Är invandringen en belastning?
Hedersförtryck och våld är inte nytt i Sverige, det har funnits i många hundra år även om kollektivt dödande inte varit sanktionerat. Det finns också klantänkande och hedersvåld bland svenska hillbilly's och religiösa sekter.
Här är en artikel från 1990-talet, det var än värre före 1970-talet då Sveriges samhälle förvandlades med mer fri och rättigheter till kvinnor och barn.
www.expressen.se/nyheter/qs/den-otrogna-kvinnan-far-skylla-sig-sjalv/
Du vet säkert att det är samma svenskar som vill backa kvinnors rätt som vill skylla problemen med gängbrotten på invandrarnas kultur i stort.
hederförtryck och hedersvåld är inte orsaken till gängens konflikter runt droghandel, vapenhandel och människohandel.
Du vill alltså hävda att Sverige inte kommit ett dugg längre än länder som Iran, Afghanistan, Pakistan, Somalia m.fl. vad det gäller synen på lag och rätt, moraliska normer, jämlikhet, individuell frihet gentemot släkten, klanen eller religionen, hur man bemöter och behandlar kvinnor, barn e.t.c?
-Hur ser lagstiftningen ut i dessa länder jämfört med Sverige?
-Hur ser det ut med möjligheterna till utbildning och förvärvsarbete för kvinnor i dessa länder jämfört med Sverige?
-Hur blir man behandlad och bemött med avvikande sexualitet, med avvikande religiös övertygelse eller som vuxen, eller som ogift och ensamboende kvinna?
-Vilken allmän syn på kvinnans roll i samhället och familjen har man i dessa länder jämfört med i Sverige?
Om vi exempelvis tittar på fallet Pela Atroshi, så dömdes fadern för mordet i Irak, fick 6 månaders fängelse, medan hans två bröder och medgärningsmän dömdes i Sverige till livstids fängelse.
Varför krockar det med hemlandets/föräldrarnas/släktens kultur när invandrade kvinnor här börjar leva mer som svenska kvinnor, om kultur och moraliska normer är lika?
Tror du att Fadime Sahindal upplevde att hennes föräldrar kultur och moraliska normer var densamma som den svenska som hon ville leva med?
Tror du Fadimes far och hans släkt upplevde deras kultur och moraliska normer var lika som de svenska?
Tror du att problemets omfattning bland den helt svenska befolkningen är vad som givit upphov till att starta organisationer som arbetar med detta?
Med tanke på hur demografin ser ut så borde dessa problems omfattning beröra fem gånger fler svenskar än invandrade, om det var på jämförbar nivå som hos invandrade fån nämnda länder, vilket borde synas tydligt i statistik, mediarapportering och även existera i allmänhetens uppfattning.
När hörde du senast talas om att svenskar utomlands skickar hem sina tonårsdöttrar till Sverige för att gifta sig med en okänd man som deras farföräldrar har sett ut åt dem eller att svenska föräldrar tillämpar könsstympning av sina döttrar?
Några andra likvärdiga exempel?
Koperat från Wikipedias sida om föreningen Varken hora eller kuvad:Rapport, Elvahundra, mars 2016[11]
Kön
Religiös tillhörighet
Kvinna
54,1 %
Islam
48 %
Man
45,9 %
Kristendom
44 %
Judendom
3%
Buddhism
2 %
Annat
3 %
Under mars 2016 presenterade Varken hora eller kuvad rapporten Elvahundra som omfattade 1100 ungdomar i åldrarna 12?18 år och intervjuer med 50 vuxna. Studien genomfördes av sociologen Guluzar Tarhan Selvi, Amineh Kakabaveh och Jonas Lundgren och hade som målsättning att kartlägga förekomsten av diskriminering och förtryck i hederns namn. Majoriteten av de tillfrågade var antingen muslimer (48 procent) eller kristna (44 procent). Studien siktade in sig på flera områden, däribland upplevelsen av kontroll, relationsmöjligheter och umgängen.
I studien framkom att totalt 82 procent av de svarande flickorna respektive 63,2 procent av pojkarna upplevde sig vara mycket kontrollerade av familj, släkt och grannar. Vad gäller relationer fick 73,3 procent av flickorna inte ha sex före äktenskapet. För pojkar var motsvarande siffra 31,1 procent. 49 procent av såväl flickor som pojkar angav att föräldrarna måste godkänna val av livspartner. 61,6 procent ansåg att de var hårt begränsade i val av partner med en annan etnisk och religiös bakgrund än den egna.
En minoritet av de tillfrågade fick umgås med både flickor och pojkar för sina föräldrar. Cirka 83 procent av flickorna fick endast umgås med flickor. 37,2 procent av pojkarna fick umgås med bägge könen. 56 procent av flickorna fick inte delta i sportaktiviteter där pojkar deltog. 43 procent fick inte delta i simundervisning.
I oktober 2016 genomförde VHEK en undersökning med 1200 deltagare i invandrartäta områden i Göteborg. Studien genomfördes av sociologen Guluzar Tarhan Selvi och Amineh Kakabaveh. Enkäten visade att flickor begränsades mycket mer i sitt sociala liv än pojkar samt att var tionde person stödde religiös extremism.
Det finns ingenting som tyder på att dessa problem är i närheten av samma omfattning hos svenskar som hos folk i vissa andra länder i världen (som exempelvis de jag ovan nämner).