Lillamiia skrev 2018-12-19 15:31:44 följande:
Jag har slutat med mini piller i augusti så får ge det lite tid tänkte jag. Såklart oroar jag mig för att jag kan ha alla olika diagnoser bara för att allt inte är som det ska än med regelbunden mens och så. Okej ja vad bra att du tar dubbel doa nu då? Hoppas att du får ordning du med. Skönt också för dig att allt såg bra ut på undersökningen.
Jag fick svar av läkaren när jag gick dit i somras att hormonobalans är inget man utreder. Jag skulle vänta sex månader och har jag inte fått regelbunden mens kan jag söka hjälp. Jag betonade att jag tror jag kan ha pcos men det var inget man utreder bara sådär... blev uppriktigt ledsen när jag vet att mina två roaccutan kurer pga akne sen tidig ålder kommit tillbaks beror på obalans. Kan jag inte få hjälp innan det bryter ut igen då? Min kropp är alldeles för svag för en till kur med a vitamin. Det känns som det kommer bli ?vad var de jag sa, varför hjälper ni mig bara inte direkt?.
Nä man har ju inte koll på alla här inne haha
Ja tror dina cykler kommer bli mer regelbundna. De är ju ändå runt 40 dagars. Hur många dagar blev dina första tre cyklar då?
Ok. Jag ringde bara gyn på CD32 och sa att jag var orolig för att jag inte fått ÄL än och ville komma in på en generell gynundersökning. Fick tid samma vecka och när jag kom dit sa jag att jag troligtvis haft ÄL precis men gärna ville göra VUL ändå eftersom jag har en historik med långa cykler. Hon gjorde VUL och sa att jag har inga som helst tecken på PCOS och att jag har jättefina äggstockar som kommit igång bra och snabbt efter p-pillerstopp. Så ett VUL borde du ju kunna få ändå? Var bor du?
(Sen ville hon inte riktigt lyssna på min oro om 40-dagarscykler utan sa bara att jag skulle komma tillbaka om ett år om det inte tagit sig men det är ju en annan femma.)
Jag hittade en artikel där kvinnor fått 200 mg rosenrot dagligen och det gett resultat. En annan artikel sa att 2-400 mg dagligen är rekommenderad dos. Mina tabletter är 144 mg styck, så bestämde mig då för att ta två.
Jag tror också mina kommer bli mer regelbundna, men kanske tyvärr åt "fel" håll. Hade regelbundna 6-veckorscykler (ca) för 7-8 år sen när jag hade ett 1-2 års pilleruppehåll. Skulle dock hellre ha regelbundna 4-veckorscykler och hoppas väl att rosenroten och de andra tillskotten (zink, magnesium, järn..) jag tar skulle kunna kicka igång det. Får se helt enkelt.