IVF sommar/höst 2018
Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.
Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!
Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.
Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!
Beklagar era missfall :/ jag är på Sprutdag 3 idag med gonal-f så då är vi nog ganska lika i planeringen. Jag har första ultraljud på torsdag efter 7 sprutdagar.
Jag är sjuksköterska men tycker ändå det är jobbigt att sticka mig själv. Jag sticker mest bebisar på bvc med vaccin annars. Jag försöker ta lite sats med sprutan, då går den lättare in. Inte så mycket men lite mer snabb med handen precis när jag ska sticka in nålen, det gör mindre ont med.
Gör du långt eller korta metoden? :)
Då ligger vi precis lika. Jag är också på sprutdag 3 idag och ska på ultraljud på torsdag! Jag tog gonal-f förra IVF-försöket och det funkade bra men nu har de satt mig på menopur av någon anledning så vi får se hur det går.
Jag ska testa det där med att ta lite sats och trycka in snabbare!
Gonal F är rena myggbettet i jämförelse med Menopur och Orgalutran/Fyrmadel. Ska man ta stora doser Menopur som 350ie eller med spränger det så det heter duga. Ni vet väl om att ni kan ha Emla salva på timmen innan ni sticker så känns sticken knappt? Får ni blåmärken av sprutorna så sticker ni fel. Be BM visa er igen hur man gör.
Ett tipps är nyp tag i magen och injecera lite från sidan. Ja tyckte Gonal f som va som en insulinspruta va lättare ta än den 2a man senare tog samtidigt (minns ej namnet). Tråkig mage man får av dem.....massa blåmärken
Blev det nån ruvardag idag jaktenpaflow? Nyfiken hihi
Ja, en nära vän...
Vi är nästan inne på att ställa in nu för jag mår så dåligt. Jag är helt slut. Inte ätit idag och haft panikångest mellan gråtattackerna. Ska försöka sova nu och hoppas på att det sjunker in och släpper.
Gonal F är rena myggbettet i jämförelse med Menopur och Orgalutran/Fyrmadel. Ska man ta stora doser Menopur som 350ie eller med spränger det så det heter duga. Ni vet väl om att ni kan ha Emla salva på timmen innan ni sticker så känns sticken knappt? Får ni blåmärken av sprutorna så sticker ni fel. Be BM visa er igen hur man gör.
Man får fokusera på målet (levande barn).
Ja det är korta protokollet med menopur. Ska börja med orgalutran sen också. Märkte vid förra IVF-försöket att, precis som du säger, är vissa sprutor svårare att ta än andra! Och ja denna tycker jag dessutom svider rätt illa ibland när vätskan sprutas in. Hade ni börjat ännu? Vilka läkemedel tar du/ska du ta?
Jag testade Emla igår och förrgår men det hjälpte tyvärr inte alls. Det bedövade ingenting så jag kylde ner området med en kylklamp tills det blev bedövat istället och det funkade faktiskt bra. Hittade det tipset på nätet. Tidigare har jag använt Tapin (också en bedövningskräm) och den funkade mycket bättre för mig än Emla, ska se om jag hittar det på apoteket imorgon.
Tips om man inte vill ha ont av sticken är att använda besövningskräm (eller kyla ner rejält med t.ex. isklamp) och sen rispa lätt med nålen på huden tills man hittar ett ställe där det inte känns och sticka där. Tyvärr känner man dock fortfarande att det svider när vätskan går in.
Då ligger vi precis lika. Jag är också på sprutdag 3 idag och ska på ultraljud på torsdag! Jag tog gonal-f förra IVF-försöket och det funkade bra men nu har de satt mig på menopur av någon anledning så vi får se hur det går.
Jag ska testa det där med att ta lite sats och trycka in snabbare!