Inlägg från: Anonym (Lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisa)

Mäns rätt att avstå

Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 16:33:52 följande:
    Och du har fortfarande inte förstått skillnaden mellan val och konsekvenser...
    val LEDER till konsekvenser, det ÄR inte konsekvenser. Och hur man sen hanterar konsekvenserna av ett val är OXÅ ett val inte en konsekvens.

Nja, det är snarare att männen saknar något att säga till om i beslutet som diskuteras inte att de lägger beslutet på någon annan. Iom att det i slutändan är kvinnan som avgör om hon vill behålla barnet eller ej oavsett vad han tycker så kan man ju heller inte påstå att han lägger beslutet på henne. Han kan inte lägga något på henne som han inte har.
    Självklart vet jag skillnaden mellan val och konsekvens. Och fortfarande gör mannen sitt val innan han ligger. Är det svårt att förstå? Eller tror du att kvinnan tvingar honom att ha sex?

Du skriver själv att kvinnan tar beslutet, men det kan hon inte göra förrän hon blir gravid. Hon måste först bli gravid innan hon får ett val. Och mannen bestämmer själv om han ska göra henne gravid eller inte. Han har all makt i världen att inte bli pappa.

Fast det är just handlingen att lägga beslutet på någon annan som gör att man inte kan ta beslutet själva. Så visst är det relevant. Mannen ger ju bort beslutet till kvinnan, då kan han inte sedan sitta och gnälla över det. Ta ansvaret själv istället innan sexet.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-17 16:40:05 följande:
    Vilket är precis vad som borde gälla även tvärtom.
    Vill inte mannen ha avkomman så ska han juridiskt slippa.

Kvinnor som väljer att bli mamma på egen hand kan stå sitt kast och även nekas underhåll då det inte finns en pappa som vill dela föräldraskapet. 
    Vill mannen inte ha avkomma, så får han se till att åtgärda det innan sexet. Det räcker inte att säga att man inte vill ha barn, det är ingen preventivmedelsmetod. 

Varför ska en man som väljer att lägga över ett livsavgörande beslut på en annan slippa undan konsekvensen, dvs barnet? 

Han är far i vilket fall som helst, han har barn även om han inte vill kännas vid barnet. Det minsta han kan göra är att betala för barnet, om han inte orkar/vill ta sitt ansvar vid sexet. 

Anser du att män är inkapabla att ta ansvar?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 16:40:45 följande:
    För det första ska du sluta bli att kalla andra för naiva om du själv inte tål att höra det. Sätter du själv ribban på den nivån får du oxå tåla svar på samma nivå eftersom du själv satte den.
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-17 16:32:11 följande:
    För det andra, vad har kvinnan med detta att göra, när det är mannen som inte vill ha barnet? 
    Vad kvinnan har med saken att göra är väl uppenbart om det hon som avgör om barnet ska födas eller ej.Poängen är väl uppenbar, sex dvs som i sex mellan två personer som är vad som krävs för att det ska bli barn som då båda självklart har ett ansvar för är inte riktigt samma sak som att ha sex med sig själv som man bara har ansvar själv. Alltså kan du inte påstå att det enbart handlar om mannens sexliv, Det handlar om BÅDAS sexliv eftersom BÅDA var med och såg till att barnet blev till.
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-17 16:32:11 följande:
    Varför gör han det, tror du?
    Vilken det av att det krävs att BÅDA slarvar för att det ska bli barn var det du inte förstod?
    Om du inte vill ha barn, är det då relevant vad kvinnan vill? 

Om du inte vill ha barn, är det då ok att låta kvinnan ta ansvaret för att det inte blir några barn?

Ja, det krävs att båda ska slarva (även om barn blir till utan slarv också), men kvinnan behöver rent krasst inte bry sig, eftersom hon har två val om det blir barn. Mannen har inte något val, det skriver du själv. Så han kan inte slarva om han inte vill ha barn. Så om kvinnan slarvar eller ej spelar ju ingen roll, HAN KAN INTE SLARVA för han kan inte välja bort barnet. Han måste ta sitt ansvar innan sexet. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 16:42:30 följande:
    Över graviditeten ja, men beslutet att behålla barnet eller inte är de ju inte båda delaktiga i, den är hon ensam om.
    Ja, och det vet mannen om. Så varför väljer han då att slarva med skydd?

Det borde ju ligga i mannens intresse att använda skydd, att göra allt för att slippa bli pappa om han inte vill det. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Kisen) skrev 2021-05-17 16:58:13 följande:
    Vad du virrar bort dig. Det gick nog lite fort när du skrev? Har vi svårt att förstå?

Kvinnor tar alltså inget beslut när de ligger med en kille. Men killen tar beslut när han ligger med en tjej?

Vi är ense om att vi tycker killar ska använda kondom mer. Och att man ska akta sig för de flesta nojiga och svagsinta partners som bara tänker lura in en i tråkiga förhållanden där de vill att man ska serva dem och ge dom pengar. 

Killen ger alltså bort beslutet till kvinnan. Men kvinnan ger aldrig bort beslutet till en man? Och just mannen ska inte sitta och gnälla över det utan han ska ta ansvar. Men kvinnan får sitta och gnälla hur mycket som helst hela livet och kräva ansvar? 

Hör du hur det låter. Jag är för riktigt jämställdhet och jag är därför antifeminism. Din sorts feminism ovan handlar ju svart på vitt att du vill behandla det motsatta könet som skit och att du och dina systrar ser er som berättigade överlägsna? Jag och andra killar vet att vi ska akta oss nog för att luras vara med er, det skulle ju förstöra livet för många. Det är vårt beslut minsann.. Glad
    Jag orkar inte svara på ditt inlägg, ditt sista stycke säger allt. 

Ja, det är nog bäst du håller dig borta från kvinnor om du inte kan ta ansvar för ditt eget sexliv. Du gör alla kvinnor en tjänst.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 17:09:47 följande:
    Vi pratar nog förbi barandra här och jag kanske uttryckte mig otydligt... båda gör valet att ha oskyddad sex, det leder i sin tur till en graviditet som är en konsekvens av sexet. Båda ställs då inför valet att behålla barnet eller inte, men kvinnan har veto vilket i sig är rätt eftersom det är hon som ska bära och föda barnet. Så på det sättet kan man kalla valet hon ställs inför (behålla eller inte) för en konsekvens av graviditeten (säg till om jag tolkat dig fel).

Det jag menar är att valet att föda barnet inte är en direkt konsekvens av sexet för hon hade lika gärna kunna välja att inte ha barnet. Om barnet föds eller ej är en direkt konsekvens av kvinnans val inte nödvändigtvis av sexet eftersom det inte är sext som avgör om barnet föds utan hennes val.
    Jag förstår vad du menar. Men jag tycker inte att det hör till sakfrågan. 

Sakfrågan för mig är att mannen har ett eget ansvar för att inte göra kvinnan gravid och det ansvaret ska han inte lägga på kvinnan. Gör han det, då får han ta konsekvensen, att det blir ett barn i värsta fall. Och har han riktig otur väljer kvinnan att föda barnet. 

När mannen väljer att ha oskyddat sex så lägger han beslutet hos kvinnan, hon får antingen använda skydd eller inte. Han väljer bort det, sedan får hon göra sitt val. Och även om hon väljer ett skydd, så måste han vara medveten om att det inte alltid fungerar och även ta konsekvensen av det, nämligen en graviditet.

Men han kan inte skylla på henne sedan om det blir barn. Och han ska inte kunna slippa ta ansvar för den eventuella konsekvensen, dvs barnet, i efterhand. 

Bara för att kvinnan har ett val, så ska inte mannen slippa ansvar för konsekvenserna av sitt handlande. Så fungerar det inte i livet. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 17:18:04 följande:
    Klart det är relevant för om hon väljer att ha barnet blir jag skyldig att betala underhåll.

Nej och som jag redan skrivit 150 ggr så är en graviditet BÅDAS ansvar inte enbart mitt.

Japp, det är hennes val och det är ju precis det som är poängen, det är bara hon som har rätt att göra ett val men hennes val påverkar även honom iom att han blir skyldig underhåll och TS föreslår som lösning att om kvinnan väljer att ha barnet mot hans vilja så kan hon heller inte avkräva honom något ansvar för barnet, dvs underhåll. Dvs iom att han inte har något att säga till om saken så bör han heller inte avkrävas något ansvar för hennes beslut.
    Om du inte vill ha ett barn så det är ditt ansvar att se till att det inte händer, ingen annans. 

Om hon vill ha barn eller inte är inte relevant (jag menar innan ni börjar sexa, inte att hon är gravid) för dig, eftersom för dig är det viktigaste att du inte vill ha barn och därför också tar ansvar för det. Det är inte hennes ansvar att du inte vill ha barn och inte hennes ansvar att skydda dig från det.

Fast du har också ett val, du behöver ju inte ligga med henne om du inte vill ha barn. Du kan även använda skydd, du kan även sterilisera dig, ligga med infertila kvinnor, idka icke penetrerande sex. Men det är ditt ansvar att se till att du inte blir pappa, det är ingen annans ansvar. Håller du med om det?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 17:29:17 följande:
    Japp, eftersom du pratar om mannens sexliv, ett barn blir inte till genom en persons sexliv, ett barn blir till genom sex mellan två personer, dvs bådas sexliv.

Nja, fast leken ser ut som det gör för att man valt spelreglerna så (avkrävandet av underhåll) men det är inte nödvändigtvis så spelreglerna måste se ut för alltid. Lagar går att ändra.

Om jag får gissa så gissar jag på att lagen sattes så för att kvinnor (och barn) förr i tiden var beroende av män eftersom kvinnor då ofta var hemmafruar och helt beroende av mannens inkomst. Under såna förutsättningar är en sån lag fullt rimlig för att säkerställa barnets överlevnad. Men i dagens samhälle där kvinnan inte längre är beroende av mannens inkomst utan har egen inkomst kan man helt klart ifrågasätta om en sån lag är rimlig längre.
    Det handlar inte om kvinnans beroende av mannen, det handlar om båda föräldrarnas skyldighet att försörja sitt barn. Man ska inte kunna göra barn och sedan låta någon annan försörja barnet, bara för att man inte vill ha barnet. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 17:30:49 följande:
    Det fick jag oxå lära mig, men jag fick oxå lära mig att ifrågasätta saker som kan vara orimliga och inte bara svälja det för att någon annan säger så.
    Fast denna fråga kan aldrig bli rimlig eller rättvis, eftersom män inte kan bli gravida eller föda barn.

Men om jag tolkar dig rätt så anser du det vara orimligt att försörja ett barn som du själv har gjort, bara för att du inte vill ha barnet sedan när det är ett faktum att kvinnan är gravid?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Q) skrev 2021-05-17 17:33:50 följande:
    Skulle tro att det handlar om barnet i fråga. Det är därför denna diskussion är rätt lönlöst då juridisk abort aldrig kommer ske. Inte så länge barns rättigheter är av vikt.

Tji fick dessa stackars män som väljer att doppa masken i grytan.
    Håller med, skönt att det finns vettiga människor. 
Svar på tråden Mäns rätt att avstå