• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Fröken Rabarber skrev 2018-11-09 22:52:54 följande:

Hejhej, nu har jag snart kört en vecka med sprayen, ska försöka köpa ut gonal-f imorgon från apoteket. Men måste fråga er mer erfarna, hur har ni mått efter äggplock? På själva dagen kommer jag ta ledigt, men har ni kunnat jobba dagen efter till exempel? Eller varit hemma sjukskrivna ett par dagar?

Det har varit väldigt olika från gång till gång hur ont jag har haft efter. Jag har varje gång varit väldigt trött och sovit större delen av dagen. Man får ju rätt starka mediciner. De senaste tre äggplocken har jag i förväg sjukskrivit mig även dagen efter. Tycker det har varit bra och givit mig en möjlighet att lite mer samla ihop mig.
  • Akira Öken
    Fröken Rabarber skrev 2018-11-10 16:25:27 följande:

Åh, vad tacksam jag är för alla era svar! Har ni sjukskrivit er för äggplock? Jag var inne på att ta semesterdag.

Jag har sjukskrivit mig. Du ska inte behöva ta semester, om du inte vill. Men det kan ju vara så att man vill slippa inkomstbortfall eller inte vill berätta för chef/kollegor.
  • Akira Öken
    tossaliten skrev 2018-11-10 23:47:31 följande:

Känns tröstlöst!!

Hatar att vänta och jag känner det som om det aldrig kommer funka! vi kommer aldrig få bli föräldrar och det känns så orättvist för min mans skull!!! :( 

Jag har liksom räknat ut allt redan!! :( Hur stor chans är det liksom vid IVF?! Känns som nada! :(

Känner mig sjukt negativ just nu!!

Tror vi alla kan känna igen oss igen känslan då och då! Det ÄR jäkligt orättvist. Jag tänker att livet är så generellt, men det är ju ingen tröst i sig. Det är tufft att gå igenom detta. All ovisshet mellan varje steg och tanken på att man kanske aldrig kommer att bli förälder. När det känns som att alla runt omkring en antingen har barn eller väntar barn.

Jag har ingen statistik, men upplever att de flesta lyckas till slut. Ibland på första försöket och ibland efter många försök. En del ger upp och finner sig i att livet inte blev som de tänk, men att det kan bli jäkligt bra ändå.

Kass pepp. Men du är inte ensam! Kram
  • Akira Öken
    tossaliten skrev 2018-11-11 00:04:21 följande:

Tänker bara att tiden tickar! Hade jag varit 5 år yngre hade jag nog känt det på ett annat sätt men nu känns det som om det kommer hinna bli försent! :(

Tack för peppen! Det behövs! Skönt att kunna skriva av sig!

Tiden är ju verkligen ett bekymmer! Jag har inget problem med min ålder som sådan men det är jäkligt stressande med vetskapen att det inte direkt blir lättare att bli gravid med åren. Hur gammal är du? Jag närmar mig 37.

Hur känns det idag?
  • Akira Öken
    Bli3ifamiljen skrev 2018-11-11 16:31:43 följande:

Ingen munter dag idag. Testade negativt idag dag 13 efter äggplock så räknar med att mensen kommer i morgon.

Vad tråkigt att höra. :(
  • Akira Öken
    My102 skrev 2018-11-11 18:40:20 följande:

Misslyckade med ET i juni, i helgen misslyckades vi med vårt första FET. Samma vecka som sambons bror meddelar att dom ska ha barn. Det känns så otroligt orättvist! Hade både tagit kortison och intralipid denna omgång men det gjorde ingen skillnad. Jag har under dom här tre åren aldrig fått ett positivt graviditetstest. Jag tvivlar på att ska funka i huvudtaget. Borde det inte ha gjort det då vid det här laget tänker jag. Jag tror inte blastisarna ens fastar, inte ens lite. Mensen kommer också på utsatt dag, 1-2 dagar efter lutinus.

Tips på vad man kan göra ytterligare med kliniken? Mediciner etc? Någon som har testar embryo glue? Det känns som att jag är krig med mig själv just nu.

Fy vad jobbigt! Ja, det är otroligt orättvist att vissa får kämpa år ut och år in medan andra bestämmer sig för att de vill ha barn... och får det. Vi har hållt på med ivf sedan 2016 och är inne på sjätte behandlingen. Jag har heller aldrig fått plus.

Tänker att det ibland inte går att hitta någon medicinsk förklaring till att det inte fungerar. Vilket i sig kanske blir ännu klurigare, när man inte har något att förhålla sig till. Vad säger din läkare på kliniken?

En del får blodförtunnande vid ivf, då vissa har en högre benägenhet att bilda blodproppar (vilket kan göra det svårt för ägget att fästa i livmodern). Du kan bland annat läsa om apc-resistens. Jag har förmodligen en (eller två) sådana gener och ska be att få det kollat under den här behandlingen.
  • Akira Öken
    Jooosen skrev 2018-11-11 21:46:44 följande:

Någon som tror på det här med immunförsvar som kan påverka graviditet/ej graviditet. Vi är ju oförklarligt barnlösa. Börjar gripa efter halmstrån o fundera på om det kanske är det som är problemet :/. Men verkar inte vara något Sverige kollar upp... har ni någon koll?

Tror att det kan vara massor med olika saker som påverkar. En del blir ju exempelvis hjälpta av intralipid-dropp. Tror att vissa kliniker erbjuder det, även i Sverige.

Visst har du gjort en återföring? En del lyckas första gången. Men för många krävs det flera återföringar innan det blir en graviditet.
  • Akira Öken
    My102 skrev 2018-11-11 23:36:24 följande:

Vi går till vår hemortsläkare så vi har mest kontakt där så jag har egentligen inte diskuterat något med vår läkare på IVF kliniken. Sist nämnde jag till vår hemortsläkare att jag ville testa medicin, han sa det till IVF kliniken och så blev det. Men jag tror väl nu att jag måste prata direkt med IVF kliniken och läkaren där. Jag vill nästa gång sättas in två blastisar. Kommer inte vara poppis men ska försöka i alla fall!

Tycker det låter som en bra idé att prata direkt med läkaren på kliniken. Hoppas att du får sätta tillbaka två! Hur många har ni i frysen?
  • Akira Öken
    tossaliten skrev 2018-11-12 07:05:16 följande:

En fråga till er, någon som vet här om man kan få mens medan man tar lutinus eller om det alltid kommer efteråt om man inte blivit gravid?!

Jag är på RD 8 idag och jag känner ingenting av nån graviditet. Spända bröst som går lite upp och ner men det har jag haft under hela behandlingen så är nog lika bra att ställa in sig på att det inte blev nåt denna gång! :( 

Mensen kan komma under tiden som man tar lutinus. För mig har den gjort det varje gång. Dock har den ibland varit några dagar sen
  • Akira Öken
    Micec skrev 2018-11-12 08:49:41 följande:

Hej tjejer! roligt med denna tråden så vi kan följas åt!

Jag gjorde min första ET igår, efter ICSI, fick tillbaka en blastocyst och det var ett såkallat guldägg ;)

Men alltså, allt känns så konstigt? HUR kan de ens gå? haha jaja det återstår att se. Min testdag är 22/11...

Jag nojjar somfan, tänk om ägget kanske fastnade i katerern? så jag inte ens fick tillbaka något (vet att dom kollar den efter, men ägget är ju så pyttelitet att de kanske fastnade på "väggarna" av katetern!?) ...

Och igår kväll blev jag allergisk mot en hund jag träffade och nös för kung o fosterland flera gånger, snacka om att jag blev nojjig att ägget åkte ut .. usch så typsikt mig. Jag tänker för mkt.

Hur gamla är ni tjejer och vart gör ni er IVF?

själv är jag 25 och min sambo 28, försökt aktivt att bli gravid i ungefär 3,5 år, men vart helt utan skydd i 6 år. Vi fick bekräftat nu vid första ivf behandlingen att min sambos sperma är väldigt få och långsamma. så kanske har vi fått svar på varför de inte gått på egen hand....

Hej och välkommen till tråden!

Håller tummarna för lilla ägget och hoppas på att det vill flytta in hos dig!

Ja, visst är det märkligt att det kan funka. Tänk vad det går att göra och vilken förmån det är att kunna få den här möjligheten när det inte funkar av sig självt!

Tror inte du behöver vara ett dugg orolig över nysningar eller likande. Men det är ju svårt att stanna tankarna och oron.

Jag är 36 och vi går på Huddinge. Försökt själv sedan 2015 och med ivf sedan 2016. Även vi har manlig faktor och detta blir vårt sjätte försök.
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018