Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Anonym (Kliff91) skrev 2024-09-06 19:29:11 följande:

Du sjönk i mina ögon i samma sekund som du använde intellektuella svårigheter för att dumförklara mig. Det är en funktionsnedsättning som inte ska användas för att dumförklara någon annan. 

Om du har följt tråden så har jag redan sagt orsaken men jag kan säga det igen.

Svar:

Från ingenstans poppar det upp antisemitism från S och V. Den glöd som en gång fanns att fördöma förtryck och trakasserier finns inte mot det egna partiet. Partierna lokusets bara på kriget men säger inget om vad som händer i vårt här hemma .Jag associerar V och S som står för allas lika värde.

Det är vad jag försöker kämpa med som du så fint kallar det. Jag förstår inte varför S och V inte tar mer avstånd för jag vill inte att judarna ska leva under förtryck. Jag ser till allas värde.  Det som händer nu är farligt.
    Förstår du nu?

Inte mycket till svar, men helt klart ett fall framåt.
    Och du är korrekt, en som ser en i V som ett gigantiskt problem och ett förbrukat förtroende.(Undrar om du fattar vad folkvald är och att den informationen saknades.)

Men sen hundratalet antisematister och nazister i SD bar stärker SD eller vad?

För vill du hitta problem med antisematism, varför inte gå till rätt ställe och där de finns.

Och vi vet redan att antisematism finns i alla partier, dock nivån i alla andra partier är obetydlig i jämförelsen.
    Så varför ska V förtroende vara förbrukat för?
    Saknar all logik i världen.

Och S och V har tagit avstånd, hur kan du missat det?
    Och två, varför ska man upprepa det om och om igen för?
    Det är ju trots allt bara en.

Även är det sjukligt intressant att du drar in S i diskussionen om V, det berättar för mig du är under ett narrativ.
    Och om du inte hade silat mygg och svalt kameler, så hade du gjort en kritik mot V och sen berömt dom för sitt föredömliga arbete i frågan.
    Och sen hade du helt riktat in dig på SD som har hundratalet mer antisematister och prata om Solig

Och ja, du kämpade svårt där innan, nu har du i alla fall försökt och det ska du ha kredd för.

KillBill skrev 2024-09-07 12:18:29 följande:

SD tjänsteman delar ett antisemitiskt konto som hävdar att det var Winston Churshill och inte Adolf Hitler som var skurken i andra världskriget.. 

Rätt intressant att en politiker i en så hög nivå, inte ens vet att Winston var en stor hjälte att besegra hitler.

Det är så illa att jag lutar mot slutsatsen att han stödjer putler fullt ut.

För att någon skulle vara så extremt obildad finns inte i min bok.(Komiskt nog så har man träffat många såna i sitt liv, även om det mest varit om andra saker, men detta är på en helt annan nivå.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (BBB) skrev 2024-09-07 16:35:28 följande:

Du vet fakta berättar solklasrt vart antisematism och nazism är EXTREMT överrepresenterat.

Och det är SD, men som jag alltid sagt i alla åren, det är att antisematism finns i alla partier.
    Men när man når dessa nivåer som SD, ja, varför blir man då upprörd över en?

Det mest komiska i allt, det är varför det ens finns människor som bryr sig ett jävla skit om judar.
    För det är en gåta att det finns de som gör, finner det komiskt man är upprörd över
    något som de aldrig sett, träffats eller ens pratat med.
    För det är mysko att en del har denna ilska över något de inte vet ett jävla skit om.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Digestive skrev 2024-09-07 20:33:10 följande:
    Det vore sjukt om så höga andelar "ogillar judar" bland dessa partier.

Vart kan man ta del av siffrorna ifråga? 

Personligen gillar jag alla religioner och sekter.

Och det är väl vad som återspeglas i den undersökningen.
    Synd vi inte har en undersökning om hat och antisematism, för de staplarna skulle bli ett helt annat resultat på.

Anonym (Mittemellan) skrev 2024-09-07 20:55:16 följande:

Varför uppröras så mycket mer över SD, när MP endast har 1% färre och V 4 % färre? Är det vad du kallar extrem överrepresentation?

Förutom det faktum att SD inte kan jämföras med V och MP som har stämplar av att vara antirasism partier, medan SD ses som en total motpol till dessa.

Tycker du att det är bra om V och MP får samma rykte som SD?

V 1st, SD hundratals, och en enda gör så att ditt förtroende för V försvann har jag för mig du eller mer än du sagt.

Men den som säger så, det enda den berättar är att den hade inte det allra minsta förtroende förut heller.

SD var inte rnt hörnet ett nazistiskt parti och har idag många medlemmar och politiker från den tiden.
    Så det är ingen stämpel ens, utan fakta och med hundratalet av antisematister och nazister som trillar ur SD i stadigt flöde.(Och en del befordrar dom istället.)

Hur nu MP kommer in i diskussionen, är lika malplacerat som när S drags in.
    Men återkom gärna när V har hundratalet med nassar och antisematister som man avslöjat, så kan vi i alla fall ha en diskussion om något som är i paritet med varandra.
    Och vid den punkten så JA, så ska V ha dåligt rykte på det område, precis som SD har förtjänat sitt dåliga rykte till vara hatare av andra.

Så när det sker V har hundratalet med antisematister och nazister, så återkom då.
    För nu finns inget att diskutera mer än att kanske man får vara lite mer uppmärksam på sina politiker.

Jag börjar bli rätt fascinerad i hur du ser en som att himlen trillade ned, och hundratalet i SD berör dig inte ett skit.(Kan vi ana ett narrativ eller agenda?)

Digestive skrev 2024-09-08 00:53:32 följande:
    Ja, stämmer undersökningen något sånär så är det skrämmande. Ska kolla bakåt i tråden. Tack!

Synd vi inte har en undersökning om hat och antisematism, för de staplarna skulle bli ett helt annat resultat på.

• klyban
    Anonym (BBB) skrev 2024-09-08 14:12:49 följande:

https://www.gu.se/nyheter/varldsreligioner-och-religionsfrihet-i-sverige

Här! 

Klyban - negativ attityd mot judar = antisemitism!
    Som du ser är det ingen stor skillnad mellan SDs väljare och tex V eller S väljare. 

Nope, jag har inget hat mot människor som är judar, enda jag inte gillar är religion, utan har andra hobbys som är roliga.
    Även väljer du lägga orden i munnen på mig, och vad som sker då är det bara du som säger och inte jag.

Mycket intressant länk också, och om religionsfrihet.
    Vad är argumentet menar du?
    Att jag skulle vilja döda alla som är religiösa som hitler gjorde???(I hitlers fall vad det dock judar de rikta in sig på att försöka utrota.)
    För om du inbillar dig det, så blev det inte rätt för dig, och nu pratar vi i termen INTE alls.

Varför väljaren väljer rösta på ett partis om har så många nazister och antisematister, de tär en bra fråga.
    Och det är en bra fråga varför man röstar på ett parti som det sprutar ut nazister och antisematister från.

Och vad som skiljer väljaren är väl att dom inte ens fattar vad det faktiskt röstar på och nu om de är emot nazism och antisematism.
    Inte heller gör det väljaren till en nazist eller antisematist att rösta på SD, dock intellektuellt förkastligt om man är emot fascism, nazism och antisematism.

Mycket fascinerande att du lägger orden i munnen på mig, och sen inbillar dig säga något.
    Men ser framemot vad argumentet skulle vara.
    Men jag gissar på att vi bara kommer få se mer lägga orden i munnen på mig, då du svårt ogillar att jag har andra hobbys är religion.

Och religion är hemska saker och pga det orsakar så mycket våld i världen.
    Och rätt komiskt då de i religionen säger att de är så goda och fromma Skrikandes

Vill du försöka igen och denna gång utan lägga orden i munnen.(Men det är lugnt, förstår du är svårt irriterad på mig för min korrekta saklighet, och att du känner att ad hominem skulle ge dig något rätt, så vilket blir det, mer lägga orden i munnen på mig och att det är bara du som säger och inte?
    För det vore rätt komiskt om det blev så.

Ahh, kom på en rolig sak och när jag berättar jag inte gillar någon religion eller sekt, så skulle det enbart göra mig till antisematist, hur kommer man fram till något så tokigt, eller hoppades du bara jag skulle svälja det med hull och hår och gå på det?

• klyban
    Anonym (BBB) skrev 2024-09-08 18:38:14 följande:
    Citerade du rätt inlägg nu? Jag påpekade bara att du efterlyst en enkät om antisemiter och hat, men OM undersökningen handlar om negativ attityd till judar, vilket är samma sak. Samt att det enligt undersökningen inte finns någon stor skillnad mellan de olika partiernas väljare beträffande detta. Du har påstått att det finns endast en Vpartist, men däremot hundratals SDare som är antisemiter. Undersökningen säger att du har fel, något fler SD än S och V sympatisörer, men inte mångdubbelt fler som du påstått.

Jag är inte irriterad på dig för något, däremot förvånad över din envisa osaklighet beträffande antalet rasister hos olika partier, och förvånad över ditt svammel om att du inte vill döda religiösa och andra saker om dig själv som inte har med mitt korta inlägg att göra.  

Min användare är klyban, så skriv inte om mig då om du inte vill jag ska citera dig? Tomte

Nått är fel när du försöker göra mig till antisematist och när jag sågar all religion och alla sekter.

Och ja, SD har hundratalet i området, V har en.

Och om man ser en som lika illa för partiet som hundratalet, då är det något som gått sönder och med tanke på att man missar där man har extrema problem med nazism och antisematism.

Enkäten frågar vad de tycker om religion och det ser ut som jag är inte alls ensam, och???
    Hade frågan istället varit om själva antisematism, ja, då hade staplarna blivit helt annorlunda och på SD stått i taket och de andra sjunkit.
    Och om inte annat så vet vi om alla nazister och antisematister som de har och har haft i sitt parti.
    Där har du stora problem.

En sak en sjukligt rolig grej, och det är att förtroendet försvunnit för V nu, men inte för SD Skål
    Snacka om hamna fel och när man ser en som värre än hundratals.

• klyban
    Anonym (BBB) skrev 2024-09-08 19:12:18 följande:

Nu blev jag ännu mer förvånad.
    Jag skrev några ord till dig och du får gärna citera mig men som du kan läsa i mitt inlägg undrade jag om du citerade rätt eftersom ditt svar till största delen hade inget att göra med mitt inlägg. 

Vad menar du med att jag försöker påstå att du är antisemit? Har inte skrivit något personligt om dig. Varför vill du få detta att handla om dig?

Återigen, enkäten frågade vad folks uppfattning var om olika religioner och stapeldiagrammet visade till exempel hur många som hade en negativ uppfattning om judar. Om man bara ogillar religioner överhuvudtaget, borde man antingen svarat 5 (neutral) eller 0 (det lägsta) beträffande alla religioner. Men många svarade tydligen att de har en positiv eller neutral uppfattning om kristendomen medan de hade en negativ uppfattning om judendom. Alltså är dessa personer antisemiter eftersom de ogillar den religionen generellt. Förstår du nu? 

Ett råd är inte citera mig då och prata om mig, så finns det i alla fall en chans jag inte svarar.
    Ingen är anitsematist för den inte gillar någon religion eller sekt.

Här! 

Som du ser är det ingen stor skillnad mellan SDs väljare och tex V eller S väljare. 

Jag har ingen negativt mot judar alls, haft många vänner inom spelandet som varit judar.
    Nu pratar jag om religion och sekter.

Annars får du förtydliga dig vad detta inlägget betyder, för en sak är säker klyban-->negativ attityd(nja, mer ett totalt ointresse och har andra hobbys istället.) ---> antisematism.

Det är trots allt du som skrev detta, så kan du översätta det om inte det skeendet är vad du menade.
    För som alla ser, så var det exakt det som du skrev, för du ser dina egna ord va?

• klyban
    Anonym (BBB) skrev 2024-09-08 22:22:58 följande:

Här! 

Herregud att detta ska vara nödvändigt. Nåväl, här kommer min översättning av ovanstående inlägg.

Hej Klyban, en negativ attityd mot judar = antisemitism, så det är konstigt att du inte förstår att de som i enkäten sagt att de är negativa mot judar är antisemiter. Du efterfrågade en enkät om antisemitism, men den finns redan. 

Eftersom det inte skiljer många procent mellan anhängare av S eller av V som är negativt inställda mot judar jämfört med anhängare av SD, kan du sluta att hävda av det finns en enda V politiker som är rasist och det finns hundratals fler SD politiker som är det. Denna undersökning handlade inte om de valda politikerna förstås men det ger ändå en klar indikation, alla partier har idioter ibland sig.

Jag hade trott att det skulle vara ännu fler SDväljare som var negativa mot judendom och islam, men tydligen inte. Vad du personligen anser har jag ingen uppfattning om och det är inte heller intressant för denna diskussion.  

Jag hade också trott att fler S och V varit utan dessa negativa attityder, men så var det inte. 

Dock pratar du inte om mig nu.
    Vill du försöka igen?

Och det är naturligt att ett oreligöst land som Sverige inte är så förtjust i religion, och det är frågan.
    Hade man istället siktat in sig på faktiskt antisematism och sen fråga detta, ja, då hade stplarna varit totalt annorlunda mot nu.

Och hur vet vi det, jo, det vet vi pga alla fascister, nazister och antisematister som trillat ur SD och när man skakat i trädet lite.

Ingenting har ändrat sig för V med en enda.
    Dock ska de ha kritik att de inte gjort sin hemläxa, och nu får de ta lärdom.

Och ja, SD ja, de har aldrig tagit lärdom alls på det området.

SD-väljaren behöver inte alls vara en antisematist, utan bara gått på SD´s desinformation.
    Dock partiet så inser man att nazismen, fascismen och antisematismen, ja, det är inte borta än.
    Och vi kommer få se mer och mer trilla ur trädet när man ruskar lite.

• klyban
    Anonym (BBB) skrev 2024-09-09 12:14:15 följande:
    Nej jag skriver inget om dig nu heller.
    Nej jag vill inte försöka igen att förklara undersökningen för dig. 
    Jag förstår inte hur du tolkar det faktum att till exempel 20% av S sympatisörer är negativt inställda till judendomen, men never mind. 

Jag är klyban.

Men bra, då vet vi den antydningen var irrelevant.
    Och två, ogilla alla religioner och sekter, det är inte antisematism Solig

Det enda den undersökningen berättar är hur lite vi bryr oss om religion i Sverige.
    Och om det du antyder, så måste en annan fråga ställas.

Och sen har du en lite lite mini pytte sak på detta och UTFALL, och där står SD ut exceptionellt mycket med alla dessa fascister, nazister och antisematister som trillar ur SD.

Som du förstår, det finns inget argument för dig som ändrar faktumet att SD har ovanligt många fascister, nazister och antisematister.
    Och i andra partier är det mycket ovanligt med antisematism.

Dock som jag alltid säger, antisematism finns i alla partier, men vi vet alla vart det GIGANTISKA problemet med dom och i SD.
    Men för all del, återkom gärna när alla andra partier tillsammans ens kommer nära SD.(DU kommer aldrig någonsin återkomma om du skulle invänta detta Kyss )
    Och sånt är talande, sure, nu kommer du tillbaka och är undvikande istället, vilket bara bekräftar vart antsematismen är ett gigantiskt problem.

• klyban
    Rataxes skrev 2024-09-14 11:41:29 följande:
    Åtalet mot Jomshof är ju närmast löjligt. Förut skrek alla, "je suis Charlie Hebdo", när de publicerade satirteckningar i samma kaliber som de Jomshof delade vidare. Samma människor är nu upprörda i grunden. Det är inte "hets mot folkgrupp", det är politik, inget annat.

Är det en slump att det dök upp samtidigt som såssarnas skademinimering av sitt vidriga lotteri?

Jaså???

DU?

Inte ens hört en ens viska den.

• klyban
    Anonym (Antirasism = ett sätt att få ökad makt) skrev 2024-09-17 23:22:33 följande:
    Cherrypicking. Du plockar ut ett enstaka fall. Kolla vilka som kriker i demonstrationstpgen på gatorna.

Det ska man göra med de som ser ut och försvarar nazism.
    Och ingen whataboutism i världen kan hjälpa denna "kristdemokrat".

Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?