• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Sillanna
    Emmalucy skrev 2021-06-16 19:05:59 följande:

Tack fina kvinnor!  jag grät nästan på besöket, jag hade ingen aning om att VUL skulle vara på egen bekostnad, funderar fortfarande på vad vi betalade 4200sek för, enligt henne är det att man kan behöva vänta i evigheter att få hjälp från vården (säger hon som skickade mig till nån som hade 2månaders väntetid, och killen 4 men lyckades dra ner till 3mån när en avbokning öppnade upp en tid).

Mina värd var lite sådär, för det mesta så ser allt "inom ramen" men mitt prolaktin var "lite högt" och mitt AMH var 0.81 och där vill man att det är minst 1. När man tittar på referensintervallet är dock allt inom ramen förutom AMH, så jag vet inte hur man ska tolka det.

På cd9 och VUL har jag slemhinna på 7.8mm, och största follikeln är på 14.8mm just nu. Vet inte om det är bra eller ej, men det är totalt 9 som växer och det blev plötsligt väldigt förståeligt hur man kan plocka ut 15st vid IVF och inte minskar sin äggreserv med tanke på att typ 10 per månad blir absorberad av kroppen :)

MEN!! Jag har fått recept på letrozol !! :D ovitrelle!! (injektion att ta när man får + på äl sticka, snark måste återgå till det där) samt crinone/progesteron!! WOOHOOO! Vilken lättnad, jag är så trött från stresset att jag kan knappt fatta det, men otroligt glad och tacksam är jag att vi testar verkligen allt vi kan!

Ursäkta att jag blandar mig i. Är inte aktiv i tråden men brukar vara inne och läsa här. Jag tänkte på ditt prolaktinvärde som låg lite högt. Om jag inte minns fel så ska det helst ligga i det lägre intervallet när man försöker skaffa barn. Det finns en tråd här i forumet (stora prolaktintråden tror jag den heter) där det finns en del att läsa om ämnet. Jag tänkte bara så att inte den biten missas.
  • Msofie

Ruvardag 11 och har fått molvärk och plusbruna spottings. Vet inte om det är en bra grej eller en dålig, idag vore min vanliga BIM. Har aldrig haft spottings tidigare eller fått mensvärk innan mens. Hade ställt in mig på att loppet är kört, men nu är jag förvirrad..

• NatMar005
    Msofie skrev 2021-06-18 10:39:12 följande:

Ruvardag 11 och har fått molvärk och plusbruna spottings. Vet inte om det är en bra grej eller en dålig, idag vore min vanliga BIM. Har aldrig haft spottings tidigare eller fått mensvärk innan mens. Hade ställt in mig på att loppet är kört, men nu är jag förvirrad..

Förstår att du är förvirrad. Har läst om att man kan få nidblödning som bruna spottings kring bim när det inte kommit ut när det var tänkt. Jag håller alla tummar och tår för att det är så för dig! <3
  • Molybden

Åh jag hoppas att du får svar på vad som pågår snart, håller tummarna för att det är något bra! <3
  • Emmalucy
    Sillanna skrev 2021-06-18 09:02:55 följande:
    Ursäkta att jag blandar mig i. Är inte aktiv i tråden men brukar vara inne och läsa här. Jag tänkte på ditt prolaktinvärde som låg lite högt. Om jag inte minns fel så ska det helst ligga i det lägre intervallet när man försöker skaffa barn. Det finns en tråd här i forumet (stora prolaktintråden tror jag den heter) där det finns en del att läsa om ämnet. Jag tänkte bara så att inte den biten missas.
    Tack, ska kolla upp det :) det var ändå inte så högt att hon ville göra något åt det, så hoppas att alla medicineringen jag kommer att börja med ska göra skillnad, men ser till att fråga henne om det snart :)

Håller tummarna fortfarande! Jag är lite fundersam kring ruvardagar, vad blir ruvardag 11 jämfört med äl+X dagar? För man får ett ägg som är några dagar efter äl när den läggs tillbaka, ska ruvardagar vara mindre eller mer dagar efter äl?
  • Soff

Åh va jag hoppas! <3
  • Msofie

Tack för era fina kommentarer! Emmalucy, man börjar räkna ruvardag 1 som dagen efter insättningen. Så mitt äggplock blir ägglossningen. Då vi satte in embryot på dag 3 blir ruvardag 1 = ÄL + 3. Så idag är det BIM för mig, ÄL +14, ruvardag 11. Dock tar jag ju progesteron tabletter, vilket ofta förlänger cyklen för många (alternativt att mensen kommer när man slutar ta Lutinus, dvs om testet är negativt på testdag).

• längtar00

Hej, jag hoppas det är okej att jag hoppar in här! Detta är mitt första inlägg på familjeliv.

Idag kom i alla fall min mens och jag är helt förstörd, var stensäker på att det hade gått denna månad. Därför kände jag att det var dags att hitta stöd någonstans för det börjar vara otroligt jobbigt detta.

Både jag och min sambo är 21 år, jag är född 00 och han 99 så han blir 22 senare i år. Vi är inne på vårt 4 år tillsammans, är förlovade, och vi har en stor gemensam barnönskan. Detta var vårt 14:e försök, så nu påbörjar vi försök nummer 15 med BIM 19/7. 

Det känns så otroligt hopplöst och orättvist allting. Vi trodde att vi efter 12 månader skulle få hjälp då det står överallt att man efter 1 år har rätt till en utredning, och därför kändes det på något sätt inte lika hopplöst i början, det gick liksom att härda ut. Detta var fram till att vi började närma oss den 12:e månaden och vi insåg att ett av kriterierna för vårt landsting och en fertilitetsutredning var att båda måste vara minst 25 år?! Kändes som en stor käftsmäll och känner att jag på riktigt inte kommer orka må så här varenda månad mensen kommer - i fyra år till. 

Om det inte gått till hösten, vilket jag inte tror eftersom det inte gått än, så ska vi kontakta en privat klinik då de enligt landstinget inte är lika hårda med kriterierna. Om vi inte får hjälp där pga vår unga ålder så känns det som jag kommer ge upp. Min livslust försvinner lite varenda månad i samband med mensen och det känns verkligen som mitt hjärta typ går sönder, och att i så fall behöva vänta i 4 år till för att ens få ansöka om en utredning känns omöjligt.

Det var lite om mig, nu hoppas jag på denna månad och försök 15. 

• MAKL
    längtar00 skrev 2021-06-18 20:19:07 följande:

Hej, jag hoppas det är okej att jag hoppar in här! Detta är mitt första inlägg på familjeliv.

Idag kom i alla fall min mens och jag är helt förstörd, var stensäker på att det hade gått denna månad. Därför kände jag att det var dags att hitta stöd någonstans för det börjar vara otroligt jobbigt detta.

Både jag och min sambo är 21 år, jag är född 00 och han 99 så han blir 22 senare i år. Vi är inne på vårt 4 år tillsammans, är förlovade, och vi har en stor gemensam barnönskan. Detta var vårt 14:e försök, så nu påbörjar vi försök nummer 15 med BIM 19/7. 

Det känns så otroligt hopplöst och orättvist allting. Vi trodde att vi efter 12 månader skulle få hjälp då det står överallt att man efter 1 år har rätt till en utredning, och därför kändes det på något sätt inte lika hopplöst i början, det gick liksom att härda ut. Detta var fram till att vi började närma oss den 12:e månaden och vi insåg att ett av kriterierna för vårt landsting och en fertilitetsutredning var att båda måste vara minst 25 år?! Kändes som en stor käftsmäll och känner att jag på riktigt inte kommer orka må så här varenda månad mensen kommer - i fyra år till. 

Om det inte gått till hösten, vilket jag inte tror eftersom det inte gått än, så ska vi kontakta en privat klinik då de enligt landstinget inte är lika hårda med kriterierna. Om vi inte får hjälp där pga vår unga ålder så känns det som jag kommer ge upp. Min livslust försvinner lite varenda månad i samband med mensen och det känns verkligen som mitt hjärta typ går sönder, och att i så fall behöva vänta i 4 år till för att ens få ansöka om en utredning känns omöjligt.

Välkommen hit till gruppen med enorm värme och omtänksamhet!

Kul att du hittade hit i denna berg och dalbanan. Vi finns här för att stötta dig igenom den här resan och lyssnar på allt du har att säga, både positivt och negativt.

Det låter som en otroligt jobbig resa. Jag läste faktiskt en artikel om någon som försökte söka hjälp via landstinget men som var för ung och fick därför inte kolla sig. Dum regel kan jag tycka. Alla har väl rätt att kolla hur det står till oavsett ålder. Så det suger ju verkligen att ni ska behöva söka privat för att få en utredning om det behövs.

Hoppas att ni hittar ny styrka inför nästa försök och att plusset kommer för er inom en väldigt snar framtid. Kram <3
  • Msofie
    längtar00 skrev 2021-06-18 20:19:07 följande:

Fina fina du, välkommen!

Jag tycker verkligen det är fruktansvärt att det finns en så pass hög åldersgräns, så orättvist. Tycker den borde sänkas till 20 varje fall. Absolut att ålder spelar roll för kvinnans fertilitet, men det är inte allt. Man kan födas med hormonrubbning, låg äggreserv, såklart manlig faktor mm. Därför tycker jag man alltid borde få en utredning och inte utgå från att det går om man är ung.

Vi vet precis de känslorna du beskriver, ens hjärta krossas varje månad.

Har du något stöd i din närhet, någon du kan anförtro dig till? Det är så viktigt tycker jag. Har ni varit i kontakt med någon klinik än?
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet