• RebeckaZ70

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-11-24 09:54:00 följande:
    Som vanligt landar din kritik på hälleberget - jag anmälde rasistens inlägg och det togs också bort.
    Ja, det var ju bra. Därefter diskuterade du andra inlägg som borde ha tagits bort i konsekvensens namn.

Anmälde du dessa?
  • Mentat
    FDFMGA skrev 2019-11-24 10:00:18 följande:
    Ja, det var ju bra. Därefter diskuterade du andra inlägg som borde ha tagits bort i konsekvensens namn.

Anmälde du dessa?
    Nej, eftersom de skribenterna inte själva hade skrivit något anstötligt. Ett av dem togs bort och jag gissar att moderatorn helt enkelt gjorde ett misstag som tog bort mitt inlägg snarare än det andra av de två som citerade rasisten. Det var det jag fann märkligt.

Men det kan ju ha funnits någon annan som anmälde det ena citatet men inte det andra. Vid det här laget har det försvunnit ett stycke bak så det är väl inte lika exponerat längre.
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-11-23 18:27:17 följande:
    Nej, men hans podd har som SYFTE att ta de jobbiga samtalen som skaver och utmanar men lite olika beroende på foten man står på i samhället (om så utmaningen snarare utmanar magen än intellektet). Så varför inte i den kanalen?

Tror du att jag hade lätt att lyssna på Elin Sundin (S)? Nej, verkligen inte... inte Navid Modiri heller... men både jag och han lärde sig något och även om man har svårare att säga det samma om Ingrid Carlqvist så hör hon likväl hemma i kanalen FÖR ATT hon skaver.

Bara i förbigången så ställdes jag mentalt mot väggen av den här frågan som Elin Sundin ställde, angående patriarkatets existens och på sätt och vis magnituden på det samma (parafras): >>När vi [kvinnor] kämpar för jämställdhet [sexuella övergrepp och dylikt hade också nämnts samt mycket mer] hur kan vi då redan ha jämställdhet?<<

Alla fungerar olika men den - kusligt uppenbara! - frågan fick mig att verkligen tänka och lyfta en hel del på foten som jag annars har satt i backen om saken (som har kritiserat radikalfeminism en hel del). Det kan hända så mycket när det skaver och skaver rätt... om man lyssnar och låter andra prata. Långsamt. Varsamt. Men bollar mot ett planket sp det aldrig slutar skava i samtalet.

Sedan så sänds inte dessa avsnitt live så han bjöd inte vederbörande till sin studio den dagen utan avsnittet lades ut den aktuella dagen. Navid Modiri har även svarat på kritiken med ett medhåll om att det hade begåtts ett stort misstag - sedan vet varken du eller jag vem som tog beslutet i fråga, men Navid Modiri tog smällen vilket som.

Hur många gatlopp ska Navid Modiri springa för det här misstaget anser du?

Saken med Navid Modiri podd är att hans samtal aldrig utvecklar sig till jobbiga samtalet.

Navid bjuder in kontroversiella människor (många har spridit mycket hat omkring sig) som Ingrid Carlqvist. Dan Park, Katerina Janouch, En arg blatte, den öppna rasisten etc. och det hela utvecklar sig ett mysigt och snuttifierat samtal under nästan två timmar. De riktigt kritiska frågorna uteblir och gästerna kan slänga ur sig felaktigheter utan att  
    riskera motfrågor eller korrigeringar från Navid.  En intervju med Navid blir ett helt riskfritt samtal för intervjuoffret och den intervjuade har förmodligen bara fördelar av intervjun (oavsett vilka vidrigheter som personen faktiskt representerar).  

Det är bara att hoppas att Navid håller sig från att bjuda in våldsbejakande islamister eller revolutionära kommunister till sin show. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-11-24 10:10:25 följande:
    Nej, eftersom de skribenterna inte själva hade skrivit något anstötligt. Ett av dem togs bort och jag gissar att moderatorn helt enkelt gjorde ett misstag som tog bort mitt inlägg snarare än det andra av de två som citerade rasisten. Det var det jag fann märkligt.

Men det kan ju ha funnits någon annan som anmälde det ena citatet men inte det andra. Vid det här laget har det försvunnit ett stycke bak så det är väl inte lika exponerat längre.
    Ja, det är möjligt.

Men om någon anmäler inlägget som citerar den judehatande personen så tas väl det också bort.

Hur det är med inlägget där en person påstår att hen till skillnad från snöflingorna bemöter inlägg vet jag inte. "Snöflinga" har ju blivit ett modeord och budskapet är väl att den som anmäler ropar på "mamma moderatorn" i stället för att själv agera med ett motinlägg.

Nu delar jag inte den uppfattningen - även om jag själv föredrar at besvara i stället för att anmäla, så jag anser inte att du betedde dig som en snöflinga i och med att du anmälde judehatarens inlägg.
  • hjärtekrossad

Varför får man inte kritesera Judar?

• hjärtekrossad

Inser folk hur mycket rasism det finns i exempel Talmud?

• FDFMGA
    Mentat skrev 2019-11-24 10:10:25 följande:

FDFMGA skrev 2019-11-24 11:26:58 följande:
    Ja, det är möjligt.

Men om någon anmäler inlägget som citerar den judehatande personen så tas väl det också bort.

Hur det är med inlägget där en person påstår att hen till skillnad från snöflingorna bemöter inlägg vet jag inte. "Snöflinga" har ju blivit ett modeord och budskapet är väl att den som anmäler ropar på "mamma moderatorn" i stället för att själv agera med ett motinlägg.

Nu delar jag inte den uppfattningen - även om jag själv föredrar at besvara i stället för att anmäla, så jag anser inte att du betedde dig som en snöflinga i och med att du anmälde judehatarens inlägg.

Jag testade att anmäla inlägget där judehatet citerades. Det är borta nu. Svårare än så var det inte.
  • Mentat
    FDFMGA skrev 2019-11-24 12:28:24 följande:
    FDFMGA skrev 2019-11-24 11:26:58 följande:
    Ja, det är möjligt.

Jag testade att anmäla inlägget där judehatet citerades. Det är borta nu. Svårare än så var det inte.
    Varför anmälde du i så fall bara det ena? De låg ju efter varandra?
    Det är naturligtvis möjligt att någon anmälde mitt inlägg men jag har mycket svårt att tro att moderatorn hade något att invända i sak, vilket också framgick av det meddelande jag fick. Jag tror att det var ett rent misstag, även om det är litet märkligt att man kan göra det.
    Nåja, om moderatorn läser här kanske han eller hon kan backa stängningen.

• Mentat
    Mentat skrev 2019-11-24 12:37:06 följande:
    Varför anmälde du i så fall bara det ena? De låg ju efter varandra?
    Det är naturligtvis möjligt att någon anmälde mitt inlägg men jag har mycket svårt att tro att moderatorn hade något att invända i sak, vilket också framgick av det meddelande jag fick. Jag tror att det var ett rent misstag, även om det är litet märkligt att man kan göra det.
    Nåja, om moderatorn läser här kanske han eller hon kan backa stängningen.
    Aha, du menade kanske att du anmälde när det bara var ett kvar av dem? I så fall är det någon annan som varit ologisk.
  • KillBill
    hjärtekrossad skrev 2019-11-24 11:52:28 följande:

Varför får man inte kritesera Judar?

Om man vill undvika att bli betraktad som antisemit så gör man självklart inte en sådan sak. Man kan kritisera stater, religioner och enskilda människors handlingar men kritik mot alla människor inom en viss religion (tex. kristna, judar eller muslimer)  blir ofta xenofobisk och rasistisk.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?