Padirac skrev 2025-02-28 11:48:11 följande:
En i samhället frånvaro av öppenhet mot andra kulturer och rasism/främlingsfientlighet mot andra kulturer kapar problem som i sig kan ligga till grund för segregation och utanförskap och social utsatthet.
Det finns såklart en viss variation i hur öppen och tolerant man är gentemot andra kulturer hos såväl svenskar som invandrade (eller bland infödda i de länder de kommer från), men generellt sett anser jag att vi i Sverige är ganska öppna och toleranta.
Sedan anser jag att vi bör och har rätt att vara selektiva i vad vi visar tolerans till.
Utifrån vårt perspektiv överdrivet konservativa, patriarkala delar av kultur från andra länder är exempel, hederskultur och könsstympning är några andra exempel. Jag anser exempelvis att vårt samhälle gör fel när vi visar stöd eller acceptans till att begränsa individens frihet, särskilt flickor/kvinnor. Vi gör inte dessa en tjänst.
Här menar jag att mångkultur inte ska råda.
På många områden räcker det inte med lagstiftning och jag anser att det på många håll gjorts alldeles för mycket eftergifter av rädsla för "rasistkortet".
Även språket viktigt. Det är alldeles för många i landet som har svårt att ta till sig information på svenska, trots att de varit här i många år och dessa har en tendens att avskärma sig från det svenska samhället och den svenska kulturen. Här är framförallt kvinnor utsatta och jag tror att det på vissa håll finns män som bromsar kvinnornas integration och utveckling.
Jag tror att det är långt ifrån alla som faktiskt
vill leva på ett sådant sätt att de blir en integrerad del av samhället och då är det bekvämt att bo på en ort med folk från samma regioner och kulturer i världen, så att man bildar subsamhällen där väldigt mycket människor emellan fungerar som de är vana vid.
Vi kan inte tvinga på folk vår kultur och i viss mån anser jag det t.o.m. är sunt att bevara en del av kulturen man bär med sig från landet man är född och uppväxt i, men i delar där det svenska samhället genom århundraden och decennier har haft en positiv utveckling bort från (bl.a. begränsningar i individens frihet), så måste vi göra det lättare för invandrade att ta till sig vår kultur och i inte visa stöd och underlätta att bevara eller behålla den ursprungliga som påtagligt har en annan riktning, när de krockar med fri- och rättigheter vi svenskar tror på och har kämpat för. Detta måste vi se på på ett individuellt plan snarare än kollektivt. Det är inte frihet när vi ger ett kollektiv friheten att begränsa individer i kollektivet. Vi måste här stå upp för våra värderingar kring fri- och rättigheter, även om det är en invandrad som är den drabbade eller är den som begränsar andra.
Jag vill åter igen påtala avståndet mellan svensk kultur och kulturer i vissa andra delar av världen och jag anser att det avståndet i många fall är ett större problem än vår eventuella brist på tolerans, generellt sett. Sedan finns det de som har en betydligt lägre tolerans och det utgör såklart ett problem, men är långt mindre i omfattning.
Det största problemet och misslyckandet med svensk integration är att våra makthavare allt för länge har trott att sådant mer eller mindre löser sig själv om bara de invandrade har bott här ett tag, kommit i kontakt med samhället och kulturen, kanske t.o.m. lärt sig lite svenska och kommit ut på arbetsmarknaden.
Men många som har studerat detta och även många invandrade beskriver snarare att samhället inte har hjälpt dem till integration genom att vara tydliga med vad gäller, vad som förväntas av dem och hur svensk kultur och samhälle är och fungerar. Ännu otydligare blir det när svenskar inte ens förstår att de har en kultur och när samhället backar i sina värderingar så fort de krockar med den invandrades.
Här har flera andra länder haft betydligt större framgång med andra sätt att bemöta och hantera invandring och integration. Kanada och Finland är rätt bra exempel på det.
Men även kvantiteten påverkar eftersom den invandrade inte på samma sätt får möta svenskar, svensk kultur och det svenska samhället och språket när förorter, bostadsområden och skolor fylls med en allt för stor del icke-svenskar.
Självklart finns det liknande kulturellt betingade problem även bland svenskar, men det är i mycket begränsad omfattning, ofta inom vissa grupperingar och sällskap, såsom sekter e.t.c, som medvetet avskiljer sig från samhället, allmänheten och även de allmänt rådande kulturen och värderingarna, åtminstone till viss del.
Samhället, staten och rättsväsendet ska inte visa mer tolerans där heller utan även där göra vad de kan för att motverka begränsningar av individens frihet.
Vårt misslyckande sviker inte bara vårt samhälle och folk, utan även de som invandrat och har positiva ambitioner.
Men allt detta har jag redan skrivit om tidigare, säkert flera gånger, även om jag oftast har postat inlägg med fokus på kultur i min tråd om mångkultur.