svamp (keso-liknande), dock utan klåda eller ngt obehag så luftar mkt o avvaktar över helgen i förhoppning att det ska läka ut av sig själv. Vet inte om detta beror på pillerstopp eller ngt annat, googlat en massa och det kan både va kopplat till sänkt immunförsvar, hormoner, samlag, småskador i slidan m.m. Har aldrig någonsin haft svamp tidigare...

• WanderChild
    Phaidra skrev 2018-06-20 22:42:40 följande:

Här är en till som försöker. Slutade med mina Zoely för 2,5 vecka sedan och har sedan dess haft konstant mensvärk, mått illa och haft halsbränna. Eftersom jag inte haft någon mens på över ett år, så har jag ingen aning om ÄL/beräknad mens. Hoppas bara på att det inte ska ta allt för lång tid för att få ett plus, men framför allt så hoppas jag på att jag överhuvudtaget kan bli gravid. 

Hej Phaidra! Har du fått ngn äl än? Jag slutade med Zoely för 1 månad sen nu o trodde jag fick äl efter 2 veckor men verkar inte så då jag varken fått mens eller plussat sen dess. Så nu går jag o väntar på att cykeln ska komma igång, funderar på att testa rosenrot och bidrottningsgele för att se om det kan kicka igång kroppen...
  • WanderChild

Är inne på cd37 sedan pillermensen, dvs 41 dagar sedan pillerstopp och började med rosenrot och bidrottninggele igår och hoppas på att det ska ge effekt! Kroppen har i stort sett varit helt tyst i snart en månad. Visst, skönt att slippa mens, men å andra sidan innebär ju det även utebliven äl... Rosenrot ska kunna korta en för lång cykel så jag hoppas att OM där är ngn tendens till att cykeln är på gång så skyndas förloppet förhoppningsvis på lite. Har tagit flera både grav-tester och äl-tester men alla har varit blankt vita!

Ni som haft väldigt långa cykler efter pillestoppet, har ni vetat exakt när äl skett under dessa cykler? Och hur har ni vetat exakt tidpunkt?

• WanderChild

Update! Tog ett äl-test precis o fick ett ljusrosa streck! Har som sagt bara fått tvärblankt tidigare så det känns ändå som ett stort steg i rätt riktning! Min kropp verkar faktiskt börja producera hormoner! När jag sen tänkte efter så har min hud varit väldigt fin sen pillestoppet med bara nån enstaka liten finne vilket visat på avsaknad av hormoner - brukar annars kunna följa min cykel i ansiktet... O även under tiden med piller hade jag lite som poppade upp pga hormonerna i pillerna. Men nu i morse vaknade jag med tre små plitor! (Sjukt att va glad över finnar, haha!)

Vet inte om RR o BDG kan ha effekt så snabbt, tog liksom första dosen igår! Men nånting är förhoppningsvis på gång!

• WanderChild
    Arpe86 skrev 2018-07-30 20:28:30 följande:

Tänkte på det där med hormoner och finnar nu när jag läser ditt inlägg. Tycker att jag senaste månaden haft mycket mindre än normalt. Kändes halvbra...Jag körde med äl stickor under juni månad, fick inte till att det blev positivt...tempar med NC sedan i mitten av juni och innan dess enbart fört dagbok över mens-liknande blödningar, flytningar, sex som jag lagt till i efterhand i appen.

Haft lite grav-symptom till och från men som sagt kändes omöjligt med tanke på neg äl-tester mm.

Tog ändå ett RFSU grav test imorse, sambon insisterade. Visade omgående positivt... känns lite märkligt. Ska avvakta och se, hört att digitala test är bra?

Men oj!! Grattis!! Har du märkt något på tempen senaste tiden som skulle kunna skvallra om att där var något på gång? Vad har du annars haft för symtom? Du får ta ett digitalt test också, de ska visst va väldigt tydliga antingen-eller!
  • WanderChild
    Arpe86 skrev 2018-07-30 23:57:21 följande:

Tack! Jag är dock neutral tills ja har testat igen med digitalt.

Nu har jag bara tempat from mitten av juni men bifogar gärna kurvan. Har lyckats vara sjuk också en period och då har jag inte räknat med tempen. Men kan säga att tempen höll i sig ganska hög när jag började för att sen sjunka aningen.. men fortf hålla sig ganska jämn.

Symptomerna har varit svårtolkade, har läst många som kännt samma bara för att de slutat med cerazette. Symptomerna har kommit och gått. Ömma bröst, svullna bröst, kissnödig, extrem hunger, ingen hunger, trött, sover dåligt 5-6 h, humörsvängningar.

Hela maj hade jag i princip bruna flytningar var och varannan dag, kände mig allmänt i obalans. I början av juni kunde ja tyda en liten blödning vid ett toabesök... har alltså haft svårt att tolka om det varit mens ens.

Negativa ÄL-test i juni vid de 3 ggr ja testat och nu detta känns otroligt.

Intressant kurva! Inte precis den klassiska som man ser överallt o som ska va tecken på graviditet! O inga tydliga symtom i övrigt heller, har också känner många av de där sakerna sedan pillerstopp men det är ju saker som kan komma o gå annars också även om man inte slutat med piller, är gravid eller liknande... Blir det nytt test idag? :)
  • WanderChild
    svelis skrev 2018-07-31 11:22:25 följande:

Hur slutade ni? Kan en sluta mitt i kartan eller har ni kört en karta ut och sedan slutat?

Jag har ätit ihop kartor senaste åren för att slippa blödningar, men sista månaden tog jag ett uppehåll ca en månad innan jag slutade. Så sista vändan blev ungefär en karta lång innan jag slutade. Åt Zoely som har samma styrka på pillerna varje dag så då spelar det inte så stor roll när man slutar.
  • WanderChild
    Arpe86 skrev 2018-07-31 13:44:45 följande:

Har själv inte studerat så många andra kurvor så intressant att höra, hade nog varit bättre om jag börjat tempa tidigare/haft normal cykel/inte precis slutat med cerazette.

Det var såklart helt slut med digitala test m veckoindikator på vårt enda apotek på wishan där vi har fritidshuset... får se om vi kan ta oss iväg ett par mil till nästa apotek alt. ringa och kolla först om det finns.

Ja som sagt alla symptom har jag i princip haft eller så har de avlöst varandra sen maj månad typ.

Jag har kollat runt lite på olika kurvor för att i sin tur försöka tyda min egen. Har tempat ca en månad men det går upp o ner helt utan ngt tydligt mönster. Fick upp i fertility friend nu i morse att min temp diffade ovanligt mkt o, förutsatt att man tempar som man ska, så kan enligt appen stora svängningar bl.a. förekomma när man har försenad äl. No shit, är inne på cd40 sedan pillermensen utan äl o hade innan pillerstopp en cykel på 28 dagar...

Hehe ja kanske bäst att ringa innan ni lägger massa tid på att köra land o rike runt!
  • WanderChild
    EnBlivandeWestring skrev 2018-08-01 12:06:48 följande:

Okej, dag 4 utan vinelle och hemska äl-smärtor trots neg på sticka självklart. Även huvudvärk och är mer trött. Rekomenderar Aldrig dessa till någon!

Det behöver tyvärr inte va äl-smärta du känner. Jag hade ont på just det sättet i 1,5 vecka efter pillerstopp, sen plötsligt försvann det o jag trodde ju då att jag haft äl, men det hade jag uppenbarligen inte. 44 dagar efter pillerstopp nu o har fortfarande inte haft äl sen jag slutade...
Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp