• Lindinii

Ni som har bebisar!

Jag har börjat sätta lite "regler" till släkten å vänner när bebis är fött.

Alltså tvätta alltid händer innan ni håller i bebis, kladda å pilla inte i ansiktet å att ni ska va helt friska i 1-2 veckor innan ni träffar bebis. Å såna där självklara saker.

Men då säger då dom men varför de du måste ju låta bebisen få infektioner å bli sjuk å sånt.

Och jag blir så arg när dom säger så.

Självklart kommer ju bebisen få massa infektion risker å de när bebis blir större.

Men under nyfödd till 1 år ska man väl tänka sig lite för när de gäller sånt.

Med tanke på RS viruset.. sen har ju inte små barn något immunförsvar heller.

Har alltid tvättat händerna när jag tar i någons bebis, kladdar inte i ansiktet. MEN kan smeka huvudet på dom när dom är lite ledsna å ska sova.

Eller låter jag helt överbeskyddande?!?

De är liksom enkla "regler" jag vill ha till min bebis pga av infektion risken å RS virus.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-31 09:35
    Menar 1-2 veckor beroende på sjukdom.
    Och om nu dom känner sig osäkra att de är friska som ska komma på besök. Så får dom inte komma.

Te.x att de har vart förkylda å bara lite rinnsnuva å halsont så får de ändå inte komma.

Jag har en svägerska som hade en kompis hemma när hon hade vart förkyld å bara lite rinnsnuva kvar. Å de smittades på ca 4-5 månaders bebis å va nära på att stryka med.

Det är DÄRFÖR jag känner mig lite extra försiktigt mot infektioner i början av bebisens tid. För jag är beräknad den 14 januari mitt i den dumma tiden!

• Svar på tråden Ni som har bebisar!
  • Jsv17
    Lindinii skrev 2018-08-01 20:03:01 följande:

Ja asså barnet får ju i sig saker när de är större å kommet nära infektioner å allt sånt där.

Så jag känner ju lite att man kan väl få bygga upp ett bra immunförsvar först innan de ska liksom bli jätte sjuka. Och RS viruset som finns då när jag ska föda. Vill man ju va extra noga å försiktigt med bakterier.

Å tvätta händerna innan bebismys å att inte kladda i ansiktet kommer jag va stenhårt med. För en del i släkten har inte vanligt folkvett.

Bl.a tvättar man ju alltid händerna när man kommer in från att vart ute å handlat te.x. Men de gör inte alla i släkten.

Och toa besök några tvättar inte ens händerna där. Å därför vill jag va stenhård på att tvätta händerna innan bebismys.

Du gör helt rätt, för mig blev det iaf så att nu fortfarande går folk direkt in och tvättar händerna när de kommer till oss Vi är noga med att sterilisera nappar osv med jämna mellanrum fortfarande jag tycker, framförallt för att det är viktigt för mig, och känns bättre, jag har svårt för att folk ska skratta åt en och tycka att man är löjlig, jag hackar ju inte på dem som INTE vill göra så. Så stå på dig, blir det dålig stämning så blir det, säger som nån sa ovan att jag var lite känslig och ville inte uppröra i onödan innan bebis, nu går han först struntar inom nån gammal moster nånstans känner sig förnärmad. De kryper ju runt på golv och sånt sen och får i sig, och det kan man ju inte hindra då men då är de ju betydligt större och tuffare om de nu skulle drabbad av nåt, vilket iaf för mig har varit viktigt att försöka undvika fram tills dess
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • nernu
    Lindinii skrev 2018-08-01 19:56:48 följande:

De är så att alla i min närhet kommer med råd nu och vissa har inte ens barn. Å det blir för mycket å blir lite irriterad när alla ska ge råd om något.

Inte bara detta med hygien å sånt. De är vad man ska ha för vagn te.x Å mycket mer.

Så när barnet är fött vill jag inte ens veta vad de säger, känns de som.

Ja de vill väl vara delaktiga och ha något att prata om. Det har ju ingen relevans? För jag antar att ingen har hållt en pistol mot ditt huvud medans du gråtande har suttit framför datorn och beställt hem en emmaljunga som du inte vill ha?
  • nernu
    Lindinii skrev 2018-08-01 19:56:48 följande:

De är så att alla i min närhet kommer med råd nu och vissa har inte ens barn. Å det blir för mycket å blir lite irriterad när alla ska ge råd om något.

Inte bara detta med hygien å sånt. De är vad man ska ha för vagn te.x Å mycket mer.

Så när barnet är fött vill jag inte ens veta vad de säger, känns de som.

Ja de vill väl vara delaktiga och ha något att prata om. Det har ju ingen relevans? För jag antar att ingen har hållt en pistol mot ditt huvud medans du gråtande har suttit framför datorn och beställt hem en emmaljunga som du inte vill ha?
  • Workingmom

Min regel är att inte hålla i bebis om man är förkyld. Komma och titta kan man få göra.

Drick inget varmt när man håller i bebis med risk för att spilla och bränna barnet.

Stoppa inte bebisens tutte i din egen mun om den ramlat på marken. (Det gjorde svärmor vid första besöket) (!!!) Äckligt och inte ok.

Rök inte i närheten av mitt barn, varken spädbarn eller större.

Sen har jag 3 större barn som gärna vill gosa med sin bror och jag kan omöjligt tjata på dom att tvätta händerna stup i kvarten. Isf då vi varit iväg på affären eller att de varit med djuren på gården..

Min bebis får lätt smuts under naglarna och suger på sina fingrar ibland. Har inte blivit sjuk av det, de har nog inte något av mina barn blivit.

• elyse

Se till att du och den andra föräldern håller er till samma spelregler bara och att båda påminner och är raka med vad ni vill och tänkt. Annars blir du den hysteriska och det är ju inte kul att vara.

• Iowhannah
    Workingmom skrev 2018-08-01 23:01:10 följande:

Min regel är att inte hålla i bebis om man är förkyld. Komma och titta kan man få göra.

Drick inget varmt när man håller i bebis med risk för att spilla och bränna barnet.

Stoppa inte bebisens tutte i din egen mun om den ramlat på marken. (Det gjorde svärmor vid första besöket) (!!!) Äckligt och inte ok.

Rök inte i närheten av mitt barn, varken spädbarn eller större.

Sen har jag 3 större barn som gärna vill gosa med sin bror och jag kan omöjligt tjata på dom att tvätta händerna stup i kvarten. Isf då vi varit iväg på affären eller att de varit med djuren på gården..

Min bebis får lätt smuts under naglarna och suger på sina fingrar ibland. Har inte blivit sjuk av det, de har nog inte något av mina barn blivit.

Fast det där med nappen (jag antar att tutte betyder napp i detta sammanhang) har jag fått lära mig är bra. Så länge den vuxna som gör det är frisk såklart. Jag (och min man och min svärmor) gjorde så med sonen och han är friskare än de flesta förskolekompisar, och jag gör så med dottern i förhoppning att det kommer vara lika bra för henne. Det hjälper bebisar att stärka sitt immunförsvar, mycket bättre än att hålla på och sterilisera dagarna i ända.
  • Workingmom
    Iowhannah skrev 2018-08-02 09:05:26 följande:

Fast det där med nappen (jag antar att tutte betyder napp i detta sammanhang) har jag fått lära mig är bra. Så länge den vuxna som gör det är frisk såklart. Jag (och min man och min svärmor) gjorde så med sonen och han är friskare än de flesta förskolekompisar, och jag gör så med dottern i förhoppning att det kommer vara lika bra för henne. Det hjälper bebisar att stärka sitt immunförsvar, mycket bättre än att hålla på och sterilisera dagarna i ända.

Tack. Det ska jag ta lärdom av
  • Solmolnet

Nej jag tycker inte att du är överbeskyddande, men jag blir mäkta förvånad över att dom inte verkar kunna dra den slutsatsen själv. Klart man, om det är möjligt, håller sig undan en alldeles nykläckt unge om man nyss varit/ är sjuk. Behövde inte sätta sånna regler inom min familj, de fattade som själva.

• EKarlsson
    Jag tycker allting låter helt rimligt och du låter inte alls överbeskyddande.
    Du är föräldern och ditt barn är ditt ansvar. Vad vänner och släktingar har för åsikter är inte relevant!
    Jag försöker bli gravid och jag vet redan att jag kommer ha en handsprit i hallen som besökande ska använda innan dem tar i barnet.

Stå på dig! Blir folk sura eller tycker du överdriver, so what. Vad är värst, att det blir dålig stämning eller att ditt barn blir sjuk i onödan
  • Lindinii
    nernu skrev 2018-08-01 21:54:33 följande:

Asså ne har inte haft någon pistol mot huvudet.

Men de roligaste är att min bror har fått 2 barn å där va de inte prat eller råd vad han skulle göra.

Vad han ska beställa å massa sånt.

Men när jag ska få bebis då ska alla va på mig!

De är ju mitt barn å de är ju jag å bebisen pappa som bestämmer hur vi vill uppfostra å köpa till barnet. Ingen annan.
  • nernu
    Lindinii skrev 2018-08-06 14:19:08 följande:

Men de roligaste är att min bror har fått 2 barn å där va de inte prat eller råd vad han skulle göra.

De är ju mitt barn å de är ju jag å bebisen pappa som bestämmer hur vi vill uppfostra å köpa till barnet. Ingen annan.

Ja precis. Så varför bry sig? Säg tack för tipset och lyssna på det du vill och skit i resten. Kommer spara dig mycket huvudvärk genom livet.
  • legomum
    Lindinii skrev 2018-08-06 14:19:08 följande:

Oj då har du en liten liten erfarenhet om hur det är att få tvillingar. Då när de var nyfödda så kunde jag inte gå ner till centrim utan att bli stoppad av för mig okända människor som ville berätta vilken koppling de har till tvillingar. Sedan vill de klappa bebisarna, fota, hålla osv de vill veta vem som kom först o i vilken vecka. De vill veta om de komnpå naturlig väg eller med hjälp.

Listan är aslång om hur folk tar sig rättigheter... sedan har vi tjocka släkten och vänner. De är inte bättre de heller vet inte hur många gånger jag fått höra "stackars dig som får två barn samtidigt... och pojkar dessutom det som Ääääär så tufft" och "då måste du köpa det och det/ska du verkligen ha sådana där till barnen" ... osv

Att bli tvillingförälder är "allmänhetens egendom" man får tåla och överleva.

Sagt ifrån ett gäng gånger när folk är ohyfsade men annars har jag bara lett ljuvt och sagt "tack ja visst är de goa" jag slutade orka bry mig vad de sa tillslut.

Luttrad... oh ja. Haha
Svar på tråden Ni som har bebisar!