• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • Mangoodream
    Hoppomliv skrev 2018-11-26 16:43:23 följande:

Vet inte vad som hände där... Inga biverkningar från Lutinus tror jag! Tycker mest det känns som en lång väntan. Känner absolut ingenting annorlunda i kroppen. Hur känns det för dig? Aha, blir lätt överstimulerad så nog inget man hade vågat testa på mig då! Gör behandlingen i Malmö! Hur var det, har ni gjort många försök eller har barn sedan tidigare?

Jag har två barn som är 20 och 21. Min kille har inga barn. Vi satsade på ivf då vi har åldern och tid emot oss. Vi har inga fel utan åldern gör att äggkvaliten sviktar- tar längre tid att bli gravid. Känner inget i kroppen ännu förutom klådan. Det är vårta andra försök, vi köpte trepack.
  • Akira Öken
    Wonderfluff skrev 2018-11-26 22:23:57 följande:

Jag har tagit 350 ml gonal-f per dag, till skillnad från förra ggn då jag fick 300 ml, vilket då gav 5 äggblåsor. Gynekologen tyckte det var konstigt, det hade inte hänt nånting. Slemhinnan var som ett streck och i äggstockarna fanns minst tre äggblåsor i vardera, samtliga mindre än 8 mm. Förra cykeln gjorde jag inte ivf, då gjorde jag vul cd 11 och då fanns där tjock slemhinna och två stora folliklar. Det är ju märkligt att för första ggn nånsin som det inte växer som vanligt, är när jag tillför en massa hormoner.

Usch vad jobbigt. Hur mår du och vad händer nu? Får du ökad dos eller annat läkemedel?
  • Hoppomliv
    Mangoodream skrev 2018-11-26 22:33:53 följande:

Jag har två barn som är 20 och 21. Min kille har inga barn. Vi satsade på ivf då vi har åldern och tid emot oss. Vi har inga fel utan åldern gör att äggkvaliten sviktar- tar längre tid att bli gravid. Känner inget i kroppen ännu förutom klådan. Det är vårta andra försök, vi köpte trepack.

Okej, då får bi hoppas att det går nu då!
  • mammsen79
    Wonderfluff skrev 2018-11-26 22:23:57 följande:

Jag har tagit 350 ml gonal-f per dag, till skillnad från förra ggn då jag fick 300 ml, vilket då gav 5 äggblåsor. Gynekologen tyckte det var konstigt, det hade inte hänt nånting. Slemhinnan var som ett streck och i äggstockarna fanns minst tre äggblåsor i vardera, samtliga mindre än 8 mm. Förra cykeln gjorde jag inte ivf, då gjorde jag vul cd 11 och då fanns där tjock slemhinna och två stora folliklar. Det är ju märkligt att för första ggn nånsin som det inte växer som vanligt, är när jag tillför en massa hormoner.

Fy så tråkigt för dig, jag tror att kroppen inte svarar på östrogenet då du hade något virus i kroppen? Kroppen är så känslig o mottaglig på olika sett o vis. Vilket försök är du på? Om jag var dig skulle jag avbryta behandlingen så du inte går miste om dessa chanser. Men vad gav läkaren för råd? De verkar inte vara så kunniga när dem ej kan svara dig. Bätre man googlar o tar reda på fakta själv o fördjupar sig i det. Jag läst så mycket o jag ska själv fråga en del som spelar in på att ens bli gravid, som pinopoder och enzymer om jag har tillsräckligt med det, men de lär väl stå som fån då med då de bara forskar på äggen o spermier. De borde forska mera på livmodern då det är många som inte blir gravida. Jag läser även mycket om kost då jag är utbildad kostrådgivare och gluten allergiker kan alltså ha svårare bli gravid hade inte en aning om det. Själv har jag IBS o testar en diet så magen mår mycket bättre o känner mig inte alls uppblåst.
  • Inalina
    My102 skrev 2018-11-26 22:25:13 följande:
    Tack! :) embryot hade börjat kläckas, såg ut som luftbubblor utanför embryot och det känns bra. De tidigare gångerna har dom varit intakt och det har jag funderat över varför ingen har börjat ?växt? vidare på det sättet.

Jag hade tagit för liten dos fragmin, 2500 IE så from ikväll tar jag 5000IE. Hur stor dos tog du? Sprutorna är ju fruktansvärda :(. Och jag har dragit på mig lite ångest så min rätt så milda ?hypokondri? har fått sig en liten törn. Speciellt med ny medicin som jag aldrig har tagit så jag vet inte hur jag reagerar på den. Jag intalar mig själv att jag är frisk vilket stämmer så det borde inte vara någon fara att ta fragmin men ändå så spökar ångesten där och varje ryck eller så i kroppen reagerar jag på. Så löjligt men otroligt jobbigt på samma gång. Hoppas det försvinner imorgon när jag är upptagen med jobb!

Tar en hel del medicin nu. Tog intralipid idag, annars är det dagligen lutinus, fragmin, folsyra, B12, levaxin, D vitamin, kortison och där ökade dom till två tabletter per dag, vet inte varför. Och min vanliga astma medicin. Att proppa i mig allt detta känns sisådär :/
    Ok det låter lovande!!!

mina sprutor hette Clexane och innehöll 4000 nånting, tog en spruta varje kväll. Känner verkligen igen ångesten.. jag hade fullt med STORA blåmärken efter sprutorna i flera veckor och det är bara ibland man känner att de inte gör JÄTTEont.. men alltid så svider det ju rätt mkt vid injeceringen och även efteråt :( fått höra att man kan kyla med en isbit (eller frysta ärtor) innan man injicerar. testa det kanske...

det enda som hände mig vid senare skede (v 7) var att jag fick näsblod ganska ofta och även någon liten blödning då man får ömtåliga slemhinnor vid grav. 
    Du behöver nog inte oroa dig så mkt för medicinen, jag kände nog att kortisonet var det som oroade mig (tog också 2 tabl på morgonen) tyckte jag fick lite hjärtklappning etc ibland, men åt ju dem till v 8 och det verkar ha gått bra och det gick bra med nedtrappningen. jag har inte hypokondri men fick lite ångestkänslor varje kväll inför sprutan. Var ju en barnlek att ta Gonal F jämfört med de här hemska sprutorna.Obestämd men vad gör man inte. har de sagt hur länge du ska ta Fragminet?
    jag slutade ju med allt förutom folsyra och progesteronet i v 7-8. 
    Kram!
  • Wonderfluff
    mammsen79 skrev 2018-11-26 23:29:32 följande:

Fy så tråkigt för dig, jag tror att kroppen inte svarar på östrogenet då du hade något virus i kroppen? Kroppen är så känslig o mottaglig på olika sett o vis. Vilket försök är du på? Om jag var dig skulle jag avbryta behandlingen så du inte går miste om dessa chanser. Men vad gav läkaren för råd? De verkar inte vara så kunniga när dem ej kan svara dig. Bätre man googlar o tar reda på fakta själv o fördjupar sig i det. Jag läst så mycket o jag ska själv fråga en del som spelar in på att ens bli gravid, som pinopoder och enzymer om jag har tillsräckligt med det, men de lär väl stå som fån då med då de bara forskar på äggen o spermier. De borde forska mera på livmodern då det är många som inte blir gravida. Jag läser även mycket om kost då jag är utbildad kostrådgivare och gluten allergiker kan alltså ha svårare bli gravid hade inte en aning om det. Själv har jag IBS o testar en diet så magen mår mycket bättre o känner mig inte alls uppblåst.

ja många kloka ord i ditt svar. Jo, jag valde att avbryta. Konstigt om första ggn nånsin som jag inte får ägglossning inträffar i min 2a ivf-omgång. Mycket märkligt. Nästan så man undrar om hormonerna är anledningen.
  • Wonderfluff

Det blir ju ännu konstigare nu. Tog ett ägglossningstest för att kolla lh-nivån och det var ett ganska starkt streck, märkligt om äggblåsorna bara är <8 mm samt det faktum att jag tagit orgalutran i tre dagar, den sista i förrgår kväll, vill säga 36 timmar sedan. Fundering: kan man vara gravid trots tunn slemhinna? Fundering 2: vad händer med embryot om man sprutat in en massa gonal f och orgalutran i en vecka?. Svag svag skugga på gravtest. Har dessutom fortfarande lite spottings. Det har jag aldrig på CD 10.

• My102
    Inalina skrev 2018-11-27 09:06:02 följande:

Ok det låter lovande!!!

mina sprutor hette Clexane och innehöll 4000 nånting, tog en spruta varje kväll. Känner verkligen igen ångesten.. jag hade fullt med STORA blåmärken efter sprutorna i flera veckor och det är bara ibland man känner att de inte gör JÄTTEont.. men alltid så svider det ju rätt mkt vid injeceringen och även efteråt :( fått höra att man kan kyla med en isbit (eller frysta ärtor) innan man injicerar. testa det kanske...

det enda som hände mig vid senare skede (v 7) var att jag fick näsblod ganska ofta och även någon liten blödning då man får ömtåliga slemhinnor vid grav. 

Du behöver nog inte oroa dig så mkt för medicinen, jag kände nog att kortisonet var det som oroade mig (tog också 2 tabl på morgonen) tyckte jag fick lite hjärtklappning etc ibland, men åt ju dem till v 8 och det verkar ha gått bra och det gick bra med nedtrappningen. jag har inte hypokondri men fick lite ångestkänslor varje kväll inför sprutan. Var ju en barnlek att ta Gonal F jämfört med de här hemska sprutorna. men vad gör man inte. har de sagt hur länge du ska ta Fragminet?

jag slutade ju med allt förutom folsyra och progesteronet i v 7-8. 

Kram!

Ja den svider riktigt ordentligt! Fick ta djupa andetag igår för att klara av det. Konstigt att den ska va så hemsk! Jag vet inte hur länge jag ska dom, tills testdag nu i alla fall. Lyckas det här så kanske lite längre då. Jag glömmer bort att jag ruvar, det känns faktiskt ganska skönt! Känner ingenting av lutinus än och det ät också skönt. Förutom kladdet.. mindre skönt.
  • mammsen79

Nu är det 2 ivf jag gör o det var ett tag sedan sist, jag undrar får man som mensvärk när äggen växer till sig? Jag tar gonal f 225 aldrig tagit så stor dos. Jag måste åka nu till en annan stad för att hämta ut min andra spruta då den ej finns i stan så snäll chef som jag har och får tjänstledigt. I morgon ska jag på ultra o hoppas de har växt till sig några ägg är på dag 5 i dag. Kram till er alla jag mår så bra av östrogenet.

• Wonderfluff
    mammsen79 skrev 2018-11-27 15:28:46 följande:

Nu är det 2 ivf jag gör o det var ett tag sedan sist, jag undrar får man som mensvärk när äggen växer till sig? Jag tar gonal f 225 aldrig tagit så stor dos. Jag måste åka nu till en annan stad för att hämta ut min andra spruta då den ej finns i stan så snäll chef som jag har och får tjänstledigt. I morgon ska jag på ultra o hoppas de har växt till sig några ägg är på dag 5 i dag. Kram till er alla jag mår så bra av östrogenet.

Lycka till!
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018