• Anonym (TS)

Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?

Efter att ha läst lite kommentarer om undersköterskor/vårdbiträden i ett par andra trådar är jag nyfiken på hur folk egentligen ser på människor med dessa yrken. Tänker du att en person som jobbar som undersköterska har låga eller inga ambitioner? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-07 15:36
    Om man generaliserar lite, alltså. Tänk dig typ när du får veta att en person jobbar som undersköterska/vårdbiträde, vad du skulle tänka då? Sen kan ju såklart synen förändras när man lär känna en person, men det jag tänker på är vad folk har för syn på undersköterskor/vårdbiträden generellt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-07 16:14
    Ska bara förtydliga att jag inte själv tänker så om undersköterskor. Tänkte ställa frågan helt neutralt för att frågan skulle bli så öppen som möjligt men det verkar som att ett par stycken har uppfattat det som att jag själv tänker så om undersköterskor, och därför vill jag förtydliga att så inte är fallet. Jag är bara intresserad av att höra vad andra tänker. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-07 18:57
    SNÄLLA, LÄS TILLÄGGSKOMMENTARERNA. JAG tror INTE att undersköterskor eller vårdbiträden saknar ambitioner. Förlåt om jag har uttryckt mig så att det låter så. Hela anledningen till att jag startade tråden är att jag funderade på vad man kan göra åt folks fördomar om undersköterskor och vårdbiträden. Därför ville jag ta reda på vilka fördomar folk hade, genom att ställa en fråga som jag inte trodde skulle ge några signaler om vad jag själv tänkte. Tyvärr verkar folk ha tolkat mig som att jag själv hade det synsättet som jag frågade om folk hade, vilket är precis tvärtemot sanningen. Jag har själv jobbat som undersköterska, och att bidra till att någon som jobbar inom vården känner att andra ser ner på dem är verkligen det sista jag vill!

• Svar på tråden Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?
  • elmadumle

Det är just ambitioner vi uskor har; att hjälpa människor som av olika anledningar inte kan klara sig själva tex, jag jobbar på äldreboende, dit flyttar gamla som inte kan bo kvar hemma, de kan ha haft stroke, vara dementa, ha sjukdomar som gör att de behöver mer och mer hjälp och tillsyn. 
    Vi ger mediner, insulin, sätter kateter, spolar kateter, lägger om båda enkare och svårare sår, vi rehabiliterar osv, så hur skulle vården se ut utan undersköterskor?

• elmadumle

Det är just ambitioner vi uskor har; att hjälpa människor som av olika anledningar inte kan klara sig själva tex, jag jobbar på äldreboende, dit flyttar gamla som inte kan bo kvar hemma, de kan ha haft stroke, vara dementa, ha sjukdomar som gör att de behöver mer och mer hjälp och tillsyn. 
    Vi ger mediner, insulin, sätter kateter, spolar kateter, lägger om båda enkare och svårare sår, vi rehabiliterar osv, så hur skulle vården se ut utan undersköterskor?

• Anonym (TS)

Tack till er som svarat hittills! Gjorde nyss en tilläggskommentar i trådstarten där jag förtydligar att jag inte själv är av den åsikten, verkar vara några som har missförstått mig lite där.

• syntharen

Undersköterskorna var dom som hjälpte mig mest med amningen när jag låg på BB nu senast med mitt tredje barn. Jag är så tacksam för att dessa underbara människor finns! Barnmorskorna såg jag inte mkt till och dom var inte heller mkt till hjälp. Jag har definitivt fått nyvunnen respekt för detta yrkesval och förstår varför man vill jobba som det, speciellt som i en miljö som BB. Förr hade jag inte direkt nån åsikt om det mer än att det verkar mest vara tråkiga arbetsuppgifter. Men det har ändrat sig nu.

• MrGrip

Med din inställning...varför utbildar sig inte SSK till läkare istället ?? har dom inga ambitioner eller ? 
     - Tänk om !!!        - Alla behövs och gör ett fantastiskt jobb !!

• MrGrip

Med din inställning...varför utbildar sig inte SSK till läkare istället ?? har dom inga ambitioner eller ? 

• Anonym (..)
    Anonym (typ) skrev 2019-02-07 16:05:16 följande:
    Fast de personlighetsdragen kan man också få utlopp genom andra yrken som även kräver utbildning. Men visst kan det vara så, att för en usk så räcker det att får vara vårdande och möta andra människor.

Och många usk är sådan, men många är också bara usk av gammal vana eller brista på driv att förändra och har fastnat i bitterhet över att ha dåligt betalt, slita och vårda.
    Att man inte pluggat vidare kan ju ha att göra med en mängd olika faktorer förutom vilka ambitioner man har. Sjukdom, rädsla för skolmiljö, erfarenheter av att ha misslyckats i studier på lägre nivå, koncentrationssvårigheter, att leva i en miljö där högre utbildning är ovanligt, att få barn tidigt... och så vidare.
  • Anonym (TS)
    MrGrip skrev 2019-02-07 16:23:31 följande:

Läs jättegärna min trådstart igen, och båda tilläggskommentarerna. Tror att du har missförstått mig helt!
  • Anonym (anonym)

Med tanke på att 60% av befolkningen genom åren aldrig går på universitet så blir de självfallet kvar i yrken som inte kräver mer än gymnasiet. Har sällan hört frågeställningar om elektriker, byggnadsarbetare eller busschaufförer inte har mer ambitioner än att jobba med de gör så varför skulle man fundera över undersköterskor

• Anonym (TS)
    Mor Maria skrev 2019-02-07 15:43:11 följande:

Jag tänker att det är helt fantastiksa människor som väljer att ta hand om de som inte kan ta hand om sig själva. Jag ser inte att det har med ambitionsnivå att göra på något sätt. Vad menar du med ambitioner? Att gå långa utbildningar? Skulle världen vara ett bättre ställe om alla som vill jobba med vård valde att bli läkare? De enda med uppenbara empatistörningnar jag träffat på inom vården är just läkare... 

Nu när jag har fått fler svar så förstår jag att ni är flera som verkar ha missförstått mig, så jag svarar dig igen så att du inte ska missa det. Jag vill alltså bara ta reda på hur vanligt det är att ha den synen på undersköterskor.
Svar på tråden Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?