• Swedman

Är detta sant?

Av en slump hittade jag en video på Youtube som fick mig att börja fundera.. Eftersom jag är medelålders och har upplevt både det ena o det andra så finns livsåskådningsfrågor kvar att grotta ner sig i SAMT personlighetsutveckling. Jag sväljer inte allt som sägs rörande vårt ursprung och evolutionen. De hittar några benrester i Afrika och sen har hela mänsklighetens utveckling ställts på ända. Är vi på rätt spår? Vet vi vad vi pratar om?

Denna unga kvinna fick mig att lyssna mer och jag är nyfiken på era tankar runt det hon berättar.  Själv är jag ingen som säger "aldrig". Jag har ett öppet sinnelag. 

Länk till videon som jag lyssnade på:

">

Länk till hennes hemsida:
    https://www.lightatthecenter.com/om-light-at-the-center

Hon har ett gäng med videos på Youtube. En grupp är på svenska. En annan på engelska. 

• Svar på tråden Är detta sant?
  • Anonym (Ugglan)
    Swedman skrev 2021-01-04 12:06:11 följande:
    Jag behöver inte ha nån Vetenskap som bedömer mig. Hela tråden handlar om vad man tror och vilken känsla man har som är mest rätt. Evolutionen är bara en av flera teorier - som dessutom ändrar sig. 
    Varför du blandar in Nobelpriset vet jag inte. 
    Om du inte har orkat ta till dig vad TEORI betyder i vetenskapliga sammanhang så har du ingen grund för att ens kunna diskutera evolutionsteorin.

Gravitationsteorin är också en teori- tror du den är lätt att motbevisa?

Lite allmänbildning:

"In modern science, the term "theory" refers to scientific theories, a well-confirmed type of explanation of nature, made in a way consistent with scientific method, and fulfilling the criteria required by modern science."
  • Anonym (Jesus)

Jag behöver inte ha nån Vetenskap som bedömer mig. Hela tråden handlar om vad man tror och vilken känsla man har som är mest rätt. Evolutionen är bara en av flera teorier - som dessutom ändrar sig. 

Spelar ju ingen roll vad man tror och känner om det inte stämmer.

Sen när det gäller teori i vetenskapliga sammanhang så är det så nära avslut fakta man kan komma. Det är bara i matematik man prator om bevis.

Det finns inte olika teorier om arter utveckling utan bara evolutionsteorin. Resten är religöst trams.
  • Anonym (Hold my beer)

Känslor är värt noll i bevissammanhang. Teorier ändras ja, men det sker på vetenskaplig grund utifrån nya vetenskapliga rön, inte pga någons känslor. Du verkar inte förstå ordet teori, det förklarades bra längre upp på engelska. Vet du om att tyngdlagen också är en teori? Betyder det att människor plötsligt kan börja sväva omkring, bara för att de känner att de borde kunna? Nej. Men om de gör det kommer man att omarbeta teorin om tyngdlagen så den stämmer överens med de nyinkomna bevisen.

• Steven01
    Om du kan motbevisa evolutionen är du garanterad att få nobelpriset. Men det är det lilla problemet med er som "tror" och känner" en massa saker att ni aldrig kan bevisa något.'

Och när du skriver att evolution bara är en av fler teorier är jag 100% säker på att du inte har en aning om vad en vetenskaplig teori är.
  • Steven01
    flygrl skrev 2021-01-04 13:14:23 följande:
    Va har du för belägg att evolutionen skulle va en nagel i ögat på ?världens ALLA kristna??

Visst finns det många kristna som motsätter sig evolutionsläran MEN samtidigt är vi också många kristna som inte alls har nåt problem med den. Ledaren för en stor del av världens kristna påven är en av dom som inte ser nån motsättning mellan evolutionen och kristen tro.
    Hur kan man vara kristen och tro på evolutionen? Jorden skapades ju av gud på 7 dagar? Hur tänkte du där? Eller kan man liksom välja och vraka med vad som står i den heliga skriften?
  • Anonym (Hold my beer)
    Steven01 skrev 2021-01-04 16:45:11 följande:
    Hur kan man vara kristen och tro på evolutionen? Jorden skapades ju av gud på 7 dagar? Hur tänkte du där? Eller kan man liksom välja och vraka med vad som står i den heliga skriften?
    De kristna vetenskapsmän som uttalat sig säger bl.a. att bibeln (som alltid) inte ska tolkas bokstavligen, att Guds dagar så klart inte är lika lång som en dag på jorden och en del menar att vetenskapen i sig är ett bevis för Guds existens.
  • flygrl
    Steven01 skrev 2021-01-04 16:45:11 följande:

Bibeln skrev av människor under en lång tidsperiod och måste förstås utifrån det. Det handlar om tolkning av texterna, inte bokstavstro. Bibelns båda skapelseberättelser (för det är faktiskt två olika) berättar att Gud står bakom den ständigt pågående skapelsen av världen men är inte tänkt som en naturvetenskaplig beskrivning. Tro och vetenskap rör sig på olika plan, beskriver olika sidor av tillvaron.

Därför står inte den naturvetenskapliga evolutionsteorin nödvändigtvis i motsats till kristen tro. Det finns ju många framstående vetenskapsmän som kombinerar att ha en personlig tro med naturvetenskaplig forskning. Albert Einstein är en av dom (han va iofs inte kristen men däremot troende jude).

För mig är tron mer en mystisk dimension i tillvaron som jag absolut inte fullt ut kan begripa med mitt förnuft men ändå väljer att tro på. Ungefär som välja att tro på kärleken fast man inte rent rationellt kan förstå eller beskriva va det egentligen är.
  • Anonym (Ugglan)
    flygrl skrev 2021-01-04 17:15:35 följande:
    För mig är tron mer en mystisk dimension i tillvaron som jag absolut inte fullt ut kan begripa med mitt förnuft men ändå väljer att tro på. Ungefär som välja att tro på kärleken fast man inte rent rationellt kan förstå eller beskriva va det egentligen är.
    För att du inte känner några biokemister? Det går att råda bot på rätt enkelt:

Lästips: Njutning- berättelser om kärlek, känslor och kemi, av Ulf Ellervik, professor i bioorganisk kemi vid Lunds Universitet
  • Anonym (Jesus)
    Anonym (Ugglan) skrev 2021-01-04 17:20:15 följande:

För att du inte känner några biokemister? Det går att råda bot på rätt enkelt:

Lästips: Njutning- berättelser om kärlek, känslor och kemi, av Ulf Ellervik, professor i bioorganisk kemi vid Lunds Universitet

flygrl - måste vara skönt att få svar på sina frågor. Nu slipper fundera och kan även lämna din religon.
  • Steven01
    flygrl skrev 2021-01-04 17:15:35 följande:
    Bibeln skrev av människor under en lång tidsperiod och måste förstås utifrån det. Det handlar om tolkning av texterna, inte bokstavstro. Bibelns båda skapelseberättelser (för det är faktiskt två olika) berättar att Gud står bakom den ständigt pågående skapelsen av världen men är inte tänkt som en naturvetenskaplig beskrivning. Tro och vetenskap rör sig på olika plan, beskriver olika sidor av tillvaron.

Därför står inte den naturvetenskapliga evolutionsteorin nödvändigtvis i motsats till kristen tro. Det finns ju många framstående vetenskapsmän som kombinerar att ha en personlig tro med naturvetenskaplig forskning. Albert Einstein är en av dom (han va iofs inte kristen men däremot troende jude).

Ok jag förstår. Man tror på något tills man blir överbevisad tex skapelseberättelsen. Men är inte homosexualitet samt att äta skaldjur också en synd? Eller har vi släppt på det också? Är kanske hela bibeln bara en massa hittepå?
Svar på tråden Är detta sant?