mamma 86 skrev 2018-10-11 21:56:21 följande:
Det är ju bara att få se hur de lägger upp det. Jag har tittat på min dotters böcker i skolan och sen jobbar de extremt mycket på sina chromebooks och de har med datorn hem varje dag. De använder infomentor där vi kan läsa info, bedömningar mm. I deras veckobrev skriver de utförligt hur de jobbar i de olika ämnena. De uppmuntrar barnen och berättar för föräldrar att de förväntar sig att man läser hemma. För de som jag svårt med läsningen har de läsgrupper i skolan. De går till biblioteket regelbundet och behåller vissa böcker i skolan, andra kan de ta hem.
Varför tror du att man inte läser hemma bara för att man inte har det i läxa?
Nej efter en lång dag i skolan, vilket är att jämföra med en arbetsdag för en vuxen tycker jag att det är bra att de inte har en massa läxor. Är det något barnen sen behöver jobba med hemma kommer de att berätta det, men det är inte i form av någon veckoläxa.
Men alla tycker olika.
Fast man är ju beroende av hur bra och utförligt lärarna informerar? I dotterns klass har de först nu i veckan fått sina Ipads, så det kanske blir lättare att se vad de håller på med då. Bedömningar har jag läst, men det säger inte så mycket om hur lektionerna är upplagda. I veckobrevet skriver de som sagt bara: i NO jobbar vi med skogen. Inget mer. Självklart kan de låna böcker, men jag tror att det är
många som inte läser hemma och som inte har föräldrar som pushar. Hade man haft vissa sidor i läxa som ska redovisas så
måste man läsa! Och läskunnigheten återspeglas i alla ämnen. Är många dåliga på att läsa så stoppas undervisningen upp och nivån sjunker. Om man har gått i en klass där ambitionsnivån är hög och alla föräldrar och lärare engagerade så har man ett övertag mot dem som gått på en skola där motsatsen gäller. Det har varit reportage på nyheterna om hur dåligt det går för svenska skolan och hur många elever som inte klarar högskolestudierna när de kommer till den nivån. Jag är en engagerad mamma och min dotter är intelligent - jag vill att hon ska ha samma förutsättningar som dem som gått på skolor med högre ambitionsnivå. Och allting kan jag tyvärr inte ordna själv, trots att jag gör vad jag kan. Och jag tycker läxor fyller en viktig funktion. Inte alltid man får studiero i skolan. Men ja, man tycker olika.