Inlägg från: WanderChild |Visa alla inlägg
  • WanderChild

Vi som planerar barn efter pillerstopp

oshark skrev 2018-09-14 22:07:29 följande:

Han bor i England. Vi träffades när jag pluggade där och var tillsammans i ca sex år, sen var min hemlängtan för stor. Tanken är att han ska komma hit så snart som möjligt, håller på och söker jobb. Tyvärr är det inte helt enkelt, men England är iaf tillräckligt nära att det går att ses nästan varje helg.

Aha jag förstår! Bra att det inte är jättelångt bort iaf, hoppas han hittar ett jobb snart så ni kan va tillsammans igen! :)
  • WanderChild
    Vägentillentrea skrev 2018-09-17 11:30:12 följande:

Grattis! ??

Vi slutade med minipiller i Augusti och jag hade mens i mitten. Har haft mens nu nyligen och ska börja med progesteron på lördag. Hoppas på positivt äl test i nästa vecka. Förhoppningarna är stora så jag tror jag måste varva ner lite för att detta ska fungera. ????

Nyfiken: Varför progesteron innan äl? Det brukar man väl först ta efter äl för att bygga upp slemhinnan? Tar man det innan äl har jag läst att det kan försena äl. Eller har jag fått något om bakfoten? :S

O Grattis EmmalinneaS!!
  • WanderChild
    oshark skrev 2018-09-19 10:33:48 följande:

Hej,

CD betyder cycle day/cykeldag.

Vilken app har du? Jag använder NC och Fertility Friend jämsides, för i FF kan man fylla i massa andra saker som tex flytningar och livmoderhalsposition utan att behöva skriva allt i kommentarerna Har du en basaltermometer kan du ju tempa hursom - måste inte vara NC förstås. FF är gratis men vissa funktioner krävs VIP medlemskap och då får man betala. Vet inte hur mycket då jag fortfarande är i min provperiod så jag har tillgång till en del av dem just nu iaf.

Använder också ff o har passerat grstis VIP-tiden. Det enda jag eg märkt är att den inte längre ?varnar? med trafikljuset för fertila dagar. Men den varnade ju för det varje gång man fyllde i ?watery? på flytningarna så det kan man ju rätt enkelt räkna ut själv när man har möjliga fertila dagar... Annars saknar jag inte direkt några funktioner! Behöver inte ha appen till att jämföra mönster från cykel till cykel tex, det kan jag göra manuellt, om jag vill. Allt man kan fylla i om symtom är kvar, all info att läsa, kryss för upptäckt äl osv är också kvar. Gillar appen skarpt!
  • WanderChild

Vafan! Idag kom mensen!! Redan på äl+6????!!!!! Förra månaden kom den på äl+8! Har googlat o jag har klockrena symtom på progesteronbrist! (Spottings, sömnproblem, vätskesamling, känner mig nere, tidig mens *duh*) Hade inte såhär innan p-pillerna så verkar som hormonbalansen inte är helt tillbaka än, eller så är det åldern. Är 31 o läste att just prog nivåerna kan börja minska rätt tidigt :(. Ska ta o beställa hem munkpeppar o progesterall för att försöka stärka upp äl o förlänga lutealfasen till nästa försök. Detta är ju inget kul alls! Ägget har ju inte en chans! :(((

• WanderChild
    oshark skrev 2018-09-21 11:08:11 följande:

Gud vad tråkigt!

Vad menar du när du säger vätskesamling?

Känner att kroppen samlat på sig vätska, fingrarna har känts svullna o ringarna går knappt att få av, även magen o smalbenen har känts svullna. :(
  • WanderChild
    Arpe86 skrev 2018-09-21 10:52:17 följande:

Är tyvärr inte så påläst - men fy vad tråkigt det låter!! Förstås medveten att prog nivåerna Kan börja minska tidigt (visste att det hade kunnat gälla mig med, är ändå 32 år). Håll oss uppdaterade!

Det ska jag! Va så glad när äl kom i normal tid efter min långa första cykel o så strular lutealfasen istället! Så himla typiskt att både denna o förra mensen kom just på en fredag o det inte verkar finnas ngn fysisk butik som säljer munkpeppar :(. Har iaf beställt från graviditetskollen nu med expressleverans så hoppas det kommer på måndag så jag iaf kan komma igång med det på cd4. Beställde även progesterall så ska jag testa att köra det efter nästa äl.

Ovan på detta så verkar vi ha babyboom runt oss till våren, har fått flera besked från folk senaste dagarna! Grattis till er....
  • WanderChild
    oshark skrev 2018-09-21 16:14:40 följande:

Vad jobbigt! 

Du får jättegärna skriva hur det går med munkpepparn och progesterallen. Du verkar ju ligga lite före mig i skedet - jag går ju och väntar på ÄL nummer 2 sen pillerstoppet  Är förstås orolig för att min lutealfas ska vara lika kort den här cykeln som förra (7 dagar) så om den är det tänkte jag också testa något av de sakerna jag läst om här (munkpeppar/rosenrot/bidrottningelé/progesteronkräm) men jag tycker alla använder olika saker och att det känns lite krångligt att veta vad man borde satsa på.

Vilken CD fick du ÄL den här cykeln? Var det naturligt att den bara kom tidigare än förra cykeln av sig själv?

Ska absolut uppdatera hur det går! Jobbigt att du haft samma problem, så frustrerande när det inte ens finns en chans att det ska hinna ta sig!

Jag åt rosenrot och bidrottningsgele denna cykeln. Har några kvar av varje som jag ska äta upp nu men ska nog sluta sen. Äl kom på cd15, så fullt normalt! Vissa märker skillnad i själva äl av RR och BDG men jag märkte ingen skillnad i hur äl upplevdes. Har ju haft normal cykel förr så tror o hoppas kroppen klarar fram till äl själv nu o att iaf första halvan av min cykel är stabiliserad, får ta tag i andra halvan nu bara... Har kollat en del youtubeklipp o läst på amerikanska sidor o munkpeppar verkar va grejen för mig! Det ska bl.a. kunna förlänga lutealfasen om den är för kort då det helt enkelt är ett tillskott som stimulera normal hormonproduktion, dvs ökar en låg progesteronutsöndring. I USA äter de det hela cykeln även om man blir gravid o ett tag in i graviditeten. Dock rekommenderas det inte i kombination med progkräm o då jag tänk köra det också så tänker jag byta det ena mot det andra vid äl. Förhoppningsvis med gott resultat!
  • WanderChild
    Sirest01 skrev 2018-09-27 21:44:54 följande:

CD 51 idag och ingen mens i sikte. Är så jäkla jobbigt att bara gå o vänta på att den ska komma gång. Vill ju börja försöka nu! :(

Känner igen det där... Tog 66 dagar efter pillerstopp innan jag fick ägglossning. Det är bara att vänta! Har dock en kompis där inget hände på ett år efter pillerstopp. Hon fick till sist hjälp med att få igång kroppen.
  • WanderChild
    MizzMariah skrev 2018-09-29 05:10:37 följande:

Hej! Jag slutade med cerazette i april och fick första ägglossning och mens i maj så är på 5 e försöket nu. Har haft en cykel på mellan 28 och 33 dagar. Så vad det verkar som så återställde kroppen sig fort. Jag har ju ändå ätit piller utan uppehåll i 15 år.. inget plus ännu men igår kväll fick jag positivt på ägglossningstestet och det är rejält med molvärk så förhoppningsvis ägglossning på g idag. Det enda konstiga jag märkt sen stoppet är att jag har så lite mens. Blöder bara i två dagar och det tycker jag är konstigt.. någon med erfarenhet av det?

Samma här! Haft normal mens 2 ggr sen pillerstopp och hade förr mens i 7 dagar, nu efter har det bara varit 3-4 dagar. Hur lång lutealfas har du? För egen del är jag rätt säker på att det är där problemet ligger. Min lutealfas har bara varit 6 resp 8 dagar lång med spottings i 1-2 dagar innan. Så slemhinnan har med andra ord inte hunnit bygga upp sig lika mkt som den gjort förr innan allt sköljs ut. Denna cykel kör jag bla munkpeppar och ska sen använda progesterall för att försöka förlänga lutealfasen. Inget ägg hinner ju heller fästa på så kort tid liksom...
  • WanderChild
    oshark skrev 2018-09-29 19:34:53 följande:

Har era lutealfaser hållit sig lika långa som första gången ni fick ÄL och mens efter pillerstippet då?

Haft äl 2 ggr sen pillerstopp bara o den första va lutealfasen 8 dagar, andra 6... Nästa äl är förväntad nästa vecka...
Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp