• Ju mer ju bättre

Regeringens el-fiasko

I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

• Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Padirac
    Mentat skrev 2025-01-17 16:10:28 följande:

Märkligt hur diskussionen kan komma att handla mer om vem som säger något snarare än vad de säger.

Alla diskussion om PS och samhällets institutioner och myndigheter handlar för alterantivhögern om VEM, i te öm vad som görs. Tänk hur mycket det gastas om påstådda politiska sympatier hos enskilda personer istället för vad som skrivs eller sägs.

Men det är tydligen bara de alterantivhögern har sympatier med som är opartiska och sakliga.

Själv tyckte jag att det var urbota lustigt att skriva om halleluja och sen länka till kristen media

Halleluja Tomte
  • Mentat
    Padirac skrev 2025-01-17 19:26:34 följande:
    Alla diskussion om PS och samhällets institutioner och myndigheter handlar för alterantivhögern om VEM, i te öm vad som görs. Tänk hur mycket det gastas om påstådda politiska sympatier hos enskilda personer istället för vad som skrivs eller sägs.

Men det är tydligen bara de alterantivhögern har sympatier med som är opartiska och sakliga.

Själv tyckte jag att det var urbota lustigt att skriva om halleluja och sen länka till kristen media

Halleluja Tomte
    "alternativhögern"? Vem representerar den här? De jag har sett som ondgör sig över vem som säger något snarare än vad de säger är såvitt jag har sett du, klyban och kanske någon mer. Jag hade inte trott att ni står till höger.
  • Padirac
    Mentat skrev 2025-01-17 20:59:34 följande:
    "alternativhögern"? Vem representerar den här? De jag har sett som ondgör sig över vem som säger något snarare än vad de säger är såvitt jag har sett du, klyban och kanske någon mer. Jag hade inte trott att ni står till höger.
    Jag uppfattade det lustiga i att en kristen publikation parade om andras hallelujascenarion

I övrigt har jag pekat på att ge media som sprider konspirationsteorier desinformation och alternativa fakta legitimitet.

Vad Blomgren anser kan man som jag visat hitta på andra ställen än de mest tvivelaktiga, partiska mediaplatsetna.

Men alterantivhögern verkar ju ha en förkärlek till konspirationsteorier desinformation och alternativa fakta så att de väljer media som passar dem är inte förvånande.

Det är en tydlig varumärkning på avsändaren. 
  • Mentat
    Padirac skrev 2025-01-17 21:38:46 följande:
    Jag uppfattade det lustiga i att en kristen publikation parade om andras hallelujascenarion

I övrigt har jag pekat på att ge media som sprider konspirationsteorier desinformation och alternativa fakta legitimitet.

Vad Blomgren anser kan man som jag visat hitta på andra ställen än de mest tvivelaktiga, partiska mediaplatsetna.

Men alterantivhögern verkar ju ha en förkärlek till konspirationsteorier desinformation och alternativa fakta så att de väljer media som passar dem är inte förvånande.

Det är en tydlig varumärkning på avsändaren. 
    Allt till höger om dig är inte "alternativhöger", vad det nu är mer exakt. Jag konstaterar att du fortsätter längs stigen att inte vilja diskutera argument utan håller dig till vem som säger något. Är det för att argumenten saknas? Det är det intryck jag får.
  • Padirac
    Mentat skrev 2025-01-17 21:52:46 följande:
    Allt till höger om dig är inte "alternativhöger", vad det nu är mer exakt. Jag konstaterar att du fortsätter längs stigen att inte vilja diskutera argument utan håller dig till vem som säger något. Är det för att argumenten saknas? Det är det intryck jag får.
    Nu är ju inte epoch times den som säger något, det är epoch times som publicerar någon och dessutom publicerar konspirationsteorier desinformation och alternativa fakta.

Den epoch times publicerar finns publicerad i andra media som inte sprider konspirationsteorier desinformation och alternativa fakta.

Jag menar att epoch times är olämpliga att ge legitimitet och du har rätt i att jag fortsätter längs den stigen, oavsett vem som publiceras.

Jag har gett argument för varför epoch times är olämpliga att ge legitimitet 

Jag har också förklarat för den som inte förstår humor att jag fann det lustigt att en kristen publikation pratade om det jag uppfattade som andras hallelujascenarion.
  • Padirac
    Mentat skrev 2025-01-17 21:52:46 följande:
    Är du allvarlig i att du inte vet vad som räknas som alterantivhöger och vilka grunduppfattningar de delar?

Jag ska se om jag hittar en bra sammanfattning till dig. 
  • klyban
    Mentat skrev 2025-01-17 20:59:34 följande:
    En hel del i tråden, som tror en glapp käfta på youtube är fakta, hur någon kan vara så förtappad, men ändå är.
    Padirac skrev 2025-01-17 22:06:25 följande:
    Är du allvarlig i att du inte vet vad som räknas som alterantivhöger och vilka grunduppfattningar de delar?

Jag ska se om jag hittar en bra sammanfattning till dig. 

I kaninhålet, så är inte fakta av någon betydelse.
    BARA agendan.(Men det vet vi dock redan.)
    Det komiska att de inbillar sig det är saklighet och fakta.

Vad det beror på är en mer intressant fråga, men ett handikappat intellekt är en bra gissning.
    För vem överger saklighet, opartiskhet och fakta på ett sådant sätt annars?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tom Araya
    Christian Steinbeck: Vindkraftens verkliga pris ? vad vi inte får veta

I detta klipp från Tidslinjen Podcast delar Christian Steinbeck, erfaren ekonom, med sig av skarpa insikter om vindkraftens verkliga kostnader och dess påverkan på både ekonomin och samhället. Vi diskuterar bidragsberoendet, de enorma summor skattepengar som gått till vindkraften, och hur balanseringskostnader påverkar elpriserna. Christian avslöjar också hur närheten till vindkraftverk kan minska fastighetsvärden och varför vindkraftsindustrin kan stå inför stora utmaningar inom 20 år. 🎧 Ämnen som diskuteras: -Vindkraftens dolda kostnader och balanseringsproblem -Varför oljekraftverket i Karlshamn aktiveras när det inte blåser -Fastighetsvärden och infraljudets påverkan nära vindkraftverk -Vindkraftens bidragsberoende och negativa elpriser -Hur 300 miljarder kronor redan spenderats på vindkraft

• Meddelande borttaget
  • Tom Araya
    The truth about wind turbines - how bad are they?

The truth about wind turbines and how they are one of the most cost-effective, fastest growing and arguably underused sources of energy currently available to us. But when a wind turbine is not in operation -- meaning, getting them built and working out what to do to recycle them once they're taken down -- they do have an environmental impact. How bad are they and is there anything we can do to mitigate it?

• Tom Araya

En väldigt välgjord och utförlig dokumentär om hur el-produktion och distrubition fungerar, vart det ligger kostnader och hur de påverkas, olika energislags för- och nackdelar.

Att det inte fungerar med enbart förnyelsebart, utan att man behöver ha en bra mix i el-produktionen kan inte bli mycket mer välbeskrivet och tydligt.

Här beskrivs också att kostnaderna för sol- och vindkraft främst ligger i olika system runtomkring, med syfte att kompensera för dessa kraftkällors brister.

The Real Cost of Net Zero: The shocking truth of the renewable energy push

Sky News Australia reveals the true cost of the race to renewable energy in an exclusive investigation by political contributor Chris Uhlmann.

• klyban

Dom blir inte bättre för du dumpar en massa, dock inser man hur djupt ned i kaninhålet du är, och du fattar det inte ens.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Trötter)
    klyban skrev 2025-01-18 15:12:01 följande:

Dom blir inte bättre för du dumpar en massa, dock inser man hur djupt ned i kaninhålet du är, och du fattar det inte ens.

Bra där klyban. Aldrig några källor eller fakta men väldigt rapp med personangreppen. Där fick Tom vad han tålde.
  • klyban
    Anonym (Trötter) skrev 2025-01-18 18:34:33 följande:
    Bra där klyban. Aldrig några källor eller fakta men väldigt rapp med personangreppen. Där fick Tom vad han tålde.

Källorna var där, och från kaninhålet dör viss fakta ALDRIG får existera från dessa.

Och NEJ, tom förstår inte att hen är i kaninhålet, oavsett vad för fakta som kommer den vägen.

• Padirac

En mer nyanserad bild från 13 forskare, då får det visa sig om vad de skriver är viktigare än vilka de är, alterantivhögern brukar ju skrika högt om 'fel' person säger någonting.

www.dn.se/debatt/karnkraft-ar-en-mojlighet-men-ingen-fysisk-nodvandighet/

Ebba Busch (KD) uppgav i Ekots lördags­intervju i augusti: ?I år beräknas vi betala 8 miljarder i kostnader för att nedreglera och balansera ut vindkraften, som kommer och går bäst den vill.?

Men i de prognoser för 2024 som fanns tillgängliga när detta yttrades avsåg 5 miljarder kostnaden för att hålla marginaler för snabbstopp i kärnkraft och ledningar till kontinenter.

...

Kärnkraften är i dag viktig för stabilitet, då den bidrar med en buffert i form av rotationsenergi. Denna buffert ser till att hålla balansen under de första sekunderna efter exempelvis ett snabbstopp i ett annat kärnkraftverk. Kärnkraften hjälper också till så att vi får en lämplig spänning på kraft­ledningarna.

Men detta kan också ordnas på andra sätt. I Norden finns ett system som aktiverar bland annat batterier sekundsnabbt, så att stabiliteten klaras även vid lägre mängd kärnkraft

...

Det är en missuppfattning att kärnkraften skulle vara nödvändig för ett fossilfritt, stabilt och pålitligt energisystem. Om så vore fallet skulle kärnkraft vara nödvändigt i alla länder i hela världen. Vi i Sverige har extra bra förutsättningar att hantera elsystemets stabilitet genom vattenkraften och en flexibel konsumtion

...
    Ebba Busch uppgav nyligen under en pressträff att ?vi har fått jättemycket mer el in i systemet de senaste tio åren, men vi kan bara konsumera ungefär lika mycket i dag som för drygt tio år sedan?. Samtidigt visades en bild med texten ?Maximal konsumtion? med nivån 25 100 MW för 2024.

Det finns ingen fysisk gräns om ?maximal konsumtion? om 25 100 MW i Sverige. Denna nivå kommer från Svenska Kraftnäts kraftbalansrapporter 2021?2024 och avser tillgänglig svensk elproduktion. Förbrukningen kan vara både högre och lägre än denna nivå (till exempel år 2021 var den under 19 timmar högre än denna nivå) och vindkraftens tillgänglighet är oftast mycket högre än den antagna nivån i dessa rapporter.

...

Men import är generellt sett ovanligt. Under 2023 nettoimporterade Sverige under endast 1 procent av årets timmar.

...

Kärnkraftens tillgänglighet var så låg som 64 procent av installerad effekt vid högsta elförbrukning vintern 2022/2023. Alla kraftverk bidrar, även med effekt, också vindkraften. Svenska Kraftnät skriver i ett pressmeddelande den 20 november: ?I år är läget bättre med något lägre importbehov enligt prognoserna. Det beror bland annat på att vindkraftsproduktionen har ökat.?
    Självklart är ny kärnkraft en möjlighet för framtiden. Men det är ingen fysisk nödvändighet.

Mikael Amelin, docent i elektriska energisystem, Kungliga tekniska högskolan
    Ola Carlson, biträdande professor i elkraftteknik och elektroteknik, Chalmers tekniska högskola
    Lisa Göransson, docent i energisystem, Chalmers tekniska högskola
    Filip Johnsson, professor i energisystem, Chalmers tekniska högskola
    Anna Krook-Riekkola, docent i energiteknik, Luleå tekniska universitet
    Tomas Kåberger, professor i industriell energipolicy, Chalmers tekniska högskola
    Lars J Nilsson, professor i miljö- och energisystem, Lunds tekniska högskola
    Lennart Söder, professor i elektriska energisystem, Kungliga tekniska högskolan
    Patrik Söderholm, professor i nationalekonomi, Luleå tekniska universitet
Svar på tråden Regeringens el-fiasko