• RebeckaZ70

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • Anonym (Kafka)
    klyban skrev 2025-01-13 13:47:22 följande:

Ska du förekomma förundersökningen menar du?

Avstängning i vänta på en intern utredning. Standardåtgärd vid misstankar om hot eller sexuella trakasserier. Senare kan det även bli frågan om en polisanmälan.
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-15 22:55:53 följande:
    God dag yxskaft som vanligt.
    Jag vet inte vad hotet innebar och det är irrelevant vad jag tror. Du skrev något om någon som sa upp sig och jag undrade vad du menar. Jag försöker inte säga något jag inte säger. Vet inte vad du menar med slagträ. 
    Nej jag inväntar inte juridiska utredningen, jag önskar redan nu att han blir avstängd. 

DU, du, du , du och åter DU, och inget om uppsåt eller hot.
    Förstår det är jobbigt för dig att sakligt beskriva detta och vad de faktiska felen är.

För nu verkar som du har inget intresse alls och visar ett stort ointresse.

Anonym (Kafka) skrev 2025-01-15 23:31:31 följande:
    Avstängning i vänta på en intern utredning. Standardåtgärd vid misstankar om hot eller sexuella trakasserier. Senare kan det även bli frågan om en polisanmälan.

Ja, och vi får invänta denna utredning för bena ut vad det är och om det förtjänar en polisanmälan eller inte.

För vi ska inte förekomma detta väl?

Är ganska trött på denna fråga där vi har de som är Palestinakramare och menar på att de aldrig kan göra fel och sen dito Israelkramare och sen försöker säga de aldrig kan göra fel.
    Och när sanningen är att bägge är terrorister och  bägge ska ha svår kritik till deras beteenden.

Och hota är fel, men när det förekoms den normala gången och försöka mena Palestinier är alltid hemska och de som står bakom dom, så blir det fel har jag lärt mig.

Rätt intressant och när man frågar efter vad hotet är och vad uppsåtet är, så vill de inte svara ens.
    Det verkar som det inte spelar roll alls för vissa, och det är då man inser något inte riktigt stämmer med dom.

Och sen steg två, bryr mig inte ett skit om de får fängelse och om hoten är av den typen, utan då förtjänar dom detta.
    Men inte ens bry sig om något annat än ett enda ord, det är då man vet något gått allvarligt snett.

Jag säger tiden får utvisa, så går vi på det istället.(Men vissa kommer vägra oavsett vilket det blir.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • RebeckaZ70
    Anonym (Kafka) skrev 2025-01-15 23:31:31 följande:
    Hade det hänt på Chalmers när jag gick där i början på 90 talet hade en sån person åkt ut direkt.

men det är andra tider i Sverige nu.
    Am Israel Chai
  • klyban
    RebeckaZ70 skrev 2025-01-16 08:40:50 följande:
    Hade det hänt på Chalmers när jag gick där i början på 90 talet hade en sån person åkt ut direkt.

men det är andra tider i Sverige nu.
    Bara tomma påståenden som saknar saklig grund.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • RebeckaZ70

Vänsterns Nooshi Dadgostar är inte välkommen till ceremonin på förintelsens minnesdag.
    Man accepterar antisemitism i partiet, enligt Aron Verständig.

Man borde även markera mot centerpartiöster som hyllar intifadan och den islamistiska broderskapsrörelsen inom S, enligt mig.

det är ingen idé att någon börjar babbla om SD, de har aldrig varit inbjudna.

Am Israel Chai
  • klyban
    RebeckaZ70 skrev 2025-01-24 08:26:53 följande:

Vänsterns Nooshi Dadgostar är inte välkommen till ceremonin på förintelsens minnesdag.
    Man accepterar antisemitism i partiet, enligt Aron Verständig.

Man borde även markera mot centerpartiöster som hyllar intifadan och den islamistiska broderskapsrörelsen inom S, enligt mig.

det är ingen idé att någon börjar babbla om SD, de har aldrig varit inbjudna.

Och vi alla vet varför, men varför tona ned där det är extremt omfattande antisemitism för?
    Är det så att om antisemitism är på rätt ställe i politiken så är det okey?

Och V gjort misstaget att inbilla sig det är bara en part som är terrorister här, och när det är båda och även Israel och hamas och dom däringa.

Och varför är Israel terrorister och håller uppe våldsspiralen för?
    Säger precis ingenting om att Israel försvara sig, det är naturligt, men sen kom terroristen fram i dom och de religiösa förbanden gjorde svåra svåra krigsbrott.
    Så steg ett i Israel borde vara att helt avveckla dessa religiösa förband, då de uppenbarligen inte funkar.

Undrar om ens en bryr sig om hon inte är inbjuden Solig

• KillBill

Gå inte på Björn Söders snack om att han bryr sig om förintelsens offer..  

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    KillBill skrev 2025-01-27 22:32:48 följande:

Gå inte på Björn Söders snack om att han bryr sig om förintelsens offer..  

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • RebeckaZ70

Det är djupt skamligt.

Om någon tvekar inför att myndigheter accepterar antisemitism så föreställ er att polisen stillatigande skulle iakta en bilkortege fira att Ku Klux Klan har lynchat några i USA. Och i det stillatigande finns en stor del av otryggheten. Polisen är frånvarande och ingriper inte. Trots att det skriks antisemitiska slagord. Där det för en gångs skulle borde finnas tolkar är de märkligt frånvarande. Liksom alla de där som anmäler allt de ser som rasism. När man firar morden på judar är myndigheterna tysta. Det går inte tydligare än så visa på att aldrig mer är nu. Det är också en väldigt tydlig illustration av varför det är judar och inte samer, tornedalingar eller någon annan minoritet som överväger att lämna landet.

bulletin.nu/hjort-forintel?

Am Israel Chai
  • Rataxes
    RebeckaZ70 skrev 2025-01-28 08:51:11 följande:

Det är djupt skamligt.

Om någon tvekar inför att myndigheter accepterar antisemitism så föreställ er att polisen stillatigande skulle iakta en bilkortege fira att Ku Klux Klan har lynchat några i USA. Och i det stillatigande finns en stor del av otryggheten. Polisen är frånvarande och ingriper inte. Trots att det skriks antisemitiska slagord. Där det för en gångs skulle borde finnas tolkar är de märkligt frånvarande. Liksom alla de där som anmäler allt de ser som rasism. När man firar morden på judar är myndigheterna tysta. Det går inte tydligare än så visa på att aldrig mer är nu. Det är också en väldigt tydlig illustration av varför det är judar och inte samer, tornedalingar eller någon annan minoritet som överväger att lämna landet.

Det är så bottenlöst uselt hanterat av rättsvårdande myndigheter. Denna feghet som visas inför hatkampanjerna.

Läs gärna en ganska vettig ledartext:

www.gp.se/ledare/doda-judar-minns-de-garna-men-struntar-i-de-levande.1a386853-c698-4fdd-b107-17d430e5ce72

"I Kanada liksom i Australien är det inte en återuppstånden högerextremism som har stått bakom den veritabla lavinen av antisemitism: det är Hamasanhängare, vänsteraktivister och andra som håller judar ansvariga för vad som sker i Mellanöstern.

I Europa är situationen inte bättre. Storbritannien, Frankrike och Tyskland sticker ut. I sammanhanget är Sverige lugnt, vilket säger en del, eftersom även här har det skett en ökning av brott riktade mot judar som grupp. Utländsk påverkan har vi, liksom Australien, också fått erfara. Den iranska regimen skickade exempelvis lönnmördare till Sverige för att döda framträdande personer i den judiska minoriteten. Deras uppdrag avstyrdes lyckligtvis av Säpo."

Jag håller ju inte riktigt med om att läget i Sverige är lugnt...

Diskuterar inte med angivarkryp.
  • klyban
    RebeckaZ70 skrev 2025-01-28 08:51:11 följande:

Det är djupt skamligt.

Det är vad du får med trump som president, då tror dessa att det är frittfram.
    Och som trump sade, dom är fina människor(Och detta var då nazister hen adresserade.)

Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?