• comfortableberry

Pappa med kjol

Jag är en 35 årig pappa som ofta använder kjol. Min son vill också börja använda en kjol. Min fru tycker inte om detta och tillåter inte honom att ha det på sig. Borde jag försöka övertyga henne om att han kan ha på sig vad han vill eller inte?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-01-28 14:41
    Min son är 6 år
  • Svar på tråden Pappa med kjol
  • Anonym (Il)
    Anonym (Y) skrev 2021-01-29 21:46:46 följande:

Du tappar inte din könstillhöright, sluta använda ord du uppenbarligen inte förstår vad de betyder.

Han är 6 år gammal, vilket "killgäng" pratar vi om? Barn som du uppfostrat? Uppfostrar du dina barn till att mobba?

Människor mobbar eller iaf stöter ut de som är annorlunda. Det har inget med mig att göra utan det är så människan fungerar.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Il) skrev 2021-01-29 21:25:27 följande:
    Jo, det gör du eftersom du inte kommer att fungera i manliga sammanhang. Då är du ingen man.
    Vilka "manliga sammanhang"??, killen är 6år, ingen man på långa vägar. Tror du han ska gå ut och dricka bärs och jaga vilt i sin kjol? Du är ju en fullkomlig idiot.
    Dessutom, Fram tills att han blir vuxen kan han ändra klädstil flera gånger.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Il) skrev 2021-01-29 21:48:14 följande:
    Människor mobbar eller iaf stöter ut de som är annorlunda. Det har inget med mig att göra utan det är så människan fungerar.
    Det har också med en hel del andra faktorer att göra. Normalisering är en av dem. Om det inte är "annorlunda" att bära kjol så kommer ingen bry sig. Precis som när kvinnor började bära byxor.
    Det är DU som först och främst lär dina barn vad som är annorlunda, visar du acceptans gör dina barn det med.
  • Anonym (xccr)
    Människor tenderar att stöta bort det som är skrämmande och okänt. Det är rädda människor in action.

Människor med mer utbildning/upplysning fungerar inte som en skock apor som mobbar i grupp dock.
  • mari123

Nu på vintern är det väl rätt opraktiskt med kjol eller klänning? Knappt tjejer vill ha det på sig. Varma långkalsonger/mysbyxor och en tjock, lekvänlig vinteroverall skulle jag ta på min son om jag hade någon. Kjol eller klänning var det ABSOLUT SISTA jag skulle skaffa till min fantasisons garderob.

• Simmaellersjunk

Finns något som kallas för samhällsnormer som alla normala människor håller sig till. Dvs, vi springer inte ut nakna på stan, män målar inte naglarna och tjejer sminkar sig.

Sedan finns det en grupp genusfeminister som älskar normkritik, men bara om det INTE är deras egna värderingar som är norm för tillfället.

• Knepochknåp

Om du har barn hoppas jag du lär dom att det inte är ok att mobbas! Det är föräldrarnas ansvar att uppfostra sina barn till goda medmänniskor som fungerar väl i samhället. Ett barn som lär sig att det är ok att mobbas kommer inte att fungera väl som vuxna!

Att många pojkar som när dom är små vill ha kjol, kanske för att det är skönt eller kul att snurra eller what ever, de får alla höra av andra barn att det inte är okej för det är bara till för tjejer. De barnen som säger så har hört det av storasyskon eller vuxna, dom har inte hittat på det själva.
  • Anonym (Il)
    Knepochknåp skrev 2021-01-30 16:28:44 följande:

Om du har barn hoppas jag du lär dom att det inte är ok att mobbas! Det är föräldrarnas ansvar att uppfostra sina barn till goda medmänniskor som fungerar väl i samhället. Ett barn som lär sig att det är ok att mobbas kommer inte att fungera väl som vuxna!

.

Så gott som alla barn får lära sig att man inte ska med bbas. Ändå kommer de allra flesta att på ena eller andra sättet stöta ut de som avviker.
  • Anonym (X)
    Simmaellersjunk skrev 2021-01-30 11:14:24 följande:

Finns något som kallas för samhällsnormer som alla normala människor håller sig till. Dvs, vi springer inte ut nakna på stan, män målar inte naglarna och tjejer sminkar sig.

Sedan finns det en grupp genusfeminister som älskar normkritik, men bara om det INTE är deras egna värderingar som är norm för tillfället.

Män målar inte naglarna och kvinnor sminkar sig? Är du helt dum i huvudet eller bara 75%?
    Zac Efron, Liam Hemsworth, Chris Hemsworth Wearing Nail Polish - Why Your  Favorite Male Celebs Are Wearing Nail PolishAlicia Keys No Makeup: Why Did Alicia Keys Stop Wearing Makeup? |  BEAUTY/crew
  • Anonym (Hugosmamma)
    Anonym (X) skrev 2021-01-31 11:36:47 följande:

Män målar inte naglarna och kvinnor sminkar sig? Är du helt dum i huvudet eller bara 75%?

Word! Kolla killarna i k-pop grupperna, BTS till exempel. Alla sminkar sig och är väldigt populära bland tjejerna kan man väl säga. Influensern Alexander Pärleros har jämt målade naglar. Harry Styles hade nyligen klänning på ett stort tidningsomslag.

Normer förändras, för det mesta långsamt, men ändå.

Tycker många av svaren i den här tråden är rätt trångsynta och visar att människor kan vara rätt ohyfsade. Jag är i alla fall uppfostrad till att acceptera olikheter och vara snäll mot andra.
  • Anonym (degraderatsamhälle)

Jag är inte pro-skilsmässa, men i det här fallet vore det nog bäst om du lämnade familjen helt. 

• Anonym (degraderatsamhälle)

Jag är inte pro-skilsmässa, men i det här fallet vore det nog bäst om du lämnade familjen helt.

• Anonym
    Anonym (X) skrev 2021-01-31 11:36:47 följande:
    Nej, män målar inte naglarna rent generellt. Att du hittar en bild på två män som målat EN nagel, troligtvis i ett syfte pga exakt lika.
    Ingen har naturligt målade naglar.

Kvinnan på bilden är osminkad, det är lika naturligt som att ha omålade naglar.

Går poängen fram?
  • Anonym (X)
    Anonym skrev 2021-02-01 06:55:46 följande:
    Nej, män målar inte naglarna rent generellt. Att du hittar en bild på två män som målat EN nagel, troligtvis i ett syfte pga exakt lika.
    Ingen har naturligt målade naglar.

Kvinnan på bilden är osminkad, det är lika naturligt som att ha omålade naglar.

Går poängen fram?
    Jag tror du behöver en språkkurs. Naturligt och smink går inte ihop. Naturligt innebär att du inte har smink, nagellack etc. Du kan inte ha "naturligt målade naglar" 

Det finns mängder med män som använder nagellack. Jag tog den första bilden jag hittade av två förbannat kända sådana.

Ännu fler kvinnor väljer att inte bära smink. Kvinnan i artikeln är Alicia Keys, en sångerska som under flera år varit en förebild då valt att sluta använda smink.

Din "poäng" är felaktig.
     Harry Style's Best ManicuresBildresultat för celebrities nail polish menBildresultat för celebrities nail polish menBildresultat för celebrities nail polish men
  • Anonym (Ö)

Det är 2021. Folk har på sig vad de själva känner för, utan att att dom flesta ens bryr sig ( kanske annorlunda i mindre byar el för äldre petsoner). Folk som har åsikter över andras klädval/smink osv, har kanske en mindre/tråkigare tillvaro och lägger då energi på andras ensaker. Problemet ligger hos dem och det är bara att beklaga. Så trångsynt och gammalmodigt enligt mig.

• Anonym (yoko)

Har killen snygga ben så gilar jag män i kjol ;)

Svar på tråden Pappa med kjol