Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Antisemitismen inom vänstern, varför?

theotherone skrev 2022-10-28 13:03:19 följande:
    Utredningarna kommer alltid först efter det upptäckts i media, så givetvis har SD vetat om hennes åsikter länge, men inte brytt sig om att agera.

Bara ett hundratal nynazister inom högern, pyttsan!

Är det inte rätt sorgligt att de säger vi är inga nazister, så har vi sett dom på långa rader i åratal.
    Och aldrig har de gjort nått fel och när utredningen är klar, min misstanke är att ingen utredning ens görs.

Och snart kommer väl befordran igen som senast, som tydligen var bra antisemitism, jag trodde ingen sådan ens fanns, men jag fick lära mig den hårda vägen att det finns okey antisemitism och där man blir befordrad för den mer eller mindre omgående.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Padirac skrev 2022-10-29 10:15:46 följande:
    Jag kan inte se att mycket ändrats i sak - möjligen har de lycktas normalisera en del av sina bruna åsikter så de kan uttryckas öppen

expo.se/2013/11/s%C3%A5-talar-sd-internt-om-n...

"I mars i år hade Sverigedemokraterna i Västsverige ett möte med riksdagsledamöterna Richard Jomshof, och Mattias Karlsson samt Jimmie Åkessons pressekreterare Linus Bylund. Samtliga från partiets riksorganisation. I en bandinspelning från mötet, som Expo Idag tagit del av, framgår det att de tre fick frågor om vad som är tillåtet att säga inom partiet utan att bryta mot ?nolltoleransen?. Från riksorganisationen poängterades att enstaka fall av spridande av ?rasism, nazism eller antidemokratiska idéer? inte leder till uteslutning.
    ? jag tror inte att man behöver vara orolig som vanlig medlem, om man bara använder det sunda förnuftet och försöker att inte kontinuerligt lyfta fram rasistiska, nazistiska, antidemokratiska idéer, tankar, artiklar och så vidare, sa Mattias Karlsson.

...

? Tänk er för i alla lägen. Tyvärr måste man lägga band på sig själv. Jag kan tycka att det är lite odemokratiskt men det är så verkligheten ser ut.

Linus Bylund sammanfattade Sverigedemokraternas ?nolltolerans?:

? De som absolut är bäst på att motarbeta oss och bäst på att bokstavligt talat springa riksdagspartiernas, Expos och andras ärenden. De är de som gapar PK [politiskt korrekt red.anm.] så fort man inte uttrycker sig tölpigt. Jag vill poängtera det. De är de bästa partiarbetarna för de andra partierna. De som inte begriper skillnaden mellan glidning av politik och att man börjar uttrycka sig på ett annat sätt."

www.expressen.se/nyheter/val-2022/jomshofs-ma.../

"Eftersom svenska medier inte fungerar som de ungerska måste SD anpassa sin retorik.

De orden fick Richard Jomshof (SD), nyvald ordförande för justitieutskottet, kritik för 2015.

När uttalandet nu uppmärksammas igen svarar han:

?Spot on!?"

Detta är lite komik, när jag läste theotherone´s inlägg ovan, så satt jag och tänkte undra hur det låter på sina möten och med alla dessa antisemitister och nazister som blir avslöjade under åren och hur det kan tänkas låta på möten där de inte måste ha band på sig.

Och tänkte hur extremt sorgliga dessa möten är att de har en politisk åsikt de inte ens vågar visa öppet.
    Och sen kommer du med dessa inspelningar och berättar hur man inte ser detta som ett problem, mer än att bli påkommen med dom.
    Och att de ska anpassa sig för oss, nu förstår jag att en del inte fattar det finns många nazister i SD, men hur man kan missa är en gåta ändå.

Dom är den klassiska vi säger en sak vi gör en helt annan, och detta går folk på udda nog.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Padirac skrev 2022-10-29 13:00:56 följande:
    Det var ju inte alltför många år sedan en av SDs regionalt starka män talade fritt ur sitt hjärta på landsdagarna och proklamerade att muslimer inte var människor,  kanske till och med 0% människa.Död

Detta applåderades på plats av SDs högsta ledning Död

Nu vill jag inte länka till videor som visar hur ledningens täller sig upp och applåderar detta, men fy fa*n Kräks

Det är nog en rätt fientlig inställning till de som inte är som dom och med tanke på denna långa rad med dessa som sipprar ut.
    Men det är ju helt tragiskt att de har en politik de inte ens vågar visa öppet, då det skulle innebära de försvann direkt.
    Så att de applåderar är beklagligt, men berättar vem dom är och det är många som inte ens fattar det än, vissa gör och dom är här.

Och vi kommer ha många i andra änden som kommer säga "Vi visste inte....", men skulle säga att de flesta kan inte längre skylla på de inte vet.
    För det räcker med att lyssnat och sett vad som sker i partiet, så är det omöjligt att missa.

Och bara en sak som smygresor till ryssland krim som de blir skogstokiga om någon frågar om, berättar att det ligger inte en hund begraven här....

theotherone skrev 2022-10-29 21:15:24 följande:
    Jag tänker så här: Fallenkvist har inte lärt sig "Hell Seger"-uttrycket från ingenstans. Var tror ni hon plockat upp det? Givetvis heilas det friskt hos SD bakom stängda dörrar och när kamerorna inte är på. Självklart dras det fortfarande judeskämt. Så länge inte media får nys om det är det helt accepterat inom partiet.

Det är rätt uppenbart att det bara är toppen av isberget vi ser blir avslöjade.

Innanför dom stängda dörrarna, så är det många mer, för vad ni har alla märkt, ingen blir sparkad eller befordrad i SD innan de är avslöjade.
    Och ingen kan övertyga mig om att de inte redan visste att fallekvist var en antisemitist och med det heilandet.
    Och att denna skulle var okänd som åkte ur partiet, och med en så omfattande nazism på nätet, omöjligt att ingen visste om detta redan och tyckte säkerligen det var bra också.

Rataxes skrev 2022-10-29 22:06:20 följande:
    Det låter som om du har egen erfarenhet av att heila i smyg?

Mycket intressant kommentar som en attack, men ändå står vi med dessa långa rader med nazister och antisemitister som endast försvinenr om de blir avslöjade.

Det säger rätt mycket om detta "parti".

theotherone skrev 2022-10-29 23:25:16 följande:
    Trollkommentar. Det låter som om du inte har något att tillföra debatten mer än att försöka släta över den uppenbara nynazismen som frodas inom SD.

Det är ett sätt att förlöjliga dig och släta över nazismen de har i horder i det partiet.
    Men som sagt vad ingen gick på det och retax är inte intresserad av saklighet med fakta som grund, och enda försvaret han hade var att projicera nazism på dig istället.

Det är rätt lågt, men väntat, då saklighet är inte riktigt deras grej.

• klyban
    Rataxes skrev 2022-10-31 14:54:50 följande:
    Du är ju väl bekant med det fenomenet, du som ständigt  börjar pladdra om SD i den här tråden. Tomte

Det är där vi ser antisemitismen har vi lärt oss.
    Och vänster antisemitism ser vi inte röken av ens, visst är det intressant.

Och sen berättar du även hur intresserad du är av politiken, dvs inget intresse alls och med tanke på de extrema felen du får når du pratar om den.

Men ja antisemitism i SD och hon blev befordrad för den, nazism i SD som har en tydlig koppling till vad de tycker om judar, blev utkastade.
    Och man ställer sig frågande om så mycket nazism och antisemitism kommer ut ur SD, undra hur ingrott det är innanför väggarna och där man man inte vågar visa sitt rätta jag då man tappar väljare pga det.
    Och vad vi redan vet, snart är det dax för en ny antisemitism att komma ur SD och sen blir även den också befordrad för den.

Det är inte för intet att vi har aktiva medlemmar ifrån SD nazisttid, och det märker vi med alla som inte kan hålla tungan i styr i SD.
    Det är också därför SD är livrädda för saklig, objektiv och opartisk media, för det är ett hot mot deras alternativa skumraskaffärer.

• klyban
    Rataxes skrev 2022-11-01 13:33:01 följande:
    Det finns ett antal högt uppsatta företrädare inom socialdemokraterna med ett dunkelt förflutet.
    Tänkte börja med några från kpml(r), numera kommunistiska partiet (k)

kpml(r) var på sin tid extrema i sitt israelhat och hävdade under långa perioder att den judiska staten måste utplånas. Jag har ju svårt att se det där som något annat än antisemitism...
    Vilka toppsåssar är det då som marinerats i denna dyngpöl?

Marita Ulvskog, minister i flera såsseregeringar och tidigare partisekreterare och eu-parlamentariker.

Sen har vi Ulf Bjereld, sitter numera i styrelsen för "Tro och solidaritet", fd "Broderskap". Förutom att ha varit med i den vidriga kommunistsekten som ville ta makten med våld, kritiserade han den polska frihetsrörelsen och skrev att Solidaritet förrådde den kommunistiska saken. 

Broderskaparna är ju inte heller de vilka som helst, ledande företrädare var aktiva försvarare av "Radio islam " i den då största rättegången om HMF. Dessutom har de argumenterat för att Israel av teologiska skäl måste upphöra att existera, då judarna ska användas till kristendomen och Israel då förlorar sin mening som judisk stat. De har också haft kontakter med extrema islamister som också lämpligt nog har Israels utplånande på programmet. Sen får man ju inte glömma Grenholms "palestinierna önskar utplåna Israel som stat, vill helt krossa Israel. Detta är helt riktigt och det är en målsättning vi bör stödja".

KPML (r) är i min värld en organisation lika vidrig som nmr eller andra nynazister. Det är helt obegripligt att man med den bakgrunden kan nå toppositioner inom socialdemokraterna. 

SÅ detta är ditt whataboutism för dagens nazister och antisemitister som SD har just nu, och du hoppar tillbaka 13år.

Så du menar detta ursäktar alla nazister och anitsemmitister i SD?
    Det intressant är att vi normala vi är emot nazister och antisemitister oavsett vart de är och vilket parti, det är det som skiljer en saklig och objektiv person och en med agenda.

Så du säger det är bra med att man befordrar en antisematist och att du drar upp över decennier gamla saker?
    Som ingen ens förstår har med idag och antiisemitism och göra.

Jaja, kanske kommer nästa inlägg?

• klyban
    RebeckaZ70 skrev 2022-11-01 20:03:14 följande:

Bra sammanställning!

Läs gärna Annika Borg, som skriver om vänsterkyrkans antisemitism, det finns mycket mer skrivet av henne om just Stasikyrkan.

Ryktet om 68-kyrkans död är starkt överdrivet (timbro.se)

SÅ du är mer upprörd över decennier gamla saker, än nazister och antisemitister i SD och som är det idag och nu.

Mycket udda måste jag tillstå att säga, det är som om nazism och antisemitism förekommer i högern, så är det okey.
    Är det detta du försöker säga till oss med att du konsekvent inte vill röra den och fördöma den, men fördomma nått som är decennier gammalt, det går och bara för det var vänster?

Men idag då, och den nazism och antisemitism vi ser i SD, den ska vi inte prata om?
    Att vara tyst när antisemitism sker så öppet, det är att godkänna den och att man inte är främmande för mer antisemitism.
    Och det är här jag blir extremt frågande om dig, jag trodde du var mycket starkt emot antisemitism och nazism, är du inte detta?
    För blir så extremt frågande att man börjar backa bandet decennier, och låter antisemitism smita förbi.

KillBill skrev 2022-11-02 08:35:43 följande:

Detta är en debattråd. Om representanter för ett parti i tidölaget marscherar i nazistiska demonstrationer så är det ett tecken på att det är högern som har problem med antisemitism. 

Vi märker ju hur TS är helt tyst när denna antisemitism och nazist kommer upp och börjar kommentera decennier gamla saker istället.

Det är nästan man får känslan av att är det bara höger så har dom ett carte blanche och får göra vad de vill.

Och det som gör det så extremt skumt, det är för jag trodde TS var emot all antisemitism och nazism, men tystnaden berättar nått annat.

pyssel skrev 2022-11-02 09:44:35 följande:
    Inget av det du gör kan betecknas "lyfta fram". Du fullständigt dominerar med ett följe av, jag ska inte kalla det "likasinnade" då jag själv gärna exponerar SD:s smutsiga sanningar, utan personer med samma syfte att dränka topic. Du framstår inte som någon positiv förkämpe mot rasism och nazism, det minsta rättrådig eller ens att du för in perspektiv. Det liknar mest mental onani. Jag ser att du nu börjat skriva i SD-tråden du låtit vila. Det du sysslar med här hör hemma där. 

Vänstern har sina svin på skogen som både är on topic och som vissa tycker är intressanta att diskutera, varför flera av oss vill följa tråden eller skriva i den utan att behöva bläddra igenom SD:s välkända, gamla och rykande färska lort sida upp och sida ner. Det betyder inte på något vis att man sympatiserar med SD att man vill läsa och diskutera topic. 

Tråden handlar om antisemitism i vänster, men bara det är att sådan får vi inte och eftersom antisemitism var så viktigt, så är det också viktigt att lyfta vart antisemitism och nazism finns, och svaret är överallt, MEN med koncentration i högern.

Och därför är det viktigt att man har något att jämföra med och aktuell antisemitism och nazism.

Men varför du säger till vart killbill ska posta är en gåta, får han inte posta vart han vill nu och måste vara i din tråd?
    Men som du ser det bryr sig inte killbill om, utan tar antisemitism i denna tråden, och vill du posta i din tråd, vem hindrar dig?

• klyban

"TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?"."

Det är dock mest intressant att viss antisemitism är okey och bara den är ifrån högern.
    Men det har visat sig en sådan är du inte speciellt emot.

Sen om man tittar i tråden, så inser man att all denna vänster antisemitism är som bortblåst nästan.
    Medans antisemitism i andra änden av politiken är flitigt förekommande.

Och nu till frågan som är mycket intressant, varför särskiljer du höger och vänster antisemitism och varför är vänster värre fast den är mycket mer sällan förekommande?
    Och fråga två, vad är det som gör höger antisemitism försvarbart och inget att tala om?(medan vänsters hittar man på en hel del.)
    För nu ser det ut som att är bara antisemitismen inom högern, så är det inget att tala om.(fast än den är långt värre.)

Hur kommer man på ett så extremt fromleri och att ingen skulle påpeka detta när dagen kom SD fick en antisemitist som blir befordrad för sin antisemitism och en nazist få verka inom SD i många år, men först när lokalpolitikern skrev officiellt så reagerade man.
    För ingen kan missat detta före.

Så vad är det som gör antisemitism okey när den är i högern, för det ser ofta ut som att du rycker ut tuill försvar dö för dessa nazister och antisemitister, och det är detta som är så intressant i frågan.
    För man inbillade ju sig en som "utger" sig vara jude skulle vara väldigt upprörd över all antisemitism, men icke.
    Så varför är antisemitism inte så farligt om den är i högern, och när du knappt hittar den i vänstern så är det värre, hur resonerar man fram sig till så tokiga saker?

Jag är emot all antisemitism oavsett vart den är, för jag ser inget bra med den oavsett vart den är.
    Men jag är ju vänster, för jag är ju inte SD, och ändå ingen antisemitism är okey.
    SÅ förklara dig, för din tystnad med alla dessa antisemitister och nazister i högern som kommit senaste, är extremt udda och man ställer sig frågan om du ens är emot antisemitism det allra minsta.

• klyban
    KillBill skrev 2022-11-15 19:42:28 följande:
    Ulf Kristersson regeringsunderlag går från klarhet till klarhet.

tidningensyre.se/2022/15-november-2022/har-si.../

Jag misstänker att TS extrema lågmäldhet för antisemitism i högern och SD kommer fortgå, jag har insett att antisemitism verkar inte vara ett problem om den sker där.
    Vet liksom inte, då inget svar till detta ges eller ens egna ord vad som särskiljer antisemitism, en antisemitism jag inbillade mig var dålig oavsett vart den kom ifrån, men icke!

Men dessa antisemitister och nazister bara flödar ur SD, men detta verkar inte vara nått dåligt.
    Och det gör en EXTREMT frågande.

• klyban
    Flash Gordon skrev 2022-11-16 08:24:14 följande:
    Det är på något sätt talande för trådstarten om hur antisemitismen är så normaliserad och accepterad inom vänstern när signaturer på FL, utan att vad det verkar reflekterar över det, länkar till videos producerade av en
    antisemitisk hatsida på nätet. 

En video som beskriver judar och judendomen som "ondskefulla, rasistiska, sadistiska och blodtörstiga mördare".

"Finally judaism could be seen for what it truly is"

Det är budskapet som sprids på FL, via länkar. Av signaturer som uppenbarligen inte ser något problem med saken. 

De kallar det "anti-sionism".

Så blind är man för sitt eget tankegods och en bättre illustration av vad TS talar om går knappast att få. 

.

Ha en fortsatt trevlig dag.

Det är bara en projicering i hopp om alla anitsemitister och nazister man finner i SD och befordrar.

Det intressanta i sammanhanget är vart är alla dessa vänster antisemitister ni pratar om och kommer det ta lång tid innan vi får detta?
    Och under tiden kan man undra varför så många antisemitister och nazister trillar ur SD med en jämn ström.
    Men lugnt, du har inget svar och under tiden väntar vi på alla dessa vänster du pratar om, komemr det ta lång tid innan dessa kommer.
    För om det tar tid, så har vi gått om tid och prata om nazisterna i SD, men såklart det är istället pinsamt för dig och med tanke på dom horderna.

Rataxes skrev 2022-11-16 08:23:28 följande:
    Du länkar till en antisemitisk hatvideo och får medhåll.

Grattis Död

DÅ får du nog läsa par miljoner ggr till och med tanke på hur fel det blev där för dig.

Flash Gordon skrev 2022-11-16 08:24:41 följande:
    Normaliseringen

JA, det normala är att ingen ska få prata om nazisterna och antisemitisterna i SD, men alla dessa vänster, vart är dom, kommer det ta lång tid innan nästa kommer?

Och varför anser du det är normalt att SD har så mycket nazister och antisemitister i sina led?

Rataxes skrev 2022-11-16 08:27:44 följande:
    Tydligare kan det knappast bli.

Vilket varit uppenbart för många ända sedan Rebecka startade tråden.

Härligt iallafall att de så öppet visar var de har sina sympatier.

Ja, det varit uppenbart länge att antisemitism i vänster än mycket låg.

Under tiden så har SD haft 8-10st nazister och antisemitister under tiden, men dessa ska vi inte prata om, för antisemitism verkar var okey bara det är i högern och SD.

Sånt är intressant att observera att det är så, men och andra sidan försöka projicera har ni gjort längre utan framgång.

pyssel skrev 2022-11-16 09:40:21 följande:
    Och du är visst igång igen och förstör tråden med att slå in vidöppna dörrar. SD är och förblir ett parti som vilar på dessa grunder. De har bara fått ut lite Chalmersfolk på den offentliga arenan och inte bara Sjöbobor med högafflar som spricker i solen, det är inget motargument till trådens ämne och existensberättigande. Är det tråkigt för dig att skriva i SD-trådarna fast du får tummen upp av flertalet av oss där? Du hackar enbart sönder den här tråden för personer som varken är de medvetna, högerextrema SD- eller AFS-väljarna, eller de naiva SD-väljarna. Och så den där illitterata knähunden du har som skäller på fem nonsensspråk samtidigt och sticker upp nosen i ditt skrev Kräks 
    #språktest igår

Anmäl mig nu gubben, för personangrepp på odjuret Gråter. Så får ditt och kompisarnas off topic vara kvar som vanligt. 

Men all denna ad hominem, du du du och inget om ämnet.

Och en ny nazist ska generera ad hominem mot killbill, varför?

RebeckaZ70 skrev 2022-11-16 10:20:41 följande:
    Som vanligt då m a o. Hann aldrig se vem eller vilka som höll med ursprungsinlägget, men jag kan ju gissa.

Jo, vi han se elsas nazism och troliga antisemitism, hur kunde du missat det?

Kommer det ta lång tid innan en vänster kommer, undrar då vi radar upp långa rader med höger och SD nazister och antisemitister, men ingen från vänster.
    Det måste vara så enkelt att ingen antisemitism ens finns i vänster då och med tanke på den ABNORMA övervikten för SD och högerns nazister och antisemitister.

Och jag som inbillade mig antisemitism var nått dåligt, kan jag alltid haft fel då rebecka? Solig 

Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?