• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Memestar
    Soff skrev 2021-07-06 10:09:55 följande:

Hej på er. Känner mig besviken och ledsen då jag tänkte att denna gången skulle jag och min sambo ha sex ett par dagar till än vad vi brukar, men då min sambo lider av ångest så hamnar han ibland i svackor och såklart så hamnar han i en sån svacka nu de sista dagarna och då hade han ingen lust och kände inte att han kunde. Sista gången med sex blev därför på cd13. Bara hoppas att det räcker, men tappar återigen hopp när det blev så. Man blir uppgiven när sånt hamnar i mellan. Jag har dessutom haft bra lust de senaste dagarna så det har krockat helt mellan oss.

Hej vännen <3

Usch vad tråkigt. Kan ju bli sådär vissa månader att lusten inte finns där när den borde. Min sambo har haft mycket prestationsångest när han vet att vi "måste" få till det. Det blir ju en press för vissa. Min sambo skulle egentligen behöva äta antidepp men eftersom han får väldigt svårt att få utlösning då så kan han inte börja med dem för då blir barnverkstaden mycket svårare än den redan är. Känns jättejobbigt att han måste gå runt och må dåligt bara för att jag inte "kan" bli gravid.. Men livet är ju som det är
    Styrkekram <333
  • Memestar
    Ericky skrev 2021-07-06 18:21:09 följande:

En fråga till er alla... jag har, förstås, bokat in vaccinering för covid på fredag vilket är min äl-dag. Är förstås rädd att vaccineringen ska påverkar våra chanser denna cykel, och som ni alla vet så är man ju otroligt rädd om sina chanser såhär 1 år in i verkstaden. Hur tänker ni kring detta?

Funderar på om jag skulle avboka min tid och istället ta första sprutan i augusti. Då vet vi om det tog sig denna månad eller ej... drömscenariot skulle vara att bli gravid och sedan ta ställning till vaccin eller ej då man har klara rekommendationer för gravida. När de ska ta och inte. Men just kvinnor som försöker har man inte koll på riktigt vad jag förstår... om det kan påverka eller ej.

Jag kommer välja att inte ta vaccinet för tillfället iaf. Jag vill se långtidsstudier på vaccinet innan jag vågar chansa och ta något som kanske kan påverka min fertilitet eller så. Är rädd för att det kan påverka. Sen är jag så pass ung att jag hellre tar covid i så fall. Har även haft antikroppar från mars-november 2020 och jag var aldrig sjuk utan förlorade bara luktsinnet, så då känner jag att jag inte är så rädd att få sjukdomen.
  • Memestar
    RH93 skrev 2021-07-07 22:16:16 följande:

BIM-1 enligt mina beräkningar och 2 negativa tester idag på min sambos födelsedag. En stor del av mig var helt inställd på det, men ändå kunde jag inte låta bli att planera i mitt huvud hur jag skulle slå in det positiva testet och ge honom på morgonen. Har inga som helst menskänningar, men har ibland inte det heller. På äl+5 hade jag lite rosa på pappret när jag torkade mig och tänkte såklart det kunde vara en nidblödning. Hade som en brännande/stickande känsla i magen också i samband med detta. Varje månad är det något nytt som ger en falska förhoppningar.

Det enda som ger mig lite hopp nu är att vi kommer närmre vår första tid i utredningen. Allt annat känns så oviktigt och jag känner mig bara tom.

Usch vad jag känner med dig! Sitter här med mensvärk och hade ett negativt test igår (bim-1)... Min sambo fyller också år denna månad och jag ville så gärna överraska han med. Men istället känns det som allt man har att komma med är en infertil kropp. Jag har också haft en liten blödning (i samband med sex) denna månad som ja tänkte samma sak om. Verkar som vi har exakt samma cykel du och jag. Har du 28-dagars? 

Hoppas vi får våra efterlängtade plus snart! <33
  • Memestar

Fick svara ikapp en jäkla massa här ikväll. 

Liten update för mig:

Mensen på ingång. Tog test igår kväll och jobbar natt nu, känner att mensen är på väg in för har mensvärk och testet var väldigt negativt.. Man känner sån jävla hopplöshet bara. Vad trodde jag egentligen?

Men någonstans hoppades jag så mycket denna månad. Spolades ju inför denna ÄL och så kändes det bara extra bra denna månad. Som att nu är det dags. Tji fick man igen. :*( Sambons spermier är ju tiptop iaf, vilket är bra. Men det är ju också bevis på att det är verkligen mig det är fel på. Hans ex blev ju gravid jättelätt. Men det var ju ganska många år sen dom har barn så tänkte kanske att man kunde hitta anledningen där. Men dumt, jag känner ju i kroppen att det är mig felet ligger hos. Har ju haft den känslan redan innan vi började försöka ens...

Nu är det bara att slicka såren igen och hoppas igen <3

• RH93
    Memestar skrev 2021-07-08 04:53:47 följande:

Usch vad jag känner med dig! Sitter här med mensvärk och hade ett negativt test igår (bim-1)... Min sambo fyller också år denna månad och jag ville så gärna överraska han med. Men istället känns det som allt man har att komma med är en infertil kropp. Jag har också haft en liten blödning (i samband med sex) denna månad som ja tänkte samma sak om. Verkar som vi har exakt samma cykel du och jag. Har du 28-dagars? 

Hoppas vi får våra efterlängtade plus snart! <33

Åh ja det är så himla tungt :( ledsen att du behövt känna likadant. Man bygger upp så mycket hopp och sen känner man sig helt värdelös när det inte går. Varför ska kroppen jävlas med en så? Ja jag har oftast 28-dagar.

Ja håller verkligen tummarna att det snart är vår tur <3
  • Dibella

Kan relatera till er som känner att det är jobbigt att det finns ett barn sedan tidigare relation och sedan är barnlösa i nuvarande när man hittat rätt.

Min sambo har ett barn sedan tidigare, med en person som betett sig oerhört illa mot både honom och på vissa sätt även barnet. Det gör extra ont att veta att de av alla lyckades få barn ihop, men vi lyckas inte alls. Hon var dessutom några år över 40+ och hade redan lite oddsen emot sig pga åldern, och här sitter jag och ska vara "ung och fräsch" men med försvinnande ägg som är uppenbart sämre än en 13 år äldre kvinnas och lyckas inte alls. 

Men i slutändan så har ens partner ändå valt en och väljer att försöka få barn med en, bara det i sig är fint och kommer förhoppningsvis leda till ett gemensamt barn någon gång, trots om biologin är emot en eller ej. Jag hoppas för alla er här inne {#emotions_dlg.flower}

• Vickan31
    Memestar skrev 2021-07-08 00:48:15 följande:

Åh! Tack fina du för dina ord. Jag vet ju innerst inne att det är så lätt att vara hård mot sig själv även om man inte är det mot andra. Men jag är liksom extra hård mot mig själv för jag jämför allt med hans ex och han. Känns liksom som det står 2-0 till henne och jag har ju redan förlorat för längesen. Jag har lite fastnat i tankarna om att dom kunde men inte vi. Det är liksom som en tvångstanke som gör att jag mår så himla dåligt :'( Men jag vet ju att det inte har med att vinna eller förlora att göra egentligen. Det är bara livets orättvisa. 

Idag är jag extra ledsen för tog ett test på BiM och det var totalt negativt. Så snart tillhör man de 10% som inte blir gravida inom ett år.. :'(

Ååh jag beklgar att mensen är på ingång :( Det är ju så himla jobbigt att börja om igen, månad efter månad, samtidigt som man känner att det kommer ju att vara sååå värt det när det äntligen går vägen.

Jag tycker att man hör ganska ofta om att de inte hittar något fel på varken kvinnan eller mannen, men att det liksom är kombinationen som gör att det inte går på naturlig väg eller tar lång tid. Så det behöver inte alls vara ditt "fel", utan allt kan stå rätt till men att simmarna och ägget behöver lite hjälp för att hitta varandra. Vet att de pratade lite om det i Carina Bergs "Var fan är storken" till exempel.

Som du säger, det är ju inte en tävling, men OM det vore det så har ju du vunnit över hans ex för det är DIG han valt att leva med. Han och exet var ju inte rätt för varandra och därför tog det slut mellan dem. Precis som Dibella skriver: din partner har ändå valt dig, och valt att försöka få barn med just dig, så även om jag förstår att det måste vara en jättejobbig tanke att de lyckades få barn så snabbt så tänker jag att ni kommer ju att lyckas också! Matchen är inte över och du kommer nog att känna att du "vinner" i slutändan när ni får ert efterlängtade barn och du har din kille som du inte får glömma har valt just dig <3 
  • Vickan31
    Ericky skrev 2021-07-07 18:11:30 följande:

Och här har vi fått veta att sambon måste iväg på jobb hela helgen med start imorgon. Och vår plan var att ligga imorgon och fredag (förväntad äl) sen söndag. Så ja, det var de planerna.

Ska tvångsligga ikväll och sen får vi hoppas på det bästa... from nästa månad är det fan heminsemination som gäller för att säkra upp sådana här tillfällen.

Men neeej, så himla dålig tajming! Känns som att det är så typiskt, att det ska krocka så där. Men som vi skrivit om tidigare i tråden, om du har ÄL fredag kan det räcka med att ni får till det tisdag eller onsdag eftersom spermierna vanligtvis lever 3 dagar och uppemot 5 dagar till och med. Sen vet jag ju själv att man tänker att det inte räcker med ett försök, men det kan ju vara så att en månad får man till det jättebra typ enligt SMEP men utan resultat, och sen nästa månad får man bara till det en gång några dagar innan ÄL och det är då man plussar! Så jag tror absolut att det finns en chans den här månaden, men man blir ju stressad när ens schema kastas omkull och man inte får till det så många gånger som man hade hoppats. Håller tummarna! <3 
    RH93 skrev 2021-07-07 22:16:16 följande:

BIM-1 enligt mina beräkningar och 2 negativa tester idag på min sambos födelsedag. En stor del av mig var helt inställd på det, men ändå kunde jag inte låta bli att planera i mitt huvud hur jag skulle slå in det positiva testet och ge honom på morgonen. Har inga som helst menskänningar, men har ibland inte det heller. På äl+5 hade jag lite rosa på pappret när jag torkade mig och tänkte såklart det kunde vara en nidblödning. Hade som en brännande/stickande känsla i magen också i samband med detta. Varje månad är det något nytt som ger en falska förhoppningar.

Det enda som ger mig lite hopp nu är att vi kommer närmre vår första tid i utredningen. Allt annat känns så oviktigt och jag känner mig bara tom.

Ååh jag förstår precis, så många gånger som man tänkt att det skulle vara extra fint att plussa kring födelsedag, årsdag etc Kroppen är verkligen lurig och följer sällan samma mönster varje månad känner jag, men det är ju inte kört innan mensen har kommit såklart. Hoppas att du får hitta på något somrigt, härligt här i dagarna som kan föra tankarna åt annat håll, och precis som du säger så kommer ju hjälpen allt närmare om det är så att ni behöver den till hösten. Jag hoppas att det kan kännas som en liten tröst, att snart kan ni starta utredningen som antingen visar något de kan hjälpa er med eller att allt ser bra ut och att det kanske gör att man kan slappna av lite i att lita på att det kommer att hända förr eller senare <3 
  • MsTintin
    Memestar skrev 2021-07-08 04:28:40 följande:
    Men ååh kära du :( Förstår verkligen dina känslor och det är svårt att hinna med både livet, familjeliv och ett evigt kämpande med barnverkstan. Ibland orkar man ju heller inte skriva i tråden för att man helt enkelt vill glömma att man ens har "problem". Så är det iaf för mig i perioder <3 

Det är verkligen helt sjukt att man bara försöker och försöker varje månad och fastän man tänker att "Varför skulle det gå nu?" så ger man liksom inte upp. Drömmen om den där lilla bebisen finns ju alltid hos oss och jag tror aldrig någon egentligen "ger upp" så som vissa beskriver. Kan denna längtan någonsin bara försvinna?

Min mens är på ingång också och jag tog ett gravtest idag som var extremt negativt. Suck. Jag känner igen mig i känslan av att någonting är fel. Det är frustrerande. Läkaren säger att allt är normalt, men det kan det ju liksom inte vara? För visst är det kanske inte så att alla blir gravida direkt... Men man borde ju bli det någon gång om allting är rätt.

Jag hoppas innerligt för dig och alla andra här. Och mig själv!! <3<3
    Åh vad tråkigt att mensen är på gång!

Ja detta med barnaskapande är verkligen en berg-och-dalbana! När ägglossningen kommer är man peppad och allt känns möjligt. Dagarna som följer kastas man mellan att tro att det kommer aldrig att lyckas till att känna att, nemen denna månad är vår månad! Sedan ju närmare mensen man kommer så blir man mer och mer negativ i sin inställning och när mensen väl kommer deppar man ihop och tänker, jag visste det, det kommer aldrig att funka för oss. För att sedan ett par dagar efter mensen känna sig lite bättre och när ägglossningen närmar sig så är man pepp igen. Hur orkar vi gå igenom detta varje månad??

Jag hoppas att vi alla ska få uppleva dagen när vi testar och det plötsligt visar positivt! Jag kan liksom inte ens föreställa mig det just nu, så långt bort känns det, men jag hoppas verkligen att jag ska få uppleva det!
  • MsTintin

Bara för att jag sa att jag hade spottings innan mens men inte efter så skulle jag ju såklart denna gång få det även efter... Herregud vad kroppen är knasig! Jag hade som jag tidigare nämnt spottings två dagar innan min mens startade i söndags och den var slut på tisdag. Men har sedan dess ändå fått mörkbruna spottings, om än väldigt lite, sen dess och de pågår fortfarande!

Jag är så less på detta asså, varför kan inte kroppen bara fungera som den ska?!

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet