gammelpysen skrev 2018-11-25 09:45:07 följande:
Tack!
Jag har för mig att både maken och jag tog tre q10 om dagen. Maxdos i alla fall. Finns tydligen två varianter, en "ren" och en "utspädd", så man måste kolla om man har den koncentrerade rena eller inte.
Sen tog även maken tredubbel dos zink, både han och jag fick över 1 mg folsyra om dagen och jag tog järntabletter och vitamin d utöver vanliga multivitamin gravid.
Kan rekommendera en bok som heter it starts with the egg som går att köpa på iTunes. Går igenom en massa vad gäller kosttillskott men även andra saker som tex kemikalier och plast i tex matlådor. Inför sista försöket slängde vi ut alla matlådor som inte är godkända. Bifogar länk.
www.sund.nu/docs/artikel.asp&tem=3
Köpte matlådor i glad på IKEA i stället.
Jag bytte även ut tvålarna mot tvålar utan ftalater och paraben samt slutade färga håret. Jag Vet, det låter som hokuspokus men efter 2 års ivf och 6 försök tar man till det mesta. Har tidigare även fått på akupunktur och nästa steg var typ healing.....
Vad gäller plaster och kemikalier så sägs det påverka fertiliteten i hög grad. I vårt fall beror ju barnlösheten på manlig faktor, vilket är ett växande och allvarligt problem i Europa och usa, så jag är inte helt skeptisk till att det ligger något i det (för några år sedan hade jag bara garvat åt det).
Visst Ja, maken fick även låta bli att förvara mobilen i fickan.
Till sist bör jag nämna att hans värden inte alls var bättre när det var dags i augusti, men det kan ju även bero på extremvärmen i somras som kokat hans små kompisar i tre månaders tid.
Verkligen en hel vetenskap! Både jag och sambon tar Q10, zink, selen och folsyra! Började dock med det ca en månad innan vårt fjärde ivf nu så det är ju för sent för att det ska kunna påverka spermierna som gjorde sitt under detta försök, men om inte annat så hjälper det kanske inför ett eventuellt nästa försök.