• Missmli

Vi som planerar barn efter pillerstopp

Hej ! Jag slutade med mina mini piller (ceracette) den 13 april och har aktivt försökt vli gravid sen dess . Jag fick min första ägglossning den 27 april (positivt ägglossningstest) och min första mens efter pillerstopp den 8 maj. Sen är jag osäker på om jag haft någon mer ägglossning då alla test Visat negativt och jag inte känt av någon ägglossning :( fick min andra mens idag 7 juni. Att bli gravid känns så långt bort just nu, de känns som de aldrig kommer . Har två barn sen tidigare och har en förlossningskada efter sista barnet. Går massa tankar i huvudet om jag kanske inte kan bli gravid efter skadan eller om de kommer ta super lång tid efter mini pillren. Tänkte kanske att de är fler som försöker bli gravida så kan vi följas åt och stötta varandra ! Jag hoppas så att jag kommer ha en normal ägglossning nästa månad och ha tur att bli gravid med mitt 3 och såna fall sista barn .

• Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp
  • WanderChild
    Karma91 skrev 2018-08-05 22:39:05 följande:

Av precis den anledningen trodde jag att det skulle ta väldigt lång tid för mig, har inte haft en blödning på flera år! Verkar högst oklart vad som påverkar. Förstår verkligen din frustration!!

Använder du temp med 1 eller 2 decimaler? Är sugen på att testa för att få bättre koll på cykeln rent generellt, men vet som sagt med mig själv att jag är lat. Som jag förstår ska man gärna ta när man ännu inte stigit upp?

Ja det verkar vara högst individuellt hur kroppen reagerar! Har gått på det ena preparatet efter det andra nu under veckorna för att försöka få tillbaka hormonbalansen. Just nu käkar jag folsyra, rosenrot, bidrottninggele, bisolvon (för tydligare flytningar) samt omega3 som jag satte igång med igår. Kör som sagt även temp o äl-stickor. Omg alltså.... skrattade smått i början åt de som käkade en massa grejer men nu sitter man här o är en av dem.... Har dock märkt absolut 0 resultat av allt än så länge!

Jag använder temp med 1 decimal, tycker att om/när jag väl får äl så borde jag märka det med tanke på att jag förutom temp o äl-stickor även kollar flytningar o tappen varje dag... Men vem vet... Kör dock även på mys varannan dag så lär inte missa att pricka in äl så sett. Man ska tempa innan man stiger ur sängen ja, efter minst 3h sammanhängande sömn vilket dock är svårt för mig nu sommartid då jag är ljuskänslig o vaknar flera ggr innan klockan ringer.
  • Arpe86
    Linepj skrev 2018-08-05 21:53:10 följande:

Hoppas allt går bra! Vore spännande att höra hur ditt besök gick, om du vill skriva sen när du varit där? :)

Jag skriver gärna och berättar hur det gick sen. Börjar faktiskt bli lite nervös!
  • Arpe86
    Arpe86 skrev 2018-08-06 11:16:10 följande:

Jag skriver gärna och berättar hur det gick sen. Börjar faktiskt bli lite nervös!

Såklart blev min tid flyttad till nästa fredag pga semester och underbemanning.

Funderar på att kolla runt och se om det är möjligt att få en tidigare tid någon annanstans.. verkar dock fortf vara semestertider.
  • WanderChild
    Arpe86 skrev 2018-08-06 16:57:42 följande:

Funderar på att kolla runt och se om det är möjligt att få en tidigare tid någon annanstans.. verkar dock fortf vara semestertider.

Ah, typiskt! Hade jag varit dig så hade jag nog också kollat vidare om någon annan har tid tidigare. Är dålig på att vänta :P
  • Linepj
    Arpe86 skrev 2018-08-06 16:57:42 följande:

Vad trist :( Förstår att du vill komma så snart som möjligt, finns det fler att välja på där du bor?
  • WanderChild

Hmm... Haft försiktigt stadig stegrande tempökning fyra dagar i rad nu så nu har ff lagt in äl i lördags! CD43 efter pillermensen. Vet dock inte hur mkt jag ska tro på det (?!) Har ju kört äl-stickor o aldrig fått särskilt starkt men i torsdags hade jag liiite starkare än de andra dagarna o det sammanfaller ju passande nog med när ff vill att äl ska ha varit 1-2 dagar senare... I torsdags hade jag även en liten äggviteflytning precis på morgonen, har dock inte haft ngt mer sen dess, bara krämigt vitt. Har även inbillat mig att jag haft lite känningar på höger sida under helgen, men vågar knappt tro på ngt just nu, har suttit en del under helgen o då brukar jag få lite ont i höger sidan.

Ngt annat som iaf i mitt huvud talar för att äl faktiskt kan ha inträffat då är att det är exakt den dag äl skulle inträffat om jag haft normal 28 dagars cykel, vilket jag hade innan p-piller. Så kroppen har isf bara hoppat över en cykel sen pillermensen så att säga. Makes sense? Minns att när jag fick mens första gången som 12 åring (shit, VARFÖR får man det så tidigt o ska plågas i den åldern?!?!) så hoppade mensen också över en månad efter första gången o sen va den nästan helt regelbunden direkt efter det. Känns som mönstret upprepar sig(??)

Ska sluta med rosenroten nu om ifall att iaf o så får ni hålla tummarna att tempökningen håller i sig! To be continued.....!

• JenniB
    WanderChild skrev 2018-08-07 07:37:43 följande:

Hmm... Haft försiktigt stadig stegrande tempökning fyra dagar i rad nu så nu har ff lagt in äl i lördags! CD43 efter pillermensen. Vet dock inte hur mkt jag ska tro på det (?!) Har ju kört äl-stickor o aldrig fått särskilt starkt men i torsdags hade jag liiite starkare än de andra dagarna o det sammanfaller ju passande nog med när ff vill att äl ska ha varit 1-2 dagar senare... I torsdags hade jag även en liten äggviteflytning precis på morgonen, har dock inte haft ngt mer sen dess, bara krämigt vitt. Har även inbillat mig att jag haft lite känningar på höger sida under helgen, men vågar knappt tro på ngt just nu, har suttit en del under helgen o då brukar jag få lite ont i höger sidan.

Ngt annat som iaf i mitt huvud talar för att äl faktiskt kan ha inträffat då är att det är exakt den dag äl skulle inträffat om jag haft normal 28 dagars cykel, vilket jag hade innan p-piller. Så kroppen har isf bara hoppat över en cykel sen pillermensen så att säga. Makes sense? Minns att när jag fick mens första gången som 12 åring (shit, VARFÖR får man det så tidigt o ska plågas i den åldern?!?!) så hoppade mensen också över en månad efter första gången o sen va den nästan helt regelbunden direkt efter det. Känns som mönstret upprepar sig(??)

Ska sluta med rosenroten nu om ifall att iaf o så får ni hålla tummarna att tempökningen håller i sig! To be continued.....!

Gud vad spännande! Hoppas det var ÄL :D
  • Karma91
    WanderChild skrev 2018-08-07 07:37:43 följande:

Spännande, håller tummarna för dig! Låter ju onekligen som att det kan ha varit ägglossningen. När jag läst lite verkar inte alla få ett fullt utslag på testen utan endast en stegring. Hoppas att din temp fortsätter ligga högt :) har du något barn sedan tidigare?

Själv hade jag väldiga känningar sent igår kväll i flera timmar med stickningar och molvärk, kan vara inbillning eller tarmarna som kändes. Nös dock vid ett tillfälle och fick en förfärlig smärta kring höger äggledare. Ska redan ha haft Äl så gillar inte att det gjorde ont så långt ut mot höger sida. Det är så svårt att inte gå runt och leta symptom, ofta känner man ju massa saker som egentligen inte betyder nått...
  • WanderChild
    Karma91 skrev 2018-08-07 08:36:45 följande:

Spännande, håller tummarna för dig! Låter ju onekligen som att det kan ha varit ägglossningen. När jag läst lite verkar inte alla få ett fullt utslag på testen utan endast en stegring. Hoppas att din temp fortsätter ligga högt :) har du något barn sedan tidigare?

Själv hade jag väldiga känningar sent igår kväll i flera timmar med stickningar och molvärk, kan vara inbillning eller tarmarna som kändes. Nös dock vid ett tillfälle och fick en förfärlig smärta kring höger äggledare. Ska redan ha haft Äl så gillar inte att det gjorde ont så långt ut mot höger sida. Det är så svårt att inte gå runt och leta symptom, ofta känner man ju massa saker som egentligen inte betyder nått...

Nej jag har också läst det, o tidigare har jag bara fått helt blanka test tills för 10 dagar sedan då det började komma lite rosa streck. Bifogar bild på testen nedan, ser ni en stegring? 1/8 tog jag på jobbet men glömde tyvärr testet där o där ligger det kvar än, haha. Tog ett test sen på kvällen men kvällstid verkar jag få överlag lägre styrka, bäst test-tid för mig är runt lunch. Har jobbat hemma men ska till kontoret i morgon så då ska jag få med mig den glömda stickan hem så jag kan se helheten. Inga barn sen innan och detta är första försöket! Ätit p-piller i 16 år!

Jag fick faktisk också väldigt ont kring höger äggledare/äggstock igår när jag gjorde en hastig rörelse, kan ju vara follikeln från ägget som reagerar kanske? Jag tänker mig iaf att eftersom där är fortsatt aktivitet i den sida som släppt iväg ägget så är man kanske lite mer känslig där?

• WanderChild

Och som den nörd jag är så delar jag även med mig av min lååååånga cykel ifall ni har lust att kika hur det kan se ut :). Småslarvig tempning i början där jag gick upp ur sängen och tempade först när jag satt på toa. Men från cd38 så är all tempning ca kl 7 i sängen.

Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp