Förstföderskor när födde ni + symptom innan
När du födde ditt första barn i vilken vecka födde du?
Och kom det som en ?överraskning?(plötsligs symptom) eller pågick det i några dagar?
När du födde ditt första barn i vilken vecka födde du?
Och kom det som en ?överraskning?(plötsligs symptom) eller pågick det i några dagar?
Mitt vatten gick v 36+6 men värkarna startade inte av sig själv så drygt ett dygn senare fick jag värkstimulerande dropp. Första värken kom 2 timmar efter droppet satts igång och han föddes 4 timmar efter det.
Det enda tecknet jag hade var att natten när vattnet gick så vaknade jag vrålhungrig, gick upp och åt 2 gånger. Jag äter i vanliga fall aldrig på natten om jag vaknar.
V 40+3. Absolut noll symptom, inga förvärkar, inga sammandragningar, ingenting. Slemproppen gick, vattnet 10 min senare, första värken 20 min senare, och efter 4 timmar var jag inlagd på förlossningen.
Kom ganska pang på, hade inte en enda förvärk inget som tydde på att nåt skulle hända alls. Slemproppen gick punktligt på bf, sedan började jag få svaga värkar morgonen bf+1, men de var så svaga kändes som lite lätt mensmol så trots att de kom regelbundet var jag osäker på om det ens var värkar i början. Så svaga var de fram till kl 20:00 på kvällen, jag kunde göra allt som vanligt under dagen, då började jag behöva andas mig igenom dem, men inga problem alls. Kl 22:00 sa det pang då blev de så starka att jag behövde hålla mig i nåt för att ens kunna stå, men effektiva var dom vi är inskrivna på bb 23:20 endast 1cm öppen och 04:42 är han född
Hon föddes i vecka 38. Hade kraftiga förvärkar någon dag innan sen startade det ordentligt dagen innan hon föddes men då var jag så slut efter alls förvärkar så dom gav mig en sovdos på förlossningen så jag fick sova istället.
Min första förlossning startade 10 dagar över bf med att jag fick molvärk på kvällen. Sen hade jag sammandragningar till och från, främst nattetid, tills han föddes drygt 4 dygn senare.
Före det att molvärken började hade jag inte haft några känningar alls, inga sammandragningar ingenting. Så på det viset fick jag ingen förvarning. Men efter det så tog det ju rätt många dagar tills han väl kom ut.
Igångsättning på BF, tvillingar. De kom ut till slut på BF+2.
Själv är jag endabarn och född två veckor för tidigt.
Just ja, inga symtom innan och var så gott som helt stängd vid igångsättningen.
Min första förlossning började vecka 35+6, startade med värkar 00,30 på natten och bebisen kom samma dag 17,54 på kvällen:)
Min första förlossning började en vecka innan beräknat datum med att slemproppen gick vid tvåtiden på natten. Värkarna var igång bara någon timme efter och flickan var ute vid lunchtid samma dag.
Det är så olika det där.
Jag födde på bf+2, hade inga förvärkar eller känningar. Utan på bf+1 vaknade jag på morgonen i h han gå in på toaletten när vattnet gick. Värkar hela dagen som inte gjorde nått, ficl en dubbel sovdos då första inte tog och blev inlagd på förlossning dagen efter prick kl 12 så 4cm öppen. Sonen är född 17.27. :)
Jag födde på 40+1 men det började på 40+0.
Jag hade hyfsat med sammandragningar långt innan BF så de i sig var inget tecken för mig att gå utefter..
däremot på 40+0 började det komma bitar av slemproppen, rätt små så jag tog inte det heller som något seriöst tecken på att förlossning skulle komma. Den kan ju återbildas osv.
Hade ont på kvällen, minns att vi var ute med hunden och jag var obekväm för det gjorde ont i ländryggen men inget överdrivet.
Gick och la mig, vaknade 00.30 av att jag kände att jag behövde gå på toa, ställer mig upp och då rinner det vatten längs mina ben. Då väckte jag sambon och sa att nu har vattnet gått och att jag tror det är på gång.
Ringde förlossningen och fick order om att duscha och känna efter barnets rörelser under 45 min och sedan ringa upp igen. Då kände jag honom röra sig och då sa de när jag ringde att eftersom fostervatten gått så gör de alltid en koll så fick tid 8 på morgonen att komma in och kolla hur allt står still. La mig och försökte sova men sov i intervaller för jag började få värkar som dock var hyfsat oregelbundna.
Sen vid halv sex tiden på morgonen ringde jag och sa att jag ville komma in för jag hade för ont för att vara kvar hemma. Kom in och var öppen 3 cm.
Sen tog det ytterligare 13 timmar innan bebisen kom så totalt tog det 19 timmar från att vattnet började gå. Några timmar till om man räknar med obehaget jag kände under kvällen..
Själv är jag bf + 14 idag. Så imorgon kl. 8 har vi fått en tid på förlossningen för undersökning och igångsättning. Så jag har en riktigt seg liten dam (?) i magen.
Hade känningar för ca 1-1,5 vecka sedan, lite molande värk (liknande mensvärk som bm hade sagt att det kunde kännas som), men med väldigt långa intervaller emellan. Då tänkte jag att det kanske var början på någonting och att det skulle öka successivt, men istället försvann symptomen efter ett par dagar och nu finns inte minsta tecken på att hen tänkt komma ut.
Bf -3 vaknade kl 3 på natten av en skarp smärta i magen, klev upp och vattnet rann. Värkarna kom omgående och jag var så rädd så vi åkte in direkt. Sen tog det väl ca 9 timmar innan det var klart. Men jag hade ingen föraning alls innan vattnet gick.
Min son föddes i vecka 38
Jag vaknade på natten och började känna mensvärk runt om magen men somnade om några gånger men sen Vid tre blev värkarna starkare och under dagen blev det änu starkare och vid kl 16.00 gick slämpropen
Vi åkte in kl 18.00 och sonen var ute 7 timmar senare var lite tuff förlossning så gick fort blev sugklocka och 3 kryssningar senare var han ute. Hans hjärtljud gick ner mycket under topparna av värkarna han mådde inte bra under värkar betet så därför blev det sugklocka sen var jagså slut och värkarna började avta så fick värk stimulerarande dropp men kände faktiskt inte av det för han var ute så fort effter dom satt droppet
Nu väntar jag mitt andra barn hoppas jag slipper gå över denna gång med .