Vi som planerar barn efter pillerstopp
Detta har jag med förstått och därför rekommenderar jag inte dessa tabletter till någon. Är så rädd att inte få min äl tillbaka på flera månader :(
Detta har jag med förstått och därför rekommenderar jag inte dessa tabletter till någon. Är så rädd att inte få min äl tillbaka på flera månader :(
Vad händer i min kropp?
Min cd1 var 22/7 och varade i 6-7 dagar. Den 28/7 tog jag min sista vinelle och sen 30/7 har jag haft ont i lillmagen. Nu när jag var och kissade så kom det färskt blod och jag som hoppades på att äl började närma sig. Någon som varit med om liknande efter vinelle eller cerazette?
Ingen aning om vad bortfallsblödning är och kan ägglossning fortfarande komma som jag räknat med tror du?
Hade en dipp på äl-stickorna igår men nu precis när jag tog ett test så var strecket ungefär lika starkt(svagt) som i förrgår så gårdagen var nog bara ett fall av för mkt vatten innan eller ngt. Ska se senare idag när testet torkat o jämföra med tidigare dagar då. Fortsätter testa o ser vad som händer! Är glad just nu att kroppen öht producerar lh som ger ngt utslag på stickorna, innan har ju stickorna varit totalt blanka... Hade även en tydlig äggviteflytning i morse o tycker mig ha kännt av lite stick i höger sida under dagen så kanske något faktiskt är på gång!
Nu kommer jag här med mina dumma frågor om äl igen!
Jag kände väldiga äl-smärtor (vilket jag känner typ 1 gång i månaden) den 8-9/7. Jag gick ju då fortfarande på vinelle och tog dem hela tiden. Men nu har jag läst att vissa får ägglossning eller att äggen mognar trots vinelle då det är ett mellanpiller men att det tunnar ut slemhinnan så ägget i vilket fall inte ska fastna. Men kan det vara så att jag faktiskt hade ägglossning då och gör det i så fall så min kropp återhämtar sig snabbare efter detta slutet då den kanske redan vet vad den gör?
Dag 6 utan vinelle - biverkningar:
- Smärta i tjejmagen
- Färsk spotting även denna morgonen (3:e i rad som sen försvinner efter någon timme)
- Akne
- Ökad sexlust
- Trötthet
- Ökad hungerkänsla
- Supersugen på sura saker (gillar annars mest sött)
- Humörsvägningar
Vill gärna ta upp en fråga jag själv funderat på sedan ett tag tillbaka.
Jag har läst så mycket om problemen som kan uppstå efter man slutar med ppiller och har fått uppleva det själv. Förvirrad kropp med konstiga hormoner som inte vet vad den ska göra, era inlägg har bara bevisat det ännu mer.
Nu vill vi ju alla gärna bli gravida men hur tänker ni göra efteråt?
Ska ni börja på ppiller igen eller testa något annat preventivmedel?
Hoppar in och svarar eftersom jag tänker lika.
Hatar mens och mensvärk. Fick p-piller som 13 åring pga blödningarna och smärtorna. Det blev 8 år med Yasmin och sen 4 år med Cerazette (HELT utan blödningar). Fantastiska 4 år jag, överdriver inte. Aningen minskad sexlust..men det har inte stört mig eller sambon så mycket vi har hängt ihop snart 10 år.
Jag var rädd när jag slutade med cerazette och övervägde verkligen om det var värt det (jag vet helt sjukt eg, vi ville ju börja försöka skaffa barn innan både jag och sambon blir för gamla).
Tänker och har alltid tänkt 1 barn och kommer definitivt börja med cerazette efter...
Jag hatar dem och går aldrig mer tillbaka. Slutade först och främst för att jag mådde skiiiiiiiit och inte hade någon sexlust alls (ville inte ens kramas och pussas liksom). Hormonspiralen Mirena har funkat bäst på mig så den blir det nästa gång. Jag hade den i flera år och tog ut den i början på september. 5/10 plussade jag för min son så det tog inte ens 14 dagar innan jag fick äl med den. Min BM sa att personer reagerar någorlunda samma på Mirena som med Vinelle men så verkar det inte alls för mig tyvärr
Oj vilka besvär många här verkar få av att sluta! Blev väldigt förvånad faktiskt. Har alltid trott att det är pillren som "förstör" en och att kroppen skulle bli perfekt av att sluta. Låter ju inte alls kul med alla "biverkningar" ni råkar ut för... jag tog mitt sista Zoelypiller igår. Lär väl ta några dagar innan det märks något? Har ätit dem i ca 4 år.
Absolut, det ska jag göra! Detsamma gäller dig såklart. Intressant med någon/några som ätit samma sort. Jag/vi har nog inte tänkt "börja skarpt" utan vi slutar bara med skydd så får det hända om det händer, har ingen panik. Förstår om det är jobbigt för dig... När slutade du?