• Anonym (Orolig nattuggla)

Mår ni sämst på morgonen, dagen, kvällen eller natten?

När mår ni sämst?

På morgonen är jag trött för jag sovit dåligt

På dagen är det jobbigt höra grannar eller kollegors prat, skratt

På kvällen är jag trött och får tvinga i mig middag

På natten känner jag mig ensam mörkrädd och orolig

Innan mådde jag bäst på natten men nu får jag inte ens ro där längre

• Svar på tråden Mår ni sämst på morgonen, dagen, kvällen eller natten?
  • Anonym (hela tiden)

Åh! Vad skönt att du fici hjälp att fylla på surfen nu trots allt!

Är oxå lite hungrig nu, haha, men kan inte äta nu... då sover jag inte på länge sedan. Jag borde duschat idag, men orkade inte göra det... hoppas jag orkar göra det imorgon istället. Sitter nu och pluggar. Inte för att det är speciellt mycket mindre energikrävande. Men nu bara måste detta bli klart. Finns inget imorgon/senare längre.

Det där "good enough" är något jag verkligen behöver lära mig. Allt ska liksom vara perfekt, iavsett vad det är. Finns inget mitt emellan. Detta skapar såklart problem för mig eftersom det är enormt energikrävande och jobbigt att alltid vara sån här och det är något jag verkligen jobbar på/med för att minska kraven på mig själv.

Har dock inte tagit mig långt allt från det där "miss 200%". Trots mycket hjälp och stöd från alla möjliga håll. Det fungerar några dagar med en ny överenskommelse att jag "bara" ska göra si eller så. Men sedan fungerar det inte mer för då blir allt för stressande av att jag inte kan plugga så mycket jag känner att jag behöver eller liknande och så faller allt för att jag inte klarar av att se hur saker samlas på hög för att bli klara.

Jag skulle verkligen behöva lugna mig och ta mig närmare good enough, och längre ifrån miss 200%. Men det är inte lätt trots mycket hjälp och stöd. Iallafall inte för mig.

Men sen är det oxå en del annat som gör att jag mår dåligt, så det är inte bara detta. Men detta är såklart en stor faktor.

• Anonym (hela tiden)

Men buu... nu blev det inget mellanrum... de två första styckena är iallafall svar på orolig nattugglas inlägg och de fyra (?) sista styckena svar på good enough's inlägg!

Är likadan

Allt ska va perfekt

Från smink, till städ till jobb, plugg till allt

Försöker strunta i saker men då blir det högar eller dåligt samvete och jag måste överkompensera tex glömt ge någon födelsedag present så får den dubbelt till jul osv...

Kram sov gott

Jag med.. Så mkt

Dödsfall väldigt många på kort tid, andras o egen sjukdom, mycket jobb, kriser, chocker, konflikter, problem, renovering, förändringar,

Ångest, perfektionist, sömnproblem, huvudvärk, magproblem. Värk, stress.....

• Anonym (hela tiden)

Usch. Får varenda vecka höra av lärare att good enough räcker. Men i min hjärna går det inte. Och vi har hela tiden samtal om hur vi ska lösa det för att minska min stress och ångest inför precis allt. Men vad fan. Man gör en plan som verkar fungera i typ 1 dag sen är det 1v till nästa gång och det skiter ju sig eftersom jag ser hur högarna samlar på sig. Ska jag vara ärlig pluggar jag fortfarande. Har en sista del av en jättelång text att skriva. Men känner att det ska bli klart idag/inatt (inlämning fredagen, så idag, 23.59 men har massa annat jag behöver göra sen och vill ha gott om marginal utifall att typ).

Ja precis, detta miss 200% gäller precis ALLT, åh... stackars mina föräldrar som varje vecka får mail av min lärare med vad vi bestämt och hur bra än planerna låter så går det inte att fullfölja de. Usch hatar verkligen hur besvikna de måste bli vecka efter vecka. Men samtidigt vet jag ju att det inte är mitt fel att tempot är så högt med så mycket på så kort tid och det tillsammans med sömnproblem är ju... inte bästa kombon. Koncentrationen iprincip försvinner ju och ibland kan ett litet avbrott (har ju en lite jobbig kompis som sagt) göra att jag inte återfår koncentrationen på något och typ bara sitter av 40min. Jätteirriterande.

Känner så väl igen det där med dåligt samvete. Usch...

Konflikter är jag inget fan av, är sjukt konflikträdd av mig samtidigt som jag blir sjukt arg på folk väldigt ofta... haha. Sämsta kombon ever eller?

Åh... har ockdå ont i huvudet och magen ofta. Huvudet har haft ont varje dag i 4v snart. Magen nästan varje dag... ångest, stress och oro är ju inget nytt, där skulle jag nog bli total chockad om det en gång inte fanns där inom mig.

Att vara perfektionist är sp himla jobbigt ibland. Alltså... att inte kunna lämna något för slumpen och bara låta det gå som det går...

Här tog alla idéer stopp och energin dog. Så jag sätter punkt men får återkomma senare. Orkar inte tvinga mig själv att skriva här just nu... ska nu istället tvinga mig själv att skriva klart inlämningen.

Stor kram

Åh fina du

Önska du slapp stressa med pluggandet så mycket

Det är inte hållbart i längden

Tror du fastnar i ond cirkel

Hoppas du iaf får några timmar vila i helgen

Varma kramar till dig från mig

Finns det inga tillfällen då du glömmer tid och rum och kopplar av?

Du borde testa typ floating, flyta i en slags rund badkar i mörker

Eller massage

Eller unna dig nåt där du glömmer tid o rum

Leka med småbarn, djur eller spela spel, läsa en bok. Se bra film, yoga

Kram sov gott

• Anonym (hela tiden)

Önskar oxå att jag slapp stressa så mycket. Hade åtminstånde mer lugn och energi när det fortfarande var sommarlov...

Nej, vet att det inte är hållbart i längden. Är nog inte ens det nu. Men vissa lärare är ju nötter och tror alla mina problem är lösta för att jag fått extra hjälp att strukturera upp veckan plus går till en psykolog/kurator. Fast där pratar jag ju 80% om annat som inte nerör skolan utan mitt privatliv utanför skolan...

Ja. Det är en ond cirkel. Ja jag hoppas oxå jag får vila i helgen. Klar med en uppgift. 2 inlämningar o ett prov kvar. Allt ska va klart på måndag... hua. Det är mastodontinlämningar oxå, 2st. O ett lite mindre prov men fortfarande relativt stort.

Nej. Just nu finns det inget som får mig att glömma tid och rum. Möjligen när jag sover - när jag då lyckats somna...

Vet inte om floating är något för mig, lär tyo få panik av att bara vara. Kan inte bara vara. Måste göra något hela tiden. Från sekuneen jag vaknat till somnar måste jag ha något strukturerat att tänka på för att inte bli totalt galen på mig själv...

Ja. Innan gillade jag att leva med småbarn, men nu är jag för trött för det med. Eller alltså... tycker bara det blir jobbigt för de har ju en tendens att vara rätt högljudda.

Ser på serier ibland. Men inte ens då får jag helt lugn och ro. Hjärnan multitaskar o går på högvarv trots allt...

Har du mågot som får dig att slappna av, bli lugn, glömma all stress och ångest?

Stora kramar, nu ska jag nana kudde. För kl 7 ringer klockan igen...

Skratta med nära o kära, leka med barn o djur, bada i havet o badkar, vara ute med båten, åka skidor, promenera, spela kul spel, pussa på min kille, se bra film, dansa till bra musik.... Typ det

Men görs för sällan

Natti kram

Vet lärarna och kuratorn mm att du tvingas plugga så mycket? O sent?

Kram sov gott

Svar på tråden Mår ni sämst på morgonen, dagen, kvällen eller natten?