• Anonym (TS)

Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?

Efter att ha läst lite kommentarer om undersköterskor/vårdbiträden i ett par andra trådar är jag nyfiken på hur folk egentligen ser på människor med dessa yrken. Tänker du att en person som jobbar som undersköterska har låga eller inga ambitioner? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-07 15:36
    Om man generaliserar lite, alltså. Tänk dig typ när du får veta att en person jobbar som undersköterska/vårdbiträde, vad du skulle tänka då? Sen kan ju såklart synen förändras när man lär känna en person, men det jag tänker på är vad folk har för syn på undersköterskor/vårdbiträden generellt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-07 16:14
    Ska bara förtydliga att jag inte själv tänker så om undersköterskor. Tänkte ställa frågan helt neutralt för att frågan skulle bli så öppen som möjligt men det verkar som att ett par stycken har uppfattat det som att jag själv tänker så om undersköterskor, och därför vill jag förtydliga att så inte är fallet. Jag är bara intresserad av att höra vad andra tänker. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-07 18:57
    SNÄLLA, LÄS TILLÄGGSKOMMENTARERNA. JAG tror INTE att undersköterskor eller vårdbiträden saknar ambitioner. Förlåt om jag har uttryckt mig så att det låter så. Hela anledningen till att jag startade tråden är att jag funderade på vad man kan göra åt folks fördomar om undersköterskor och vårdbiträden. Därför ville jag ta reda på vilka fördomar folk hade, genom att ställa en fråga som jag inte trodde skulle ge några signaler om vad jag själv tänkte. Tyvärr verkar folk ha tolkat mig som att jag själv hade det synsättet som jag frågade om folk hade, vilket är precis tvärtemot sanningen. Jag har själv jobbat som undersköterska, och att bidra till att någon som jobbar inom vården känner att andra ser ner på dem är verkligen det sista jag vill!

• Svar på tråden Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?
  • Anonym (A)
    Anonym (.......) skrev 2019-02-08 03:01:11 följande:

Är uska/habiliteringspersonal och jobbar på ett boende för funktionshindrade. Jag har aldrig ens haft tanken att utbilda mig vidare till ssk tex. Jag trivs alldeles för bra med den fina kontakt jag har med brukarna. Och dra på mig massa lån och betydligt mkt mer ansvar samtidigt som man inte alls får den nära kontakten med människorna du jobbar med. Nope, vi har redan tillräckligt mycket ansvar då det är vi som ser hur brukarna mår, om de försämras eller får annat beteende. Har en helt ok lön, får ut runt 20-21 tkr efter skatt på 75 %, ledig mycket, oftast två enveckorsledigt på 10 v plus var tredje helg. Ingen stress och goa kollegor och brukare. Får oändligt mycket feedback av brukarna genom kramar och mitt foto som alltid kommer upp på tavlan för att de längtar efter mig. Fantastisk chef. Så nej, har inga ambitioner att jobba mig uppåt. Har redan uppnått ambitionerna att må bra i livet. Good enough!

Vad har du för lön innan skatt (grundlön om du hade jobbat 100%)? Hur mycket av lönen är ob-tillägg?
  • Anonym (Orkar)

Ni får tänka på att många med psykisk ohälsa valt detta yrke också, de kanske inte orkar jobba mer än deltid.

• Anonym (Stolt undersköterska)

Jag älskar att jag valde att utbilda mig till uska efter gymnasiet. La 100% fokus och engagemang på mina studier. Insåg då när jag läste att flera personer i min klass valt denna utbildning för det var lättast att komma in på och de behövde jobb. Så jävla tråkigt att behöva möta dessa ute i arbetslivet för det är många - som tror att detta yrke är så lätt och de skiter i att göra bra ifrån sig. Men stor eloge till alla mina kollegor där ute som gör ett fantastiskt jobb! För det är vi uskor som gör grovjobbet! Jag är ju partisk men ser inte ner på uskor ;)

• Anonym (.....)
    Anonym (Stolt undersköterska) skrev 2019-02-09 09:33:20 följande:

Jag älskar att jag valde att utbilda mig till uska efter gymnasiet. La 100% fokus och engagemang på mina studier. Insåg då när jag läste att flera personer i min klass valt denna utbildning för det var lättast att komma in på och de behövde jobb. Så jävla tråkigt att behöva möta dessa ute i arbetslivet för det är många - som tror att detta yrke är så lätt och de skiter i att göra bra ifrån sig. Men stor eloge till alla mina kollegor där ute som gör ett fantastiskt jobb! För det är vi uskor som gör grovjobbet! Jag är ju partisk men ser inte ner på uskor ;)

Efter gymnasiet? Omv.prgogrammet är en gymnasieutbildning som även finns om Komvux. Har man gymnasiet sedan innan brukar man inte få läsa omv.prgrammet på komvux.
    Anonym (.....) skrev 2019-02-09 11:30:14 följande:

Efter gymnasiet? Omv.prgogrammet är en gymnasieutbildning som även finns om Komvux. Har man gymnasiet sedan innan brukar man inte få läsa omv.prgrammet på komvux.

Jag blev placerad i kö men kom in :) eftersom jag då hade examen från gymnasiet. Var det någon fråga så missade jag den i din kommentar?
  • Anonym (.....)
    Anonym (Stolt undersköterska) skrev 2019-02-09 11:40:44 följande:

Jag blev placerad i kö men kom in :) eftersom jag då hade examen från gymnasiet. Var det någon fråga så missade jag den i din kommentar?

Har gymnasiebetyg så brukar man vanligen inte få läsa på komvux, och absolut inte omv.programmet.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Stolt undersköterska) skrev 2019-02-09 11:40:44 följande:

Sedan är det en gymnasial utbildning och inte en eftergymnasial utbildning.
    Anonym (.....) skrev 2019-02-09 13:43:35 följande:

Sedan är det en gymnasial utbildning och inte en eftergymnasial utbildning.

Men vad är det för poäng i att skriva något som alla redan vet? Haha jag har ju liksom inte skrivit något om att det inte är en gymnasial utbildning? Därför blev jag reserv pga alla som ej hade betyg kom in först!
  • Anonym (.....)
    Anonym (Stolt undersköterska) skrev 2019-02-09 16:13:26 följande:

Men vad är det för poäng i att skriva något som alla redan vet? Haha jag har ju liksom inte skrivit något om att det inte är en gymnasial utbildning? Därför blev jag reserv pga alla som ej hade betyg kom in först!

"Jag valde att utbilda mig till uska efter gymnasiet" Du har inte förstått att det inte är en eftergymnasial utbildning. Och du har heller inte förstått att man inte kan utbilda sig till usk/undersköterska men man blir behörig att anställas som det om man läser omv.programmet.
  • elmadumle
    Anonym (.....) skrev 2019-02-09 19:50:45 följande:
    "Jag valde att utbilda mig till uska efter gymnasiet" Du har inte förstått att det inte är en eftergymnasial utbildning. Och du har heller inte förstått att man inte kan utbilda sig till usk/undersköterska men man blir behörig att anställas som det om man läser omv.programmet.
    Jag gick ut gymnasiet 1986, för ca 10 år sedan läste jag till uska på komvux. Då hade jag även läst in tredje gymnasieåret som infördes för ett antal år sedan, jag gick bara tvåårigt gymnasium. Sedan blev jag anställd som uska av arbetsgivaren. 
  • Anonym (.......)
    Anonym (A) skrev 2019-02-08 21:00:40 följande:

Vad har du för lön innan skatt (grundlön om du hade jobbat 100%)? Hur mycket av lönen är ob-tillägg?

Grundlön på 100% ligger på strax över 29000 (är inte hemma nu mem tror 29400. Jobbar natt och har några tusen i ob. Är osäker på hur mycket men runt 3-4000.

Det varierar ju lite från månad till månad.
  • Anonym (Victoria)

Ambitioner behöver ju faktiskt inte vara utbildning, framgång och mycket pengar. Ambitioner kan se ut på så många sätt.

Jag valde usk när jag var 20, jag har högt IQ och bra betyg men de lockade. Aldrig har jag gått så många kurser, seminarier, vidareutb etc som jag gjorde som usk. Nu med högre utb som räknas som finare och högavlönad som jag mest vart pressad till just pga lönen så sitter jag nu inne hela dagarna, gör samma saker och jag saknar den tiden med brukarna. Att varje dag är olik, att kunna vara spontan i arbetet, umgås med de man arbetar med och gör, hela tiden lära mig nåt nytt, litet som smått. Så som kunna dela med mig.

Jag klagade aldrig över lönen när den var, men ju äldre jag blev ju högre blev utgifterna. Hus, bil, barn etc. när allt stabiliserat sig kommer jag absolut återgå till mitt hjärtekall usk.

En man sitter i en solstol på stranden, han har en stråhatt över ansiktet och ser ut att sova. I vattenbrynet ligger en liten fiskebåt och guppar. Då kommer det förbi en turist. Eftersom han är just turist kunde han inte låta bli att fråga den slumrande mannen vad han har för yrke.

? Jag är fiskare, svarade mannen.

? Varför är du inte ute och fiskar då, frågade turisten.

? Det har jag redan varit. Fångsten ska min familj ha till middag, sa mannen.

Turisten funderade på varför inte mannen åkte ut och fiskade en gång till, klockan är bara 8 på morgonen. Om han gjorde det kunde han fånga ännu mer fisk och dessutom kunde han kanske hinna ut ytterligare en gång till innan kvällen. Sedan kunde han sälja all fisk och skaffa en större båt för pengarna och då skulle han kunna fånga ännu mer fisk?

Efter ett tag skulle han kunna skaffa en ännu större båt och en till och till och med starta en fiskfabrik, börja exportera och tjäna ännu mer pengar. Det skulle ta några år, men med lite hårt arbete så?

Turisten var alldeles i extas och berättade om sina idéer för mannen. Mannen satt dock lugnt kvar i sin solstol.

? Ja, sa mannen, vad skulle jag göra sedan då, när jag har alla dessa saker och pengar?

? Då kan du sitta här på stranden och bara njuta av livet och tillvaron, sa turisten.

? Men det är ju det jag redan gör, sa mannen.

• Anonym (Anna)

Några undersköterskor är det medan de är på väg mot något annat, t. ex. studenter. Men många är nöjda med att arbeta nära patienter, tycker att det är meningsfullt och vill för allt i världen inte utbilda sig och få en massa ansvar, som t. ex. läkare. Alltså inte ambitiösa i traditionell mening, men det går naturligtvis att räkna en vilja att göra sitt jobb på absolut bästa sätt som ambitiöst.

Svar på tråden Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?