Vi som försökt en längre tid - första barnet
Många kramar till dig <3
Det var längesen jag skrev i tråden, men jag läser allt som skrivs och är så glad för alla positiva besked och mitt hjärta brister för er vars dröm ännu inte gått i uppfyllelse <3 Jag ska försöka bli bättre på att svara i tråden, det känns lite tråkigt och själviskt av mig att "bara" skriva om mig själv. Men som sagt, jag läser allt ni skriver och tycker att ni alla i tråden är så fantastiska, både mot varandra men även som orkar kämpa vidare även efter nederlag.
Min mens drog igång igår igen, jag är så trött på detta. Så många vänner runt omkring som är gravida eller till och med fått barn under den tid jag och min man har försökt. Jag trodde aldrig att vi skulle vara paret som hade problem med detta (men vem tror det egentligen?) och jag är så ledsen och uppgiven. Vi har ju i planen att skicka in remiss för IVF i augusti om det inte (helt magiskt) skulle ta sig nu i juli, men jag känner mig mest bara hopplös och nedbruten av allt detta. Kan inte fatta att vi i mer än 1,5 år försökt och försökt varje månad.
Jag känner att det är något hos mig som inte stämmer, även om utredningen inte visade på några problem. Jag får spottings en/två dagar innan mensen börjar och sedan har jag väldigt lätt mens i bara två dagar. Det känns som att det kanske både handlar om progesteronbrist samt att min livmoderslemhinna är för tunn. Sen har jag ju också polycystiska äggstockar, dock inte PCO/PCOS enligt min BM. Jag antar att det bara är att invänta eventuell IVF, känns inte som att vi någonsin kommer att lyckas på egen hand.
Förlåt för depp-inlägg men jag känner inte riktigt att jag har någon annan jag kan prata med om detta som förstår vad man går igenom. Så tacksam när man kan komma in här och känna att man ju faktiskt inte är ensammast i världen med dessa tankar, även om jag önskar att ingen av oss skulle behöva kämpa med detta.
Jag har också känt att jag haft väldigt sparsam mens och spottings typ två dagar innan mensen börjat nu under de senaste cyklerna, samt en temp som varit otroligt konstig och inte alls följt de mönster och kurvor den ska (generellt för låg viket jag läst kan bero på progesteronbrist). Pga det så ringde jag till kliniken där jag gjort min utredning och fick prata med en läkare idag. Han sa att eftersom mina värden såg så bra ut (t.ex. slemhinnan, men tror inte att de kollat progesteron vilket de verkar göra på vissa andra kliniker), att jag har en regelbunden cykel och får utslag varje månad på ägglossningstester så ska jag inte oroa mig. Han sa att tempen och mängden blod inte spelar någon roll utan att allt annat de sett i min utredning säger att det är bra. Möjligtvis kan man blöda lite mindre pga stress sa han, men han tyckte som sagt inte att det var något att oroa sig för. Han sa också att när det blir dags för IVF (vi har skickat remiss och behöver vänta några månader till på svar) så kommer de att göra en undersökning igen för att kolla slemhinna och sånt som de tycker är viktigt. Vet inte om detta kan lugna lite eller om frågetecken kvarstår, men tänkte att det kanske kunde vara intressant för er att veta vad läkaren sa i mitt fall