• Anonym (KalleP)

Frun vill inte ha sex

Ännu en tråd i ämnet.

Varit tillsammans med min fru i typ 18 år, har två barn och generellt är livet riktigt bra.

Men sexet och allt annat som kan tänkas klassas som sex sker om jag har tur en gång i halvåret.

Jag älskar min fru. Jag vill inte vara otrogen.

Helst av allt skulle jag vilja att hon tog tag i problemet med hennes minskade lust, men hon verkar inte lida, troligen eftersom hon inte har någon lust. Vi har pratat om detta flera gånger, men vi kommer aldrig till en förbättring, eller rättare sagt hon ändras aldrig.

Jag gör min del, så det är inte det, jag uppvaktar också, allt man kan tänkas göra och mer gör jag. Hela tiden ställer jag upp på allt hon vill att vi gör oavsett om det är resa, renovera, köpa saker etc. Man kan säga att saker som är viktigt för henne uppfylls. Saker som är viktigt för mig, not so much.

Jag vet inte vad jag ska göra, saken är den att jag är sjukt deprimerad, jag visar det inte för hon märker direkt när något är fel. Men jag mår psykiskt dåligt av detta. Sex är viktigt.

Har hört henne i duschen när hon tror att jag lagar mat eller nått annat, vilket jag gör, men man hör liksom hur hon njuter i duschen. Så tillfredsställa sig själv gör hon, tror jag i alla fall. Det är vad det låter som. Det är jättekul för henne, jag är glad att hon gör det. Önskar bara att jag fick vara med på ett hörn ibland.

Vi blir mer och mer som kompisar. Om inte jag kysser henne efter jobbet när vi ses, eller i sängen eller när som helst så sker absolut inget kyssande. Kan inte komma ihåg om hon någonsin tagit första steget. Och sex hade aldrig någonsin skett om jag inte försökt. Jag försöker ligga nära henne eller röra vid henne, men oftast får jag knappt det. Och kyssa fler än en gång i sängen vill hon inte för hon tror väl att det ska leda till något och hon vill inte uppmuntra mig.

Eftersom vi inte ens kommer någon vart fastän vi har riktigt bra diskussioner om ämnet de gånger vi haft det, så tror jag inte terapi funkar. Och varför ens föreslå det när hon inte lyfter ett finger för att ens försöka?

Hur gör ni andra för att kunna leva normalt i samma sits? Jag läser om andra som har samma problem, så det verkar inte vara något specifikt för oss.

Mottager gärna förslag på vad man kan göra, jag älskar min fru, uppskattar varje centimeter av henne. Önskar bara få känna samma känsla tillbaka.

• Svar på tråden Frun vill inte ha sex
  • Krafs
    Anonym (har varit som din fru) skrev 2020-11-05 09:22:00 följande:

Jag har också hamnat där, två gånger i två olika förhållanden till och med. 

I första var det ju det vanliga, småbarn, heltidsjobb, hem- och hushåll som dränerade energin plus en relation som var allt annat än bra. Tände inte alls på min aggressiva sambo som inte brydde sig om barn och hem och som bara satt i soffan och släppte ifrån sig vidriga fisar och sedan frågade om vi skulle ha sex. Så illa var det faktiskt på slutet. Och om jag någon gång sa ja till sex ville jag bara att det skulle vara över så fort som möjligt (vilket det sällan var för han hade svårt att komma av vanligt ut-och.in så efter en stund av det blev det "sug mig", "runka mig" "sug mig igen", "det ska fan gå" och så ett par varv till tills det eventuellt gick.

I andra gjorde jag jättemycket för att hålla igång sexlivet, men det blev ändå lite för mycket med barn och hundar i sängen och ett stort avstånd emellan oss. Vi slutade liksom kyssas och ta på varandra och för mig är det viktigt för lusten. Så det blev sex väldigt sällan. Och min man använde den i mitt tycke löjliga strategin att han skulle vänta på att jag skulle ta initiativ. Var går liksom gränsen? En smekning som leder till en kyss som leder till mer, vem tog initiativet? Den som smekte, den som började kyssas eller den som rörde den andras könsorgan? Det krävdes en otrohet från min mans sida för att komma vidare. Jag insåg hur mycket jag älskar honom och inte vill förlora honom. Jag gillar ju egentligen sex och vill ha det ofta. Nu har jag mer sexlust än han (vilket jag tycker är frustrerande), men vi sover ihop under samma täcke och tar på varandra i vardagen på ett helt annat sätt. Jag blir ju sugen direkt om han tar min hand (en av mina erogena zoner) eller kysser mig i nacken, eller smeker mitt lår.

Intressant. Får jag fråga hur längesedan det var din man var otrogen, du kände att du älskade honom och fick igång sexlusten igen?
  • Krafs
    Anonym (har varit som din fru) skrev 2020-11-05 09:22:00 följande:

Jag har också hamnat där, två gånger i två olika förhållanden till och med. 

I första var det ju det vanliga, småbarn, heltidsjobb, hem- och hushåll som dränerade energin plus en relation som var allt annat än bra. Tände inte alls på min aggressiva sambo som inte brydde sig om barn och hem och som bara satt i soffan och släppte ifrån sig vidriga fisar och sedan frågade om vi skulle ha sex. Så illa var det faktiskt på slutet. Och om jag någon gång sa ja till sex ville jag bara att det skulle vara över så fort som möjligt (vilket det sällan var för han hade svårt att komma av vanligt ut-och.in så efter en stund av det blev det "sug mig", "runka mig" "sug mig igen", "det ska fan gå" och så ett par varv till tills det eventuellt gick.

I andra gjorde jag jättemycket för att hålla igång sexlivet, men det blev ändå lite för mycket med barn och hundar i sängen och ett stort avstånd emellan oss. Vi slutade liksom kyssas och ta på varandra och för mig är det viktigt för lusten. Så det blev sex väldigt sällan. Och min man använde den i mitt tycke löjliga strategin att han skulle vänta på att jag skulle ta initiativ. Var går liksom gränsen? En smekning som leder till en kyss som leder till mer, vem tog initiativet? Den som smekte, den som började kyssas eller den som rörde den andras könsorgan? Det krävdes en otrohet från min mans sida för att komma vidare. Jag insåg hur mycket jag älskar honom och inte vill förlora honom. Jag gillar ju egentligen sex och vill ha det ofta. Nu har jag mer sexlust än han (vilket jag tycker är frustrerande), men vi sover ihop under samma täcke och tar på varandra i vardagen på ett helt annat sätt. Jag blir ju sugen direkt om han tar min hand (en av mina erogena zoner) eller kysser mig i nacken, eller smeker mitt lår.

Intressant. Får jag fråga hur längesedan det var din man var otrogen, du kände att du älskade honom och fick igång sexlusten igen?
  • Anonym (EnglishBob)

En man som inte får sex har tre val.
    1. Vara otrogen
    2. Prata med sin fru, om att han vill träffa andra
    3. Göra slut

• Mimosa86
    Anonym (EnglishBob) skrev 2020-11-05 11:20:40 följande:

En man som inte får sex har tre val.

1. Vara otrogen

2. Prata med sin fru, om att han vill träffa andra

3. Göra slut

Nej. Otrohet är aldrig ett alternativ.

TS har 4 val:

Först bör han prata med sin fru och vara ärlig att detta inte funkar och att han mår dåligt i relationen. Den behöver förändras. Då finns det 4 lösningar.

1) parterapi för att lösa problemet

2) öppet förhållande

3) acceptera situationen

4) göra slut och bli ihop med en annan
  • Mimosa86
    Anonym (Inte ha sex) skrev 2020-11-05 07:43:20 följande:

Tråkigt för dig.Du sa att ni bor bra liv (du/ni har pengar)och du gör allt som hon vill!Renovering,köpa söker,resor och allt annat.Kanske är dags att du sluta göra denna söker och börja tänka på dig själv lite.Du sa att hon njuta i duschen när hon duschar?Har du tänkte på att hon har någon på sidan(mycket möjligt)?

Lycka till

Fast att bo fint, resa är ju saker man gör gemensamt och har nytta av båda två. Hade TS renoverat ett hus ÅT henne eller gett resor för enbart henne då hade det ju varit en form av utnyttjande.

Men absolut bör TS vara uppriktig mot sin fru att han inte mår bra av detta och att om de ska fortsätta sin relations så måste något hända.

Fint hus kan man ha i all ära men finns ingen kärlek så är det ju misär oavsett. Då är det bara en fasad utan äkthet.

Sen att frun tillfredställer sig i duschen ser jag som en separat sak. Det kan ju vara så att hon har svårt att få orgasm under sexet eller att hon är den som inte hinner komma. Det klart det är betydligt lättare att sexa själv där det finns en orgasmgaranti.

TS behöver nog redogöra lite hur deras sexliv faktiskt ser ut. Det kan ju vara så att de inte är kompatibla och där behöver göra om hela sexrutinen så det passar båda. Men då måste man ju kunna prata om detta.
  • Anonym (Process)
    Mimosa86 skrev 2020-11-05 11:49:35 följande:
    Fast att bo fint, resa är ju saker man gör gemensamt och har nytta av båda två. Hade TS renoverat ett hus ÅT henne eller gett resor för enbart henne då hade det ju varit en form av utnyttjande.

Men absolut bör TS vara uppriktig mot sin fru att han inte mår bra av detta och att om de ska fortsätta sin relations så måste något hända.

Fint hus kan man ha i all ära men finns ingen kärlek så är det ju misär oavsett. Då är det bara en fasad utan äkthet.

Sen att frun tillfredställer sig i duschen ser jag som en separat sak. Det kan ju vara så att hon har svårt att få orgasm under sexet eller att hon är den som inte hinner komma. Det klart det är betydligt lättare att sexa själv där det finns en orgasmgaranti.
    TS behöver nog redogöra lite hur deras sexliv faktiskt ser ut. Det kan ju vara så att de inte är kompatibla och där behöver göra om hela sexrutinen så det passar båda. Men då måste man ju kunna prata om detta.
    Håller med om att sexets kvalitetsnivå kan vara en av pusselbitarna till att det är som det är...snarare kanske historiken!? Men ser inte att lösningen är att onanera i duschen och stänga igen för övrigt. Vill man och önskar man något får man se till att meddela det, tänker jag.
  • Anonym (EnglishBob)
    Mimosa86 skrev 2020-11-05 11:42:49 följande:
    Nej. Otrohet är aldrig ett alternativ.
    Jo. Det är ett alternativ för många människor.
  • Anonym (Samma som du)

Jag sitter i samma sits som du.

Har kämpat med detta i flera år, precis som du berättar så gjorde även jag allt för att hon skulle må bra, tycka allt var kul osv osv... men det som var viktigt för mig glömdes bort eller totalt ignorerades.

Efter många tuffa diskussioner där jag verkligen fått fram hur allvarligt läget är och vad vi är på väg har hon lovat att hon ska försöka mer för min skull, inte bara just sex utan saker som kanske är mer viktiga för mig än för henne. lite mer av ge och ta helt enkelt.

Men icket, det går några veckor sen är allt bortglömt igen.

Och för varje gång vi pratar om det här igen så blir den där perioden av "bättre" kortare... 

Parterapi kan vara bra, där kommer ni fram till era riktiga känslor.
    Det kan vara så att hon inte längre ser dig som en partner, utan mer som en vän.
    Då är det lika bra att lämna förhållandet och sedan ta ställning om ni ska ha en fortsatt vänskap eller splitta helt.

I mitt egna fall blir det separation först, där vi båda ska få känna på livet utan varandra och sedan utvärdera vad vi blir lyckligast av.

Man förtjänar att vara lycklig, och är man mer olyckliga tillsammans så ska man inte stanna pga goda minnen... livet är kort och det gäller att söka sin lycka innan man slösat bort flera år som man kunde ha spenderat tillsammans med någon som faktiskt uppskattar och vill vara med en.

Stort lycka till, och var ärlig med dig själv!

• Anonym (Fru till man utan lust)

Tänk att ha en man som vill ha sex!

Min man har tydligen lagt ner, han har aldrig tid eller lust längre. Vi har varit tillsammans i 22 år och visst går lusten upp och ner men nu är det tre år sedan vi hade ett vettigt sexliv. Han föredrar matlagning, projekt med huset/garaget/vad som och han är absolut inte otrogen.

Själv är jag inte perfekt men håller i alla fall ordning på mig själv och utseendemässigt skrämmer jag inte hästar i sken. Visst pendlar jag några kilo i vikt vid intensiva perioder men det gör mannen med.

När jag för en tid sedan frågade om vi skulle ta en gemensam dusch, bara vi hemma och det var nystädat och fint, sa han ja och vi gjorde just det. Duschade tillsammans alltså, tvättade kropp och hår, utan att registrera inviten, sen gick han ut ur duschen igen. Och återgick till sitt projekt i garaget. Suck.

• Anonym (Manen)

Sök på Esther Perel. Kolla hennes TED-talks, kanske läsa hennes böcker.

Svar på tråden Frun vill inte ha sex