• Missmli

Vi som planerar barn efter pillerstopp

Hej ! Jag slutade med mina mini piller (ceracette) den 13 april och har aktivt försökt vli gravid sen dess . Jag fick min första ägglossning den 27 april (positivt ägglossningstest) och min första mens efter pillerstopp den 8 maj. Sen är jag osäker på om jag haft någon mer ägglossning då alla test Visat negativt och jag inte känt av någon ägglossning :( fick min andra mens idag 7 juni. Att bli gravid känns så långt bort just nu, de känns som de aldrig kommer . Har två barn sen tidigare och har en förlossningskada efter sista barnet. Går massa tankar i huvudet om jag kanske inte kan bli gravid efter skadan eller om de kommer ta super lång tid efter mini pillren. Tänkte kanske att de är fler som försöker bli gravida så kan vi följas åt och stötta varandra ! Jag hoppas så att jag kommer ha en normal ägglossning nästa månad och ha tur att bli gravid med mitt 3 och såna fall sista barn .

• Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp
  • JenniB
    WanderChild skrev 2018-08-03 10:59:46 följande:
    Hade också en massa konstiga symtom; typ mensvärk, ömma bröst, ökad sexlust, superpigg m.m. veckorna efter pillerstopp. Trodde jag blivit gravid jättesnabbt eller ngt men alla test va negativa. Sen efter 2-3 veckor så avtog de flesta symtomen. Bara ökad hunger o akne som hållit i sig, gah! Läst om många andra som haft likadant efter pillerstopp, hormonerna går lite bananas när pillerna inte reglerar längre. Avvakta och se längre fram vad som händer.
    Var exakt likadant för mig!! Hoppades så många gånger att jag redan blivit gravid men så var det inte tyvärr. :/ Dumma ppiller.. att de kan ställa till det så mycket.
  • JenniB

Vill gärna ta upp en fråga jag själv funderat på sedan ett tag tillbaka.
    Jag har läst så mycket om problemen som kan uppstå efter man slutar med ppiller och har fått uppleva det själv. Förvirrad kropp med konstiga hormoner som inte vet vad den ska göra, era inlägg har bara bevisat det ännu mer.

Nu vill vi ju alla gärna bli gravida men hur tänker ni göra efteråt?
    Ska ni börja på ppiller igen eller testa något annat preventivmedel? 

• Arpe86
    JenniB skrev 2018-08-03 11:52:43 följande:

Jag har läst så mycket om problemen som kan uppstå efter man slutar med ppiller och har fått uppleva det själv. Förvirrad kropp med konstiga hormoner som inte vet vad den ska göra, era inlägg har bara bevisat det ännu mer.

Jag var i det stora hela nöjd med cerazette (mini-piller som jag fick byta till pga högt blodtryck) som jag tog i ca 4 år, mådde väldigt bra, så med stor sannolikhet provar jag det igen.
  • JenniB
    Arpe86 skrev 2018-08-03 12:03:30 följande:
    Jag var i det stora hela nöjd med cerazette (mini-piller som jag fick byta till pga högt blodtryck) som jag tog i ca 4 år, mådde väldigt bra, så med stor sannolikhet provar jag det igen.
    Jag var också nöjd egentligen, men är liksom rädd att det ska bli värre till nästa gång vi försöker få barn. Kanske en dum och onödig tanke men jag är lite negativ av mig ibland också haha
  • Linepj

Jag gillade cerazette när jag använde dom men nu, när kroppen varit så konstig efter jag slutat (får inte tillbaka mens, får utslag på ältest flera ggr per månad etc men ingen äl verkar ske) så tror jag inte jag skulle våga använda dom igen. Tur jag har en sambo som inte har något emot kondom som preventivmedel.
  • JenniB
    Linepj skrev 2018-08-03 12:48:29 följande:
    Jag gillade cerazette när jag använde dom men nu, när kroppen varit så konstig efter jag slutat (får inte tillbaka mens, får utslag på ältest flera ggr per månad etc men ingen äl verkar ske) så tror jag inte jag skulle våga använda dom igen. Tur jag har en sambo som inte har något emot kondom som preventivmedel.
    Åh jag förstår verkligen vad du menar! Personligen är jag inget stort fan utav kondomer och vet liksom inte hur många andra alternativ som finns då jag även läst att vissa har svårt att få regelbunden mens osv efter spiral. Vill inte heller gå runt och tempa varje dag för jag litar inte helt på det tyvärr.
  • WanderChild

Intressant fråga! Har också funderat kring det! ?Standard? har jag uppfattat det som är att man typ byter till spiral eller spruta efter grav men det är kanske bara jag som fått för mig det?

Jag började med p-piller som 14-åring för att få lite ordning på mensen. Hade mens i 7-8 dagar varav 5 dagar väldigt rikligt och ganska mkt värk m.m. Fick cyklo-f o gick o åt 2 stoooora piller 3ggr/dag. Hatade pillerna men åt dem ändå då de hjälpte lite - inte helt lätt som 12-13 åring att svälja så stora piller flera ggr/dag... Kände mig allmänt ofräsch o nere under den veckan. P-pillerna fick ordning på blödningarna och senaste åren har jag ätit ihop kartor för att slippa helt, HATAR verkligen att ha mens! Provade minipiller i 5 veckor men hade mens 4ggr under de veckorna och mådde fruktansvärt dåligt psykiskt (skrämde mig rejält då jag är en väldigt stabil person vanligtvis!) så gick tillbaka till p-piller.

Har märkt att sexlivet blivit bättre sen jag slutade med p-piller vilket är rätt trevligt... men i övrigt har jag inte kännt ngn större skillnad i hur jag mår nu när alla symtom lagt sig.

Tänker att jag ser hur mensen blir i framtiden, blir det som det var förr så hoppar jag på p-piller igen, kan leva med lägre sexlust då kvalitén på livet i övrigt varit så mkt bättre med piller än utan. Andra hormonpreparat kan jag inte tänka mig att prova då jag gärna vill ha makten i mina egna händer att sluta/byta när jag vill, samt att jag med hjälp av dem vet exakt om/när jag kommer få en ev blödning. Vad jag vet finns det inga andra hormonpreparat där man kan styra det(?) Reser en hel del och vill absolut inte blöda under resorna.

I tillägg ser planerna ut som så att det blir ett barn och that?s it! Har inget jättestort barnintresse så barn i plural är inget jag kan se mig med. Så att sluta längre fram är därmed ett icke-problem. Man vet ju så klart inte vad som händer, allt kanske förändras när första kommit, men så säger känslan just nu och har gjort i många år.

Hur tänker du själv?
  • Arpe86
    JenniB skrev 2018-08-03 12:41:45 följande:

Jag var också nöjd egentligen, men är liksom rädd att det ska bli värre till nästa gång vi försöker få barn. Kanske en dum och onödig tanke men jag är lite negativ av mig ibland också haha

Förstår helt! Glömde skriva att vi bara planerar för 1 barn, sambon har tonårsbarn sedan tidigare, därav skulle jag våga ta cerazette igen för att slippa mens och mensvärk som jag verkligen avskyr!!
  • Arpe86
    WanderChild skrev 2018-08-03 13:23:05 följande:

Intressant fråga! Har också funderat kring det! ?Standard? har jag uppfattat det som är att man typ byter till spiral eller spruta efter grav men det är kanske bara jag som fått för mig det?

Jag började med p-piller som 14-åring för att få lite ordning på mensen. Hade mens i 7-8 dagar varav 5 dagar väldigt rikligt och ganska mkt värk m.m. Fick cyklo-f o gick o åt 2 stoooora piller 3ggr/dag. Hatade pillerna men åt dem ändå då de hjälpte lite - inte helt lätt som 12-13 åring att svälja så stora piller flera ggr/dag... Kände mig allmänt ofräsch o nere under den veckan. P-pillerna fick ordning på blödningarna och senaste åren har jag ätit ihop kartor för att slippa helt, HATAR verkligen att ha mens! Provade minipiller i 5 veckor men hade mens 4ggr under de veckorna och mådde fruktansvärt dåligt psykiskt (skrämde mig rejält då jag är en väldigt stabil person vanligtvis!) så gick tillbaka till p-piller.

Har märkt att sexlivet blivit bättre sen jag slutade med p-piller vilket är rätt trevligt... men i övrigt har jag inte kännt ngn större skillnad i hur jag mår nu när alla symtom lagt sig.

Tänker att jag ser hur mensen blir i framtiden, blir det som det var förr så hoppar jag på p-piller igen, kan leva med lägre sexlust då kvalitén på livet i övrigt varit så mkt bättre med piller än utan. Andra hormonpreparat kan jag inte tänka mig att prova då jag gärna vill ha makten i mina egna händer att sluta/byta när jag vill, samt att jag med hjälp av dem vet exakt om/när jag kommer få en ev blödning. Vad jag vet finns det inga andra hormonpreparat där man kan styra det(?) Reser en hel del och vill absolut inte blöda under resorna.

I tillägg ser planerna ut som så att det blir ett barn och that?s it! Har inget jättestort barnintresse så barn i plural är inget jag kan se mig med. Så att sluta längre fram är därmed ett icke-problem. Man vet ju så klart inte vad som händer, allt kanske förändras när första kommit, men så säger känslan just nu och har gjort i många år.

Hur tänker du själv?

Hoppar in och svarar eftersom jag tänker lika.

Hatar mens och mensvärk. Fick p-piller som 13 åring pga blödningarna och smärtorna. Det blev 8 år med Yasmin och sen 4 år med Cerazette (HELT utan blödningar). Fantastiska 4 år jag, överdriver inte. Aningen minskad sexlust..men det har inte stört mig eller sambon så mycket vi har hängt ihop snart 10 år.

Jag var rädd när jag slutade med cerazette och övervägde verkligen om det var värt det (jag vet helt sjukt eg, vi ville ju börja försöka skaffa barn innan både jag och sambon blir för gamla).

Tänker och har alltid tänkt 1 barn och kommer definitivt börja med cerazette efter...
  • EnBlivandeWestring

Jag hatar dem och går aldrig mer tillbaka. Slutade först och främst för att jag mådde skiiiiiiiit och inte hade någon sexlust alls (ville inte ens kramas och pussas liksom). Hormonspiralen Mirena har funkat bäst på mig så den blir det nästa gång. Jag hade den i flera år och tog ut den i början på september. 5/10 plussade jag för min son så det tog inte ens 14 dagar innan jag fick äl med den. Min BM sa att personer reagerar någorlunda samma på Mirena som med Vinelle men så verkar det inte alls för mig tyvärr
    Kärlek till er
Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp