• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Soff
    SoHo84 skrev 2021-06-16 21:12:28 följande:

Hej! Första gången jag skriver, men följt första barnet trådarna sedan förra sommaren. Känner igen flera av er från tidigare trådar, tyvärr. Vi är inne på 18e försöket nu, bim den 27e. Har inga större förhoppningar. I april tog vi kontakt med sjukvården. Lämnade blodprov och allt såg fint ut. Min sambos alla prover såg också bra ut. För två veckor sedan var vi på första läkarbesöket. Han kollade med ultraljud och såg flera ägg. Sa att det såg jättebra ut med tanke på min ålder. Fick inte göra någon spolning av äggledarna. Han sa att man inte gör så numer. Läkaren sa att han ska sätta upp oss på väntelista för IVF. Dom hör av sig till hösten..

Jag förstår inte varför han inte kollade/spolade äggledarna? Varför vill man inte testa allt innan man drar på med det tunga artilleriet? Dom hittar ju liksom inget annat som är fel.. Har någon av er varit med om liknande?

Någon kunnig får gärna lägga till mig I bim-listan, får det inte att fungera från mobilen..

SoHo84 BIM 27/6, 37 år, 18:e försöket

Välkommen hit <3 men också tråkigt att du behövt ansluta dig till oss som försökt längre, för inte är det kul inte...... Har inte heller några förhoppningar kvar direkt (15:e försöket nu), så överlämnar mitt hopp till IVF till hösten. Också våra tester ser bra ut, så är oförklarligt...

Konstigt med det han sa om spolningen tycker jag.. då jag förstått det som en självklar del i utredningen innan eventuell IVF. Jag gjorde det själv för några månader sen. Tycker det är självklart att man gör det man kan innan man, som du säger, går in med det tunga artilleriet. För det är ju såklart skönt att slippa IVF om det är möjligt att få hjälp med enklare medel. 

• Soff
    Molybden skrev 2021-06-17 10:07:45 följande:

Så jag tog ett test imorse då jag inte kunde hålla mig tills i helgen. Nu är vi nojiga över att det är en till kemisk graviditet men jag ska försöka att bara ta det lugnt. Förlåt om jag inte skriver ett superglatt inlägg trots nyheterna men är nog lite i shock också för händerna kan inte sluta skaka.

Men wow! Grattis! Förstår att det finns en oro, men försök att njut nu <3 jag håller tummarna att det håller i sig <3 
  • Soff
    Emmalucy skrev 2021-06-17 13:53:18 följande:
    Ah kul att höra att sprutan inte känns, min kille totalvägrar att hjälpa mig när den dagen kommer haha! Jag är lite förvirrad om varför jag ska ta den, det verkar mer vanligt med IVF? Eller är det vanligt att få letrozol och ovitrelle samtidigt? Hoppas verkligen att ni har tur nu i helgen och kan slappna av <3
    Soff skrev 2021-06-16 20:56:25 följande:

Ååh det låter ju som positiva nyheter att du får testa letrozol! Något nytt! (mindre kul med kostnaden ><....... <3 ) Håller tummarna för att detta gör att ni kommer i rätt riktning nu! <3 

Tack! :) ja verkligen, 2000 för VUL ?! och ?äran? att få recept utskrivit, av någon anledningen kunde inte den vi träffade skriva ut något?! Men hon skrev ner det som gynekologen skulle skriva ut åt henne, jättekonstigt men jag klagar inte på resultatet iaf! xD 
    Tack! :) det känns verkligen hoppfullt nu <3
    Längtartillvår skrev 2021-06-17 10:22:28 följande:
    Yes!! Vad bra att du får testa något nytt. Hoppas det hjälper <3

Jaa eller hur!? Det var verkligen dream outcome, även om vi fick betala för det. PHEW!
    Helt enkelt bara glömma den utgiften och låtsas som inget hände haha. Vad som ska krångla ibland alltså.. Men skönt med receptet iallafall och att få komma framåt med nåt! Kram! 
  • Molybden

Åh ni är så fina allihopa! Tack så mycket för alla lyckönskningar. <3

Jag vågar inte riktigt lämna er än och vill gärna veta hur det går för er andra så kommer att fortsätta läsa!

• Emmalucy
    Molybden skrev 2021-06-17 17:59:10 följande:

Jag vågar inte riktigt lämna er än och vill gärna veta hur det går för er andra så kommer att fortsätta läsa!

Jag hoppas vi snart kan skapa en BF tråd ?Vi som försökt en längre tid - första barnet? :D skulle bli mysigt att följa varandra oavsett vilken månad BF är! Jag tycker att många av oss inte riktigt känna sig för att dansa iväg vid första plusset, jag har haft över 10 kemiska graviditeter så jag skulle inte räkna något innan typ v5 som en ?riktig? graviditet, så jag förstår precis hur du känner!
  • Molybden
    Emmalucy skrev 2021-06-17 18:06:32 följande:

Jag hoppas vi snart kan skapa en BF tråd ?Vi som försökt en längre tid - första barnet? :D skulle bli mysigt att följa varandra oavsett vilken månad BF är! Jag tycker att många av oss inte riktigt känna sig för att dansa iväg vid första plusset, jag har haft över 10 kemiska graviditeter så jag skulle inte räkna något innan typ v5 som en ?riktig? graviditet, så jag förstår precis hur du känner!

Det hade varit drömmen. Hoppas att många kommer att få sina efterlängtade plus snart!

Ja men exakt. Jag har ju kort lutealfas så även om BIM är idag (tror jag) så känns det som att det inte riktigt räknas än.
  • Msofie
    Gulgja skrev 2021-06-17 12:34:36 följande:

Hej tjejer!

Slänger ut lite random frågor.

- Har någon av er bakvänd livmoder?

- Röker/snusar någon?

Jag har bakvänd livmoder och jag har snusat men nu bytt till nikotin och tobaksfritt snus.

Jag ska vara ärlig och säga att när jag inte är under IVF behandling röker jag vid enstaka tillfällen. Vet att det inte är det optimala men ja haha.
  • Msofie
    Molybden skrev 2021-06-17 17:59:10 följande:

NÄÄ MEN WOW! Man blir så himla glad när någon här inne får ett plus haha! Vi alla håller tummar och tår, uppdatera gärna om du har ork.
  • Gulgja

[quote=81194326][quote-nick]Emmalucy skrev 2021-06-17 13:57:47 följande:[/quote-nick]Men fy :( beklagar, varför kommer alla smäll samtidigt?! Jäkla surt att någon gjorde abort för bara några månader sen för att det inte passar just nu, men bara några få månader och det är rätt? Jag är pro choice men vafan, när det inte är rätt tid så borde inte ett par månader gör skillnaden för det... snark. Skickar dig en stooooor kram <3 hoppas du kan glömma bort allt och alla och ha en fin semester trots mens <3

Hej! Jag, iaf för några år sen, hade inte bakvänt livmodern, och snusar/röker inte. Är det någon koppling mellan de 2 saker?

Nej jag bara undrade då jag har båda så jag ville bara fråga av nyfikenhet <3

• Gulgja
    Msofie skrev 2021-06-17 20:49:10 följande:

Jag ska vara ärlig och säga att när jag inte är under IVF behandling röker jag vid enstaka tillfällen. Vet att det inte är det optimala men ja haha.

Mmm jag vet. Blir några cigg under sommaren för mig med men jag försöker verkligen hålla mig borta från det speciellt vid ägglossning och efter haha. Men nu snusar jag ju tobak och nikotinfritt så det känns lite "bättre". Fast jag har fler i min närhet som är storrökare och blivit gravida på 1 försöket men men..
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet