Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Padirac skrev 2025-02-01 16:41:54 följande:
    Det betyder inte heller att man försörjs av samhället Tom
    I Sverige gör det i regel det.
  • Tom Araya
    Omar Makram om tiden med migrationsaktivisterna | Fredagsintervjun 334

När Omar kom till Sverige under migrationskrisen anslöt han sig till antirasistiska grupper, men insåg snart att deras bild av verkligheten skilde sig från hans egen. Fredagsintervjun med poddaren och debattören Omar Makram. Programledare: Jörgen Huitfeldt.

• Tom Araya
    KillBill skrev 2025-02-02 10:22:12 följande:
    Måttet "självförsörjande" tar endast hänsyn till inkomster från lönearbete i Sverige. Om dina löneinkomster understiger 4 prisbasbelopp per år (cirka 19 000 kronor per månad) klassas du som ej självförsörjande, även om du klarar dig helt utan bidrag.

I Sverige finns det hundratusentals svenskar som lever helt utan bidrag men som ändå inte klassas som "självförsörjande" enligt de nationalekonomiska kriterierna. Detta inkluderar exempelvis många som under småbarnsåren väljer att gå ner i arbetstid, samt människor i glesbygden som valt att arbeta mindre (t.ex. inom turismnäringen) men som har kompletterande inkomster från fiske, jakt och bärplockning.
    Hur många procent av Sveriges utomlandsarbetande befolkning deklarerar och skattar inte för sin inkomst i Sverige?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-02-03 08:56:10 följande:
    Vad har det med saken att göra?  Måttet självförsörjande baseras på inkomster från lönearbete i Sverige. 

Den som skrivit inlägget nedan är expert på  på den arbetsmarknadsstatistik från SCB som ligger till grund för måttet "självförsörjande" (Christian sitter bl.a. i SCB:s användarråd för arbetsmarknadsstatistiken)
    Det har mycket med saken att göra om det är någon eller många procent som exkluderas fast de borde finnas där eller tvärt om. Frågan är vilken statistik som kommer sanningen närmast.

Läser man på Skatteverkets hemsida så får man intrycket att det är en regel med få undantag att man som fast boende i Sverige också skattar i Sverige, medan Lindell i princip påstår att alla utomlandsarbetande slipper att skatta för inkomsten i Sverige. Vad styrker Lindells påstående?
  • Tom Araya
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2025-02-07 14:23:12 följande:

Han hade så lagom empati med antikommunister + införde mer av hat och hån i politiken och gjorde misstag id en ekonomiska politiken.

Sedan kan man ha empati med andra även om man är för en reglerad ordnad migration och tycker att tex Finland för  en förnuftigare politik på området.

Dessutom tror jag att Palme om han fått leva kunde ha kommit till den omsvängning vad gäller migration som tex danska S - men inte svenska - har kommit.

Men jag hörde en dansk S-man uttala att det kommer till den punkten i Sverige med när  S måste tänka om,

Vad menar du?
    Palme och s var själva antikommunister, de hade t.o.m. en egen underrättelsebyrå huvudsakligen för det ändamålet.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-02-16 11:52:23 följande:
    Är du dum? Det framgår vem som startat tråden och det är en frekvent skribent här på FL som har en helt annan syn på invandrare än den som jag har. 
    Jag tror inte vår syn på invandrare skiljer sig så våldsamt. Jag brukar dock föredra att prata om invandring och inte om invandrare och där kanske vår syn skiljer sig mer.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-02-16 12:54:55 följande:

Fint. 

Varför lyfta fram enbart de med annan etnicitet än svensk, när det i Sverige som gör det som här hyllas utgörs av en majoritet svenskar?
    En rasistisk touch.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-02-16 13:30:26 följande:

Det är ovanligt tondövt av dig att inte begripa det fina med att skänka en tanke till en marginaliserad och svag grupp i samhället.  En majoritet av svensk- och utrikes födda är sysselsatta och när det kommer till arbetslöshet så ökar den just nu mest bland svenskfödda. 

Jag frågade en arbetslös kompis varför denne var arbetslös:

Han tittar på mig och säger "bostad...  jag blev bostadslös och flyttade sex gånger på  fem och ett halvt år."
    Detta är utöver funktionsnedsättning kan jag tilläga. 
    Men när det gäller bostad så kan jag konstatera att flyktingar värderas högre än svenska medborgare, även de med funktionshinder.

Svar på tråden Är invandringen en belastning?