• Anonym (TS)

Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?

Efter att ha läst lite kommentarer om undersköterskor/vårdbiträden i ett par andra trådar är jag nyfiken på hur folk egentligen ser på människor med dessa yrken. Tänker du att en person som jobbar som undersköterska har låga eller inga ambitioner? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-07 15:36
    Om man generaliserar lite, alltså. Tänk dig typ när du får veta att en person jobbar som undersköterska/vårdbiträde, vad du skulle tänka då? Sen kan ju såklart synen förändras när man lär känna en person, men det jag tänker på är vad folk har för syn på undersköterskor/vårdbiträden generellt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-07 16:14
    Ska bara förtydliga att jag inte själv tänker så om undersköterskor. Tänkte ställa frågan helt neutralt för att frågan skulle bli så öppen som möjligt men det verkar som att ett par stycken har uppfattat det som att jag själv tänker så om undersköterskor, och därför vill jag förtydliga att så inte är fallet. Jag är bara intresserad av att höra vad andra tänker. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-07 18:57
    SNÄLLA, LÄS TILLÄGGSKOMMENTARERNA. JAG tror INTE att undersköterskor eller vårdbiträden saknar ambitioner. Förlåt om jag har uttryckt mig så att det låter så. Hela anledningen till att jag startade tråden är att jag funderade på vad man kan göra åt folks fördomar om undersköterskor och vårdbiträden. Därför ville jag ta reda på vilka fördomar folk hade, genom att ställa en fråga som jag inte trodde skulle ge några signaler om vad jag själv tänkte. Tyvärr verkar folk ha tolkat mig som att jag själv hade det synsättet som jag frågade om folk hade, vilket är precis tvärtemot sanningen. Jag har själv jobbat som undersköterska, och att bidra till att någon som jobbar inom vården känner att andra ser ner på dem är verkligen det sista jag vill!

• Svar på tråden Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?
  • Anonym (cvb)

Ja, jag har fördomar mot undersköterskor. (Jag är medveten om att det är generaliseringar och fördomar, men det är så här jag tänker när jag hör talas om undersköterskor...)
    Jag tror att många blivit undersköterskor för att det inte krävts så mycket för att utbilda sig till det (gymnasium) och sedan har de fastnat där för att de inte har ork och ambition att utbilda sig vidare till sjuksköterska eller något annat. Många har sedan mage att klaga på den låga lönen istället för att utbilda sig till något som ger bättre betalt.

• Tiina87
    Anonym (Eum) skrev 2019-02-07 19:12:39 följande:

Ehuum fattar inte ens varför du starta tråden.. du vill få det till att folk ser ner på uskor fast folk inte gör det, tvärtom, nu får du skärpa dig jag möter endast folk som beundrar mitt jobb, utan oss finns ingen som klappar, vårdar och bryr sig om den som kanske ingen har.

Det är en stor mängd folk som ser ner på undersköterskor och ta undrar varför.
  • Anonym (anonymm)
    Tiina87 skrev 2019-02-07 18:28:32 följande:

Nei, det är anställningstitlar båda två. Man blir inte usk genom att ha läst omv.programmet, men man får behörighet att bli anställd som usk. Men man kan anställas som usk även utan att ha läst omv.programmet. Arbetsuppgifter kan skilja sig beroende på vart man jobbar.

Jag är undersköterksa på pappret iallafall. Vet en tjej som hade jobbat länge på ett äldreboende som inte fixk bli fastanställd eller anställd som undersköterska eftersom hon inte var utbildad. Hon stod som vårdbiträde. Men det kanske är olika då. Jag tycker inte man ska kalla sig undersköterska om man inte är utbildad heller.
  • Tiina87
    Anonym (cvb) skrev 2019-02-07 19:31:36 följande:

Ja, jag har fördomar mot undersköterskor. (Jag är medveten om att det är generaliseringar och fördomar, men det är så här jag tänker när jag hör talas om undersköterskor...)

Jag tror att många blivit undersköterskor för att det inte krävts så mycket för att utbilda sig till det (gymnasium) och sedan har de fastnat där för att de inte har ork och ambition att utbilda sig vidare till sjuksköterska eller något annat. Många har sedan mage att klaga på den låga lönen istället för att utbilda sig till något som ger bättre betalt.

Jag kan hålla med om att det säkert finns de som gått omv.programmet för att det är lätt att få jobb utan att behöva studera vidare.

Sjölv är jag väldigt glad att man föräldrar "förbjöd" mig att som 15-åring söka omv.programmet och istället uppmanade mig att gå natur. Hade jag gått omv.programmet så tror jag att jag inte hade varit ssk idag och inte haft ork att läsa det jag idag har löst på universitet just för att jag med stor sannolikhet hade haft jibb efter gymnasiet.
  • Tiina87
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-07 19:38:27 följande:

Jag är undersköterksa på pappret iallafall. Vet en tjej som hade jobbat länge på ett äldreboende som inte fixk bli fastanställd eller anställd som undersköterska eftersom hon inte var utbildad. Hon stod som vårdbiträde. Men det kanske är olika då. Jag tycker inte man ska kalla sig undersköterska om man inte är utbildad heller.

Det är arbetsgivaren som bestämmer vad man anställs som. Är man anställd som Usk är man usk och kallar sig för det oavsett utbildning. Usk är inget man ka utbilda sig till utan man får behörighet att anställas som kan efter omv.programmet (dvs arbetsgivaren kan egentligen inte neka anställning som usk om man har omv.programmet).
  • Tiina87
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-07 19:38:27 följande:

Vissa kommuner strängare på att man ska ha omv.programmet eller annan relevant/likvärdig utbildning för att bli fast anställd och anställd som kan, ändra är det inte.

Jag anställdes som undersköterska efter första terminen på ssk-programmet helt utan någon som helst vårderfarenhet. Hade enbart haft observationsstudier tre dagar på en vårdavdelning. Samma som jag sedan fick extrajobb på som usk och sedan sommarjobb för att sedan gå fast helganställning ubder studietiden. Jobbade då extra mycket båda dag, kväll och natt.
  • Anonym (anonymm)
    Tiina87 skrev 2019-02-07 18:28:32 följande:

Nei, det är anställningstitlar båda två. Man blir inte usk genom att ha läst omv.programmet, men man får behörighet att bli anställd som usk. Men man kan anställas som usk även utan att ha läst omv.programmet. Arbetsuppgifter kan skilja sig beroende på vart man jobbar.

Men du kanske menade man blir erfaren undersköterska genom jobb. Men undersköterska blir man visst när man utbildar sig genom vård och omsorgsprogrammet.
  • Anonym (anonymm)
    Tiina87 skrev 2019-02-07 19:43:25 följande:

Vissa kommuner strängare på att man ska ha omv.programmet eller annan relevant/likvärdig utbildning för att bli fast anställd och anställd som kan, ändra är det inte.

Jag anställdes som undersköterska efter första terminen på ssk-programmet helt utan någon som helst vårderfarenhet. Hade enbart haft observationsstudier tre dagar på en vårdavdelning. Samma som jag sedan fick extrajobb på som usk och sedan sommarjobb för att sedan gå fast helganställning ubder studietiden. Jobbade då extra mycket båda dag, kväll och natt.

Aha men då kanske dom satte det eftersom du läste till sjuksköterska. Verkar ju konstigt annars.
  • Anonym (jobb)

Jobbat som undersköterska i många år, några av mina arbetsuppgifter har varit att assistera vid operationer, söva patienter, göra i ordning dialysmaskiner inför dialys, avsluta dialyser, jobbat natt på akuten och intensiven med allt vad det innebär o.s.v.

• Anonym (cv)

Allt beror ju på vilka förutsättningar någon har. För någon med inlärningssvårigheter, långtidsarbetslöshet, dålig svenska etc så kan det ju faktiskt vara ambitiöst att bli undersköterska. Det är ändå ett yrke som kräver lite utbildning. Och ett visst ansvar.

Svar på tråden Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?