hellow0rld skrev 2021-09-28 10:09:46 följande:
Är ganska ny på forumet, vet inte hur jag ska dela upp så jag bara citerar dig, så hela den här tråden fick hänga med.
Tack underbara du för ett så utförligt svar. Uppskattar det så mycket. Jag hade ingen aning om hur det går till och hur väntetiderna ser ut. Men då är det snart dags för er, så spännande, ser fram emot att följa din resa. <3
Jag bor också i Stockholm, vi har slutsamtal på cevitacare nästa vecka och hoppas då att remitteras till IVF direkt.
Hur tänkte ni när ni valde mellan dessa 6 alternativ ni fick?Jag tänker på om det finns några med bättre rykte eller kortare väntetider som var avgörande för er.
Tack fina du <3 Vad bra att du tyckte att det var informativt - det är så svårt ibland att sammanfatta allt, och att det som sagt kan vara olika för olika kliniker eller landsting. Kul att du också bor i Stockholm, då vet du säkert att det finns en hel del kliniker att välja mellan och det var inte helt lätt tyckte vi :) Så det är en jättebra fråga: hur väljer man mellan 6 olika IVF-kliniker?
Vi försökte att läsa på dels på respektive kliniks hemsida och så ringde vi till alla för att fråga hur processen ser ut hos dem, hur lång väntetid de har och om det är något de tycker att man ska tänka på. Efter att ha ringt till alla jämförde vi bemötande, hur proffsiga och erfarna de verkar utifrån samtalet och hemsidan, samt vad statistik och rekommendationer säger. Läste på lite här där det både finns statistik och patientupplevelser (under fliken öppna jämförelser hittar du patientnöjdhet):
www.medscinet.com/qivf/arsrapporter.aspx
Vi hade varit på en av dessa 6 kliniker för utredningen och tyckte att den läkaren slarvade så mycket att vi hellre sökte oss till någon av de andra 5. Självklart är det lockande med de som har kortast väntetid, men vi ville ändå välja en av de kliniker som vi hört mycket gott om, som gav oss ett bra bemötande och magkänsla, samt verkade vara bra på information och ha lång erfarenhet. De flesta kliniker har ju samma tillvägagångssätt och så, men jag tyckte ändå att det var bra att ringa till alla och få prata med dem för att se lite hur deras filosofi och inställning verkade vara :)
Lite långt och svamligt svar, men du får gärna fråga mer om du undrar!