• RebeckaZ70

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-11-24 12:37:06 följande:
    Varför anmälde du i så fall bara det ena? De låg ju efter varandra?
    Det är naturligtvis möjligt att någon anmälde mitt inlägg men jag har mycket svårt att tro att moderatorn hade något att invända i sak, vilket också framgick av det meddelande jag fick. Jag tror att det var ett rent misstag, även om det är litet märkligt att man kan göra det.
    Nåja, om moderatorn läser här kanske han eller hon kan backa stängningen.
    Mentat skrev 2019-11-24 12:38:26 följande:
    Aha, du menade kanske att du anmälde när det bara var ett kvar av dem? I så fall är det någon annan som varit ologisk.
    Jag anmälde inlägget där nazistens text citerades.

Och jag gjorde det för att kunna ge ett exempel på att modereringen bygger på att användarna anmäler avskyvärt innehåll i stället för att skriva inlägg där det påpekas att det avskyvärda innehållet finns kvar.

Jag vet däremot inte vad du har fått för inlägg borttaget - men misstag förekommer överallt, kanske till och med du har gjort något sådant någon gång.

• Mentat
    FDFMGA skrev 2019-11-24 12:46:18 följande:
    Mentat skrev 2019-11-24 12:38:26 följande:
    Aha, du menade kanske att du anmälde när det bara var ett kvar av dem? I så fall är det någon annan som varit ologisk.
    Jag anmälde inlägget där nazistens text citerades.

Och jag gjorde det för att kunna ge ett exempel på att modereringen bygger på att användarna anmäler avskyvärt innehåll i stället för att skriva inlägg där det påpekas att det avskyvärda innehållet finns kvar.

Jag vet däremot inte vad du har fått för inlägg borttaget - men misstag förekommer överallt, kanske till och med du har gjort något sådant någon gång.

Jo, för all del, visst kunde jag ha anmält citaten också. Jag anmäler rätt sällan och har ingen riktig lust att rikta en anmälan mot en person som inte har skrivit något stötande själv.
    Det här var så flagrant att det var helt uppenbart ett fall för stängning. Hur man skall hantera fall där skribenter mer är allmänt otrevliga och är det i mer eller mindre varje inlägg även om det inte är tillräckligt grovt i ett enskilt inlägg vet jag inte riktigt hur man skall hantera däremot. Har du några funderingar i det ämnet?
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-11-24 12:50:45 följande:
    Jo, för all del, visst kunde jag ha anmält citaten också. Jag anmäler rätt sällan och har ingen riktig lust att rikta en anmälan mot en person som inte har skrivit något stötande själv.
    Det här var så flagrant att det var helt uppenbart ett fall för stängning. Hur man skall hantera fall där skribenter mer är allmänt otrevliga och är det i mer eller mindre varje inlägg även om det inte är tillräckligt grovt i ett enskilt inlägg vet jag inte riktigt hur man skall hantera däremot. Har du några funderingar i det ämnet?
    Det berör inte just den här händelsen eftersom nazisten inte skrev anonymt.

Men om jag fick bestämma så skulle det vara effektivt att ta bort anonymitetsmöjligheten (Anonyma diskussioner) från samhällsforumet och i stället lägga den i känsliga rummet - elelr vad det nu kallas. Där är reglerna för vad som kan modereras bort hårdare, t ex avvikelse från ämnet.

Det skulle inte förändra samhällsforumet i sig, men det skulle innebära att personer som har lite högre krav på diskussionen eller är känsliga för påhopp skulle få större möjligheter att delta.

Under mina år här har jag bland annat kallats knarkare, alkoholist, homosexuell, tvångsintagen, arbetslös, troll, pedofil med mera, med mera - inte sällan av personer som likt dig vid sidan av de personliga påhoppen ofta efterlyser ett mer sansat och sakligt debattklimat. Missförstå mig inte, jag insunierar inte att du befinner dig på den nivån.

Men jag klagar inte. Jag skriver ju delvis med syftet att visa att delar av den nya högern är oerhört intolerant, så när någon går över gränsen och upprört skriver att jag sitter i min knarkarkvart och pysslar med mina kanyler samtidigt som jag skriver här så blir jag vare sig besviken eller upprörd utan associerar snarare till det VSB man fick skriva i skolan ibland.
  • hjärtekrossad
    KillBill skrev 2019-11-24 12:44:14 följande:

Om man vill undvika att bli betraktad som antisemit så gör man självklart inte en sådan sak. Man kan kritisera stater, religioner och enskilda människors handlingar men kritik mot alla människor inom en viss religion (tex. kristna, judar eller muslimer)  blir ofta xenofobisk och rasistisk.

Tack för ditt tydliga svar! Nä alla människor är olika och som du skriver så är det inte rätt att attackera ett helt folk för att någon enstaka är idiot. Men när kan det vara befogat att lyfta kritik mot en person som är rasistisk eller idiot mot andra människor? Ska den skyddas bara för att den tillhör judendom eller ska vi behandla alla som är rasister lika?
  • KillBill
    hjärtekrossad skrev 2019-11-24 17:06:39 följande:

Tack för ditt tydliga svar! Nä alla människor är olika och som du skriver så är det inte rätt att attackera ett helt folk för att någon enstaka är idiot. Men när kan det vara befogat att lyfta kritik mot en person som är rasistisk eller idiot mot andra människor? Ska den skyddas bara för att den tillhör judendom eller ska vi behandla alla som är rasister lika?

Rasism är fel och all rasism skall klandras. Alla människor som är rasistiska eller beter sig illa ska självklart klandras. Det finns vad jag vet ingen religion där alla utövare är rasistiska så jag förstår inte vart du vill komma.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • hjärtekrossad
    KillBill skrev 2019-11-24 17:16:12 följande:

Rasism är fel och all rasism skall klandras. Alla människor som är rasistiska eller beter sig illa ska självklart klandras. Det finns vad jag vet ingen religion där alla utövare är rasistiska så jag förstår inte vart du vill komma.

Läs mina frågor igen?

Är det antisemitiskt att lägga ut den här videon exempel? Varför då vill jag veta!

• KillBill
    hjärtekrossad skrev 2019-11-24 17:23:50 följande:
    Läs mina frågor igen?

Är det antisemitiskt att lägga ut den här videon exempel? Varför då vill jag veta!

Jag har inte tid att kolla igenom en 45 minuter lång film men om det handlar om övergrepp av staten Israel så kan man självklart kritisera detta precis som det är ok att kritisera det palestinska självstyret för övergrepp som den myndigheten gör sig skyldig till. Kritik  mot en stat eller en organisation är inte rasistisk eller antisemitisk (i alla fall inte om den bygger på något som det finns fog för att klandra). 

• Mentat
    hjärtekrossad skrev 2019-11-24 17:23:50 följande:
    Läs mina frågor igen?

Det beror helt på om videon innehåller rasistiskt eller antisemitiskt innehåll. Jag har inte heller tänkt titta igenom en 45 min lång film för att svara på det.

Sedan kan man ju fundera på om det ligger en antisemitisk agenda bakom ifall man lägger ut videor som är kritiska mot Israel men totalt ignorerar övergrepp i andra länder.
  • KillBill
    Mentat skrev 2019-11-24 19:29:27 följande:
    Det beror helt på om videon innehåller rasistiskt eller antisemitiskt innehåll. Jag har inte heller tänkt titta igenom en 45 min lång film för att svara på det.

Sedan kan man ju fundera på om det ligger en antisemitisk agenda bakom ifall man lägger ut videor som är kritiska mot Israel men totalt ignorerar övergrepp i andra länder.
    Bra förtydligande.
  • nihka
    Mentat skrev 2019-11-24 06:43:51 följande:
    Jadå, det har jag inget problem med. Det jag ser är bara att det ursprungliga inlägget numera är borta i sin originalform, men ditt citat av det ligger kvar. Däremot är ett annat citat av det borta, märkligt nog. Känns inte konsekvent samtidigt som mitt första inlägg där jag föreslog att man skulle undvika att citera däremot försvann. (sic!)
    Inte det minsta konstigt. Du citerade inlägg som var bortplockat. Det anmäldes och plockades bort.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?