Inlägg från: Anonym (Lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisa)

Mäns rätt att avstå

Viktor1988 skrev 2021-05-16 19:19:28 följande:

Är detta ett forum för diskussioner i ämnen eller ....gömmer sig bakom dolda alias och försöka spela man när man är en kvinna. Känns skönt att man inte avslöjade sig helt nu när man börjar ana hur det fungerar här 

Jag kommer att försöka svara sakligt men det ni bevisat idag ger mig bara ännu mer kraft i min övertygelse om att kämpa för pojkars och mannens rättigheter och att dom ska komma närmare kvinnans i denna fråga råder inget tvivel om.

??Snacket om preventivmedel biter inte då har man helt missförstått sakfrågan

Men, och det gäller både dig och (juridisk abort), ert undermåliga  sätt att argumentera för juridisk abort, trots att ni skriver att ni är politiskt aktiva, gör ju att man verkligen inte behöver vara orolig för att det ska införas.

Så det känns tryggt. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 19:31:44 följande:
    Du väljer vad du vill läsa.
    Du är inte konstruktiv, du är selektiv.

Inte mycket att lägga mer tid på med andra ord.
    Så du håller inte med om att det är konstruktivt att vilja att män tar ansvar för sitt sexliv och dess konsekvenser?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 19:39:27 följande:
    Vi diskuterar mäns rätt att slippa ansvar för oönskade barn.
    Det är liksom det tråden handlar om.

Så lilla du får helt enkelt tugga i dig det.
    Fast varför ska man slippa ansvar om man varit med och gjort ett barn? Varför ska man slippa konsekvenserna av sitt handlande?

Om en man absolut inte vill ta ansvar för ett barn så finns det andra sätt än att göra en tjej gravid, men då får han ju tänka till före. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 19:50:19 följande:
    Jag tycker, om du inte förstått det (vilket känns helt obegripligt) men jag skriver det en gång till ändå, att om det blir fel så ska mannen ha samma möjlighet som kvinnan att slippa få ett barn att ta ansvar för.

Förstår du inte nu heller, nej då får någon annan tolka texten åt dig.
    Men det kan han inte, eftersom han inte är gravid och inte kan göra abort. Så han får göra sitt val innan, precis som kvinnan gör. Att kvinnan sedan kan välja abort, är väl bra, då slipper ännu fler män bli ofrivilliga pappor. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Rättvisa) skrev 2021-05-17 13:26:03 följande:
    Men om du ska resonera så, då borde abort endast vara tillåtet i extrema fall. Typ våldtäkt eller grava missbildningar.

För när en kvinna tar beslut om en abort. Tänker hon då på barnet eller sig själv?

Självfallet ska man skydda sig om man inte vill ha barn, finns många sätt där endast avhållsamhet är 100% säkert.

Men då gäller ju samma för kvinnan, vill hon inte bli mamma så ge fan i att ha sex eller osäkert sex..

Kan lägga till också att obligatoriskt faderskapstest borde göras omgående efter barnet fötts också. Ingen man bör riskera att uppfostra någon annans barn..
    Du tycker inte det är skillnad på att skita i ett redan fött barn, och att abortera ett embryo?

Tycker du ska vara glad att vi har fri abort, för annars skulle ännu fler barn födas med ofrivilliga pappor som inte bryr sig. För det är väl det som tråden handlar om, att män slipper bli ofrivilliga pappor?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 14:39:44 följande:
    Jadu Johan du antar jag att du antingen har 40 barn med 20 olika kvinnor eller så har du runkat hela ditt liv för preventivmedel verkar inte finnas i din värld? 

Det där resonemanget funkade säkert bra på 1800-talet då knulla var lika med barn men sen kom ju den där uppfinningen preventivmedel som gjorde det möjligt att knulla utan att det ledde till ett barn... och helt plötsligt blev relationen knulla och barn valfritt och snarare en fråga om man vill eller inte vill skydda sig.

Och då blir ju TS fråga ganska relevant. Om båda skitit i att skydda sig, och barnet anses vara bådas ansvar, hur kommer det då sig att att kvinnan har veto på att föda eller behålla det?

Personligen tycker jag att att det finns en poäng i det eftersom det är kvinnan som bär barnet i sin mage och föder det och hon har rätt att bestämma över sin kropp vilket borde ge henne veto över att behålla eller inte. Men ansvarsfrågan över barnet efter att det fötts borde kunna diskuteras.
    Varför tycker du att en man inte ska behöva ta ansvar för sitt sexliv och dess konsekvenser? 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 15:11:18 följande:
    Japp vilket jag oxå skrev i inlägget du svarade på men valde av någon märklig anledning att klippa bort det och svara på nästan exak samma sätt jag skrev i det inlägget... jag citerar den i sin HELHET så det blir tydligt vad jag tycker i den frågan...
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 14:39:44 följande:
    Och då blir ju TS fråga ganska relevant. Om båda skitit i att skydda sig, och barnet anses vara bådas ansvar, hur kommer det då sig att att kvinnan har veto på att föda eller behålla det?

Personligen tycker jag att att det finns en poäng i det eftersom det är kvinnan som bär barnet i sin mage och föder det och hon har rätt att bestämma över sin kropp vilket borde ge henne veto över att behålla eller inte. Men ansvarsfrågan över barnet efter att det fötts borde kunna diskuteras.

Mao är vi överens om att kvinnan borde ha veto om att föda barnet eller inte men sen har vi ju då frågan om ansvaret för barnet EFTER att det fötts?

Ärt det ok att föda ett mot pappans vilja och sen kräva ansvar från honom?
    Eller borde det snarare vara så att om man väljer att föda ett barn mot pappans vilja så har han rätt att avstå från ansvaret eftersom barnet föddes mot hans vilja?
    Självklart, varför ska han inte behöva ta konsekvensen att sitt sexliv? Tycker du det är rimligt att män inte ska behöva bry sig om preventivmedel för de kan ändå bara slippa ansvaret om det råkar bli barn?

Tycker du så för att du tycker att män inte klarar av att ta ansvar för sitt sexliv, eller tycker du så för att du tycker det är orättvist att kvinnor får göra abort, fast en abort i detta fall gynnar även mannen? 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 15:17:38 följande:
    Nja, det är ju inte bara mannen som valt att knulla, det gjorde kvinnan oxå, och graviditeten blev av pga BÅDA sket i att skydda sig inte bara mannen som du försöker vinkla det till.

Att barnet vet vem pappan är är inte riktigt samma sak som att pappan tvingas ha ansvar för barnet. Det är pappans ansvar för barnet som ifrågasätts inte barnets vetskap om sin biologiska pappa. 

Det som är skevt är snarare hur du blandar ihop ansvar för ett barn och att veta vem pappan till barnet är.
    Och? Om en man absolut inte vill ta ansvar för ett barn, varför ligger han då oskyddat? Speciellt när han vet att beslutet att välja inte är hans? Hur tänker man då? Tänker man ens?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 15:21:23 följande:
    Fast om kvinnan sagt att hon använder preventivmedel men inte gör det, eller om kvinnan blir gravid trotts preventivmedel. Är inte det att lura någon till en graviditet? Kan man verkligen avkräva ansvar av någon som man lurat till ett barn? Personen har ju då agerat i god tro?
    Nej, självklart är det inte rätt att lura någon. Men man har faktiskt ett eget ansvar också, man behöver ju inte tro på någon.

Om man vet att man absolut inte vill ha barn, varför lägger man då beslutet i någon annans händer? Är man inte lite godtrogen då?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 15:29:24 följande:
    För att han inte fick vara med och bestämma om barnet skulle födas eller ej kanske? Jag tycker inte det är så självklart ur ett rent filosofiskt perspektiv att man ska ta ansvar för någon någon annan beslutat på en... jag tucker det finns en relevant poäng i TS frågeställning att om man väljer att föda ett barn MOT pappans vilja så avskriver man då sig oxå personens ansvar för barnet.

Det handlar som sagt inte bara om mannens sexliv utan även om kvinnans sexliv eftersom BÅDA valt att ha oskyddad sex.

Jag tycker absolut inte kvinnor ska tvingas till abort. Det skrev jag klart och tydligt inlägget du citerade... hur lyckades du missade det?
    Fast man är ju medveten om att det kan bli ett barn när man har sex med någon, dessutom kan man inte vara säker på att kvinnan gör en abort. Så jag anser inte att man inte gett sitt medgivande, tvärtom, man är medveten om konsekvenserna, men man vill bara slippa ta ansvar för dom.

Att kvinnan väljer oskyddat sex är kanske för hon är ok med abort eller kan tänka sig behålla barnet. Det valet har inte mannen. Han gör sitt val när han bestämmer sig för att ha sex med kvinnan. 

Jag skrev inte att du skrev så, jag frågade. 
Svar på tråden Mäns rätt att avstå