• Hooon

Skärmtid, lek, vardag?

Hur gör ni med tv och telefon med era små? Mellan 1 och 1,5 år? :)

Och hur ser dagarna ut med lek och aktiviteter?

Leker ni Med eller sysslar ni med eget?

Tacksam för alla svar <3

Har en kille på 14mån. Hade han fått bestämma hade det varit tv hela dagen. Och tyvärr är han inte särskillt intresserad av att leka.. Om man inte tvingar på det. Dock riva ur alla skåp går.

• Svar på tråden Skärmtid, lek, vardag?
  • elsi
    Hooon skrev 2019-02-16 11:31:41 följande:

Hur gör ni med tv och telefon med era små? Mellan 1 och 1,5 år? :)

Och hur ser dagarna ut med lek och aktiviteter?

Leker ni Med eller sysslar ni med eget?

Tacksam för alla svar <3

Har en kille på 14mån. Hade han fått bestämma hade det varit tv hela dagen. Och tyvärr är han inte särskillt intresserad av att leka.. Om man inte tvingar på det. Dock riva ur alla skåp går.

När mina barn var i den åldern fanns inga smartphones. TV hade de sällan ro att kolla på. Riva i skåpen var väldigt populärtt.

Vi var ute en hel del, sandlåda eller gräva i lera var kul. Gunga, åka rutschkana eller bara gå omkring och plocka löv, hålla i pinnar. Inte jättekul för vuxna men vettig aktivitet för småbarn.

Hemma rev de i köksskåpen medan jag fixade i köket. Vi ordnade lekvänliga saker som bunkar, plasttlådor i de nedre skåpen.

Leken fick man starta igång, så små barn kan inte leka själva. Man kan bygga med duplo, köra med bilar, leka kurragömma, bädda ner dockor, enkla pussel, dansa till och sjunga barnsånger .

Öppna förskolan var vi på en del. Då kam barnen leka med lite nya grejer ochvandra barn och mamman/pappan får lite vuxenprat.
  • tvillingmammaVastmanland

Jag var mest utomhus med mina barn i den åldern. Och så gick vi på öppna förskolor, småbarnsrytmik och liknande. Så små barn skall inte ha någon skärmtid, tycker jag.

• annabellelee

Mitt barn började få se små sångklipp runt 18 mån, kanske 5 min eller så för att han gillade musik. Runt tvåårsåldern började han få se regelbundet en stund för att underlätta för den som skulle göra i ordning mat, ca 15-20 min per dag.I ettårsåldern tittade han inte på tv eller platta.

Barn i den åldern kan inte leka själva så långa stunder, så du får initiera leken och vara beredd att hjälpa gång den igen eller hitta på någon ny aktivitet medan du sysslar med ditt. Riva ur skåp är en lek i dn åldern! Ha ett skåp med oömma prylar som hen får riva ut, sätt barnlös på övriga.

• annabellelee
    annabellelee skrev 2019-02-17 13:28:42 följande:

Mitt barn började få se små sångklipp runt 18 mån, kanske 5 min eller så för att han gillade musik. Runt tvåårsåldern började han få se regelbundet en stund för att underlätta för den som skulle göra i ordning mat, ca 15-20 min per dag.I ettårsåldern tittade han inte på tv eller platta.

Barn i den åldern kan inte leka själva så långa stunder, så du får initiera leken och vara beredd att hjälpa gång den igen eller hitta på någon ny aktivitet medan du sysslar med ditt. Riva ur skåp är en lek i dn åldern! Ha ett skåp med oömma prylar som hen får riva ut, sätt barnlös * på övriga.

*Barnlås
  • Hooon

Jaa tack för era svar ???? Vi gör så gott som allt ni skrivit. Tycker bara det är svårt att ta det lugnt utan tvn. Tex på morgon. Böcker läser vi massor. Och duschar som lugn aktivitet. Men sitta/ligga och vila efter utelek tycker jag är svårt utan tv ????

Nu dom senaste dagarna har vi suttit och tittat ut genom fönstret och lyssnat i hörlurar istället. Funkar rätt bra!

• Alexi
    Hooon skrev 2019-02-20 13:08:23 följande:

Jaa tack för era svar ???? Vi gör så gott som allt ni skrivit. Tycker bara det är svårt att ta det lugnt utan tvn. Tex på morgon. Böcker läser vi massor. Och duschar som lugn aktivitet. Men sitta/ligga och vila efter utelek tycker jag är svårt utan tv ????

Nu dom senaste dagarna har vi suttit och tittat ut genom fönstret och lyssnat i hörlurar istället. Funkar rätt bra!

Fast det är ju du som behöver lugn efter utelek, inte barnet. Kan du inte ha en rolig låda med grejor att plocka i och ur somdu bara tar fram vid den typen av tillfällen när du behöver ta det lugnt. Roligt plastdjur, klossar osv?
  • Anotherone
    Alexi skrev 2019-02-20 15:48:25 följande:
    Fast det är ju du som behöver lugn efter utelek, inte barnet. Kan du inte ha en rolig låda med grejor att plocka i och ur somdu bara tar fram vid den typen av tillfällen när du behöver ta det lugnt. Roligt plastdjur, klossar osv?
    Ja jag vet inte heller, en 1,5-2 åring "vilar" ju sällan. Min pojke är igång på max-effekt från det att han vaknar tills det är dags för vila efter lunch. En vanlig dag så leker vi med tåg/läser böcker/leker med djur etc fram till kanske 09-0930.  Vissa stunder är han ensam medan jag fixar frukost och får iväg hans syskon till skolan, vissa stunder vill han såklart ha sällskap. Sen klär vi på oss och går ut. Går till skogen, åker buss en sväng, handlar mat, går till biblioteket, matar fåglarna, leker i olika lekparker etc. fram till lunch. Möjligen kan det bli att vi går till öppna förskolan om det är riktigt dåligt väder men det är max 2-3ggr månad.
    Sen är det lunch och efter det sover han i ca 1,5h. Har vi varit uppe tidigt sover jag också. Sov när barnet sover är så jäkla sant!!! Allt annat är underordnat min sömn om jag är trött
    Eftermiddagen ser likadan ut, utelek, innelek, böcker mm. Ta emot syskon efter skolan, få igång deras arbete m läxor, förbereda aktiviteter, börja med middagsmaten. Kan också hända att vi går ut på tomten och kör bilar, sparkar boll eller nåt en stund även efter maten, om vi är trötta på att leka inne.
    Sen bada och så är det god natt.

Jag önskar inget hellre än ett par timmar på soffan med en skål popcorn och en bra film. Det vore så_jäkla_skönt. Men det finns ingen möjlighet att prioritera det, jag har inte den sortens barn som bara sitter på en filt med en gris i plast och roar sig själv och då får jag helt enkelt lägga bort det. Allt har sin tid, en vacker dag ska jag slänga upp fötterna på bordet och VILA
  • Norbottensfia

Så många "duktiga" föräldrar här inne ;) min snart 2 åring har en egen platta med barnläge och massa pedagogiska spel. Hon älskar även att kolla på Pippi på tv. Hon är VÄLDIGT aktiv och vi pusslar så hon har rätt mycket tid med pappa och mamma även om hon är på förskola ett par timmar bara tre fyra dagar i veckan. Vi leker väldigt mycket med henne, aktiverar och läser, är ute. Det är snarare så att när hon blir för överaktiv och för trött, då får hon spela på plattan för att varva ner. Ett tag varje dag. Men allt är vårt val - hon får inte plattan genom att tjata tex, bara om det är "rätt läge".

• Alexi
    Norbottensfia skrev 2019-02-20 20:28:52 följande:

Så många "duktiga" föräldrar här inne ;) min snart 2 åring har en egen platta med barnläge och massa pedagogiska spel. Hon älskar även att kolla på Pippi på tv. Hon är VÄLDIGT aktiv och vi pusslar så hon har rätt mycket tid med pappa och mamma även om hon är på förskola ett par timmar bara tre fyra dagar i veckan. Vi leker väldigt mycket med henne, aktiverar och läser, är ute. Det är snarare så att när hon blir för överaktiv och för trött, då får hon spela på plattan för att varva ner. Ett tag varje dag. Men allt är vårt val - hon får inte plattan genom att tjata tex, bara om det är "rätt läge".

Nej vi är inte duktiga. Vi har bara med ålder och erfarenhet lärt oss skillnader mellan vi vi gjorde för barnens skull och för vår skull. Och vågar stå för det.

Dvs min äldsta såg också på tv som 1.5-åring. Men det var ju bara för att jag var trött och slö, inte för att det var bra för henne.

Om din dotter spelar på en surfplatta är det flr att du är trött och behöver varva ner, ta ansvar för dina handlingar - hon behöver absolut inte en surfplatta, tvärtom skulle hennes hjärna sannolikt varva ner bättre med annan vila. Men detta är enkelt och bekvämt för dig, stå för det än att låtsas att hon har behov av det.
  • Norbottensfia

Hahaha, denna "momshaming" slutar verkligen aldrig! Dessa forum alltså... Klappa er på axeln ;)

Svar på tråden Skärmtid, lek, vardag?