• Lindinii

Ni som har bebisar!

Jag har börjat sätta lite "regler" till släkten å vänner när bebis är fött.

Alltså tvätta alltid händer innan ni håller i bebis, kladda å pilla inte i ansiktet å att ni ska va helt friska i 1-2 veckor innan ni träffar bebis. Å såna där självklara saker.

Men då säger då dom men varför de du måste ju låta bebisen få infektioner å bli sjuk å sånt.

Och jag blir så arg när dom säger så.

Självklart kommer ju bebisen få massa infektion risker å de när bebis blir större.

Men under nyfödd till 1 år ska man väl tänka sig lite för när de gäller sånt.

Med tanke på RS viruset.. sen har ju inte små barn något immunförsvar heller.

Har alltid tvättat händerna när jag tar i någons bebis, kladdar inte i ansiktet. MEN kan smeka huvudet på dom när dom är lite ledsna å ska sova.

Eller låter jag helt överbeskyddande?!?

De är liksom enkla "regler" jag vill ha till min bebis pga av infektion risken å RS virus.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-31 09:35
    Menar 1-2 veckor beroende på sjukdom.
    Och om nu dom känner sig osäkra att de är friska som ska komma på besök. Så får dom inte komma.

Te.x att de har vart förkylda å bara lite rinnsnuva å halsont så får de ändå inte komma.

Jag har en svägerska som hade en kompis hemma när hon hade vart förkyld å bara lite rinnsnuva kvar. Å de smittades på ca 4-5 månaders bebis å va nära på att stryka med.

Det är DÄRFÖR jag känner mig lite extra försiktigt mot infektioner i början av bebisens tid. För jag är beräknad den 14 januari mitt i den dumma tiden!

• Svar på tråden Ni som har bebisar!
  • EpicNurse
    Lindinii skrev 2018-07-31 09:00:29 följande:

Skrev 1-2 veckor beroende på sjukdom såklart. Jag vill inte riskera min bebis för massa skit när den är 3 veckor gammalt.

Ja jo de har lite immunförsvar självklart men inte lika mycket som en vuxen direkt.

Om nån av mina kompisar eller nån annan är förkyld så om dom kommer hit å myser bebis så blir ju den sjuk!

Å då vill man ju gärna att personen ska vara helt frisk, när dom är osäkra att de kanske känner av förskylning fortfarande så får de ju inte komma.

Det är väl en himla Skillnad på en tre veckors bebis och en bebis som är några månader gammal. Lite svårt att veta att du menade nyfödd och inte hela första året.

Nej självklart har de inte lika bra immunförsvar som en vuxen och det är ju just för att de inte hunnit utsättas för så många virus och bakterier än.

Givetvis ska folk med förkylning och andra smittsamma sjukdomar hålla sig borta. Men att ha en 2 veckorsregel känns som sagt överdrivet. Barnet kommer få olika smittor ändå, tex från mataffären när någon varit och handlat, öppna förskolan eller babysim. Det går i princip inte att utesluta den typen av smitta. Så just därför känns det onödigt att överdriva karantänen. Några dagar till en vecka räcker gott och väl när det gäller de flesta sjukdomar.

Det viktigaste är att man bedömer från gång till gång vad som är lämpligt i just det fallet. Känns stelbent och naivt att tro att en viss regel ang hur många veckor någon ska ha varit frisk kommer hålla bebisen frisk, för som sagt så får man in smittor i huset ändå!

Men god handhygien är viktigt!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Lillflickan

Jag vet inte heller varför det är så svårt att förstå. Vi har för andra gången en prematurfödf hemma. Sjukhuset säger att vi ska hålla oss undan folksamlingar i ett halvår för att barnet är infektionskänsligt. Och tvätta och sprita händerna när vi kommer hem. Och naturligtvis undvika sjuka så gott det går. Så det är inte alls orimligt att följa det. Men ändå vägrar vissa att förstå. Hänvisar typ till att det gick bra mär deras barn var små och att barn överlevde förr också. Men varför är det så svårt att tvätta händerna? Det är ju inte som om man ber dem hugga av dem.

Vi har en storebror hemma som ska få vara på dagis. Och han kommer naturligtvis få med sig baciller hem. Men då kommer han inte få röra bebisen. Och varför utsätta för mer baciller än nödvändigt genom att andra som vet att de inte är helt friska drar dit dem. Bebisen och vi finns ju kvar även efter att de blivit friska.

• Stuppis1

Vilka regler som gäller är helt upp till er föräldrar och har era vänner och bekanta problem med det får de avstå från besök.

Med mitt första barn insåg jag att vanligt folkvett inte är så vanligt. Folk tog upp min nyfödda bebis utan att fråga, rökare lät bli att tvätta händerna innan de gillade med barnet, etc. När vi sa ifrån var vi överkänsliga...

Nu med andra barnet kommer jag att vara stenhård. De som inte respekterade våra regler första gången kommer helt enkelt inte att få träffa vår bebis. Vissa kommer att bli skitsura men som förälder ansvarar jag för mitt barn, inte alla gamla mostrar och deras känslor.

Stå på dig ts!!

• EpicNurse
    Stuppis1 skrev 2018-07-31 09:51:54 följande:

Med mitt första barn insåg jag att vanligt folkvett inte är så vanligt. Folk tog upp min nyfödda bebis utan att fråga, rökare lät bli att tvätta händerna innan de gillade med barnet, etc.

Men usch
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • BragoP
    Stuppis1 skrev 2018-07-31 09:51:54 följande:

Vilka regler som gäller är helt upp till er föräldrar och har era vänner och bekanta problem med det får de avstå från besök.

Med mitt första barn insåg jag att vanligt folkvett inte är så vanligt. Folk tog upp min nyfödda bebis utan att fråga, rökare lät bli att tvätta händerna innan de gillade med barnet, etc. När vi sa ifrån var vi överkänsliga...

Nu med andra barnet kommer jag att vara stenhård. De som inte respekterade våra regler första gången kommer helt enkelt inte att få träffa vår bebis. Vissa kommer att bli skitsura men som förälder ansvarar jag för mitt barn, inte alla gamla mostrar och deras känslor.

Stå på dig ts!!

Även jag har upplevt det här med min lilla. Blev otroligt chockad över hur lite folk tänker. Innan jag fick barn kunde jag vara mesig men efter att jag blev mamma så skiter jag i om det blir dålig stämning. Jag säger ifrån.

Till TS, du är förälder, du får ha vilka regler du vill. Bry dig inte om vad andra tycker. Jag själv har blivit kallad för hönsmamma/dum osv bara för att jag inte låter rökare hantera mitt barn utan att tvätta händerna samt inte låter sjuka småbarn kladda på henne.
  • nernu

Ha du dina regler. Tror du att du kommer inse själv vad som är för mycket när det har gått ett tag. Man är lit ehönsig i början med första barnet. Ett litet eåd är att inte bli arg när någon ger dig ett råd som du tycker är dåligt. Det blir bara värst för dig själv. Säg jaså tack för tipset och gör som du vill sen.

• Jsv17

Min son föddes mitt i vintern värsta rs-perioden och jag var stenhård då han dessutom föddes tillväxthämmande på bara 2,7kg och vi spenderade 5 dagar på neo innan vi fick komma hem. Det första man fick göra när man kom hem till oss vara att tvätta och sprita sina händer annars kunde man lika gärna gå igen. Jag var också väldigt tydlig med att om man kände sig det minsta hängig, hade varit sjuk i närtid så fick man inte hålla i honom, och ja var man sjuk fick man ju givetvis inte komma, men varför åker man hem till någon när man är sjuk?! Jag lindade dessutom alltid in honom i en filt när någon höll honom för att undvika kontakt med andras kläder (också råd från neo då bakterier och virus fastnar i textilier) första 3 månaderna. Sen får folk kalla mig känslig eller precis vad de vill, det skiter jag i, jag ansvarar för mitt barn om någon annan gör/gjorde på något annat sätt så är det deras business och jag säger inget om det. Visst barn överlevde förr men faktum är att spädbarnsdödligheten har minskat kraftigt och god hygien har nog ett och annat med det att göra. Min familj/släkt har också skrattat åt mig då jag steriliserat nappar osv efter de hamnat på golvet, och de får gärna skratta, han har gott om tid på sig att bli sjuk och bygga upp ett immunförsvar det behöver han inte börja med så tidigt. Jag trappade ner successivt från 3 månader och nu är jag inte så petig längre, är fortfarande noga med handhygien för det tycker jag man ska vara, men nu stoppar han ju ALLT i munnen på eget bevåg så då är det ju svårt att styra haha

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • legomum

Det är ju självklart att man ska vara frisk när man träffar nyfödda samt att man inte pillar i ansiktet och att man tvättar händerna.

Men vilken sjukdom är det du menar som man måste vara frisk från i en två veckor innan? Har nämligen Inte någon sådan kunskap om någon speciell sjukdom. Vore bra att få veta. Om inte annat är det lättare att föra en diskussion om hur smitta fungerar.

• Lindinii
    nernu skrev 2018-08-01 08:55:16 följande:

Ha du dina regler. Tror du att du kommer inse själv vad som är för mycket när det har gått ett tag. Man är lit ehönsig i början med första barnet. Ett litet eåd är att inte bli arg när någon ger dig ett råd som du tycker är dåligt. Det blir bara värst för dig själv. Säg jaså tack för tipset och gör som du vill sen.

De är så att alla i min närhet kommer med råd nu och vissa har inte ens barn. Å det blir för mycket å blir lite irriterad när alla ska ge råd om något.

Inte bara detta med hygien å sånt. De är vad man ska ha för vagn te.x Å mycket mer.

Så när barnet är fött vill jag inte ens veta vad de säger, känns de som.
  • Lindinii
    Jsv17 skrev 2018-08-01 10:13:41 följande:

Min son föddes mitt i vintern värsta rs-perioden och jag var stenhård då han dessutom föddes tillväxthämmande på bara 2,7kg och vi spenderade 5 dagar på neo innan vi fick komma hem. Det första man fick göra när man kom hem till oss vara att tvätta och sprita sina händer annars kunde man lika gärna gå igen. Jag var också väldigt tydlig med att om man kände sig det minsta hängig, hade varit sjuk i närtid så fick man inte hålla i honom, och ja var man sjuk fick man ju givetvis inte komma, men varför åker man hem till någon när man är sjuk?! Jag lindade dessutom alltid in honom i en filt när någon höll honom för att undvika kontakt med andras kläder (också råd från neo då bakterier och virus fastnar i textilier) första 3 månaderna. Sen får folk kalla mig känslig eller precis vad de vill, det skiter jag i, jag ansvarar för mitt barn om någon annan gör/gjorde på något annat sätt så är det deras business och jag säger inget om det. Visst barn överlevde förr men faktum är att spädbarnsdödligheten har minskat kraftigt och god hygien har nog ett och annat med det att göra. Min familj/släkt har också skrattat åt mig då jag steriliserat nappar osv efter de hamnat på golvet, och de får gärna skratta, han har gott om tid på sig att bli sjuk och bygga upp ett immunförsvar det behöver han inte börja med så tidigt. Jag trappade ner successivt från 3 månader och nu är jag inte så petig längre, är fortfarande noga med handhygien för det tycker jag man ska vara, men nu stoppar han ju ALLT i munnen på eget bevåg så då är det ju svårt att styra haha

Ja asså barnet får ju i sig saker när de är större å kommet nära infektioner å allt sånt där.

Så jag känner ju lite att man kan väl få bygga upp ett bra immunförsvar först innan de ska liksom bli jätte sjuka. Och RS viruset som finns då när jag ska föda. Vill man ju va extra noga å försiktigt med bakterier.

Å tvätta händerna innan bebismys å att inte kladda i ansiktet kommer jag va stenhårt med. För en del i släkten har inte vanligt folkvett.

Bl.a tvättar man ju alltid händerna när man kommer in från att vart ute å handlat te.x. Men de gör inte alla i släkten.

Och toa besök några tvättar inte ens händerna där. Å därför vill jag va stenhård på att tvätta händerna innan bebismys.
Svar på tråden Ni som har bebisar!