Digestive skrev 2023-06-04 01:52:35 följande:
De kan utesluta honom från partiet men tydligen hör han hemma där och det finns inte så mycket mer att säga om saken - i svensk politik hör han tydligen hemma, om man frågar S. 🤷
Anser du att vi ska ha individer i den svenska politiken som frotterar sig med ledargestalter som har kopplingar till terroristorganisationer?
Ytterligare fakta behöver komma upp på bordet innan drevet får rätt.
www.aftonbladet.se/nyheter/a/VPkw9V/jamal-el-haj-s-gick-pa-konferens-med-utpekad-hamas-ledare-nu-vill-partikamrater-att-han-lamnar-riksdagen
"
Socialdemokraten Jamal El-Hajs deltagande på en palestinsk konferens i helgen väcker starka känslor inom Socialdemokraterna och delar av partiet förväntar sig nu att ledningen ska agera hårt mot riksdagsledamoten.? Om partiet inte gör något nu så sänder det en signal till andra ledamöter att man kan sätta andra intressen före partiets. Det är oacceptabelt, säger en S-källa
I helgen deltog den ...
riksdagsledamoten Jamal El-Haj på Europeiska palestinska konferensen i Malmö. S-ledamoten gav ett tal och satt på första bänk bredvid ordföranden för evenemanget, Amin Abu Rashid, som anses stå nära den terrorstämplade rörelsen Hamas.
...
S ska också ha gett en avrådan om att delta i evenemanget.
Att Jamal El-Haj trots avrådan valde att delta kan få konsekvenser. Riksdagsledamoten är kallad till ett möte med gruppledningen i riksdagen som ska hållas ?i närtid?, enligt partiets presstjänst.
...
Samtliga är av åsikten att det är omöjligt att skilja mellan ett riksdagsmandat för S och engagemanget såsom det uttrycktes av Jamal El-Haj på Europeiska palestinska konferensen.
? Det går inte att ?lägga rosen på hyllan? en stund och sedan ta på sig uppdraget för Socialdemokraterna igen efteråt. Om partiet inte gör något nu så sänder det en signal till andra ledamöter att man kan sätta andra intressen före partiets. Det är oacceptabelt, säger en källa.
Att Jamal El-Haj deltog och höll tal ses av en ledande socialdemokrat också som ett slag mot partiets arbete mot antisemitism i Malmö, där S dragits med problem med antisemitism under en längre tid.!
www.aftonbladet.se/nyheter/a/wAX7L1/utpekade-hamas-mannen-en-smutskastningskampanj
"
Den utpekade Hamasmannen Amin Abu Rashid slår tillbaka mot anklagelserna.Han dementerar att han finansierar terrorism och säger att han ägnar sig åt humanitärt arbete som följer EU:s regelverk.
? Jag tillhör inte Hamasrörelsen, något annat politiskt parti eller grupp. Jag är en palestinsk aktivist som arbetar i Europa där jag har bott i 32 år, säger han till Aftonbladet.
...
Rashid skriver vidare att konferensen var opolitisk och syftade till att samla palestinier från alla segment. Arrangörerna har varit måna om att inkludera alla delar av det palestinska folket, oavsett tillhörighet.
Aftonbladet har ställt flera frågor om de påstådda Hamaskopplingarna, som Rashid väljer att svara på i ett samlat uttalande. I uttalandet säger han att han ägnar sig åt hjälparbete som följer EU:s regler och som inte är kopplat till något politiskt parti.
...
? Jag deltog i solidaritetskampanjer för att häva belägringen av Gazaremsan, genom att leverera hjälp via europeiska konvojer. Som en del av mitt humanitära arbete hade jag möten med palestinska ledare som representerade olika politiska partier, säger han.
Absurt att använda bilden
En av dessa ledare var Ismail Haniyeh, en ledarfigur i Hamas.
? Jag tog bilder med honom som har använts i dessa hetskampanjer. Det är absurt att hävda att de som som ansvarar för konferensen är anslutna till något politiskt parti baserat på bilden med Ismail Haniyeh. Det har också tagits bilder med Ismail Haniyeh och EU-ministrar, regionala ledare, USA:s förra president Jimmy Carter och Nobels fredspristagaren Mairead Maguire.
...
Terrorexperten och statsvetaren Magnus Ranstorp säger att Rashid under åren har dykt upp i olika tveksamma sammanhang. Han nämner en Hamas-rättegång i USA och kopplingar till ?al-Aqsa?, en internationell välgörenhetsorganisation med påstådda kopplingar till terrorrörelser . Ranstorp säger också att Rashid var en av organisatörerna av Ship to Gaza, som i sig har kopplingar till en turkisk välgörenhetsorganisation som heter IHH. Den organisationen har enligt uppgift uttalat sig antisemitiskt.
? Hans roll är att samla in pengar, det är det han anklagas för av Israel. Han verkar också skicka pengar till Syrien och Gaza. Det är i sig inte någon kedja till Hamas, men han anses vara en person som är viktig framför allt för insamling av pengar, säger Ranstorp.
...
Ranstorp: Underrättelseinformation från Israel
Finns det något som motbevisar det han säger, att pengar går till hjälp och solidaritetskampanjer?
helskärm
? Det är svårt att säga. Det här bygger på underrättelseinformation från Israel. Både PLO och Fatah ville inte att palestinier skulle åka till konferensen för att det skapar splittring. Det finns bara två stora läger i Palestina i relation till politiska grupperingar, en av dem är PLO och Fatah, den andra är Hamas.
Vad är din bild av konferensens innehåll?
? Jag har tittat igenom hela konferensen och det sades inte något jättekontroversiellt. Det var många kulturella inslag, ingen hatkonferens på något sätt.