• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Anonym (Uppsalabo)
    Anonym (Trötter) skrev 2025-02-11 16:52:59 följande:
    Jo, han gjorde uttalandet i mitten av augusti 2014 och tänkte sig nog att på den månad han hade kvar så skulle hela Sverige kollapsa och full anarki bryta ut.

Det var förstås en långsiktig plan. Och den har ju i princip lyckats eller hur? 

Vi har kriminellt kaos i vårt land och välfärdssystem som skolor och sjukvård håller på att kollapsa. 

De rika kan sen bygga upp privata alternativ, de är inte beroende av välfärdssamhället. 

• KillBill
    nattuw skrev 2025-02-11 16:16:08 följande:
    Du vill ge skattepengar till Peab för att bygga bort en bostadsbrist som orsakats av politiska beslut.
    KillBill skrev 2025-02-11 15:40:26 följande:

Om staten kan stödja kärnkraft med flera hundra miljarder kronor för att någon ska vilja bygga nya kärnkraftsreaktorer (som SD och regeringen vill) borde staten på samma sätt stödja bostadsbyggandet så att våra ungdomar har någonstans att bo.

Utan en fungerande elförsörjning kommer ingen av oss att kunna jobba och betala skatt så att Peab kan bygga hus för skattepengar.
    Utan anständiga bostäder går samhället sönder.. 

Du vill alltså ge hundratals miljarder till utländska bolag för att bygga  kärnkraft men vill inte stötta bostadsbyggandet med en spänn.  Så mycket var alltså ditt vurmande om människor i nöd som behöver bostad värt..
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2025-02-11 16:03:52 följande:
    "Samhället" och "Staten" det är lika med Sveriges skattebetalare.

Hur många av alla som jobbar i Sverige vill ha MINDRE kvar i plånboken? Hur många tror du själv KilliKill?

Jag har konstaterat det sedan tidigare, min åsikt är, att det kan inte finnas en chans att du KilliKill skulle vara en av Sveriges netto skattebetalare?
    Jag kan aldrig föreställa mig att du skulle tillhöra hjältarna som betalar skatt.

Jag är dock säker på att Sveriges hjältar, skattebetalarna, likväl som majoriteten av alla väljare, är beredda prioritera att vi ska ha el i våra bostäder, på våra arbetsplatser och i våra el-bilar, och till allt annat där vi behöver energi.

Och jag är övertygad att majoriteten av Svenska väljare, särskilt de skattebetalande, utan tvekan prioriterar denna el framför att vi skulle bygga bostäder till alla möjliga och omöjliga s k flyktingar och invandrare som inte betalar någon skatt, om man blir ställd inför att välja vilket vi tvingas prioritera när skattepengarna självfallet inte räcker till att göra allt.

Varför svara du inte på frågan?

Vad anser du om att Sveriges drottning Silvia i likhet med Mona Sahlin visat vördnad för andra kulturer och religioner genom att täcka sitt hår?  Vad tycker du om att Stefan Löfven bär kippa i judiska sammanhang?

• Shiba56

KillBill. Jag är sängliggande i influensa, så jag har all tid i världen att söka efter källor. Och en sak är helt säker, du skriver alltid att vi ljuger om vi motsätter dig. Men VEM är det som egentligen ljuger för att på ett mycket fegt sätt komma undan? KillBill.

Du anser att det är svenska män som har våldtagit sjuka kvinnor i 70-80-års åldern. Men så är det INTE! Gemensamt för dessa invandrare är att de tidigare har varit dömda för olaga hot, grov skadegörelse, narkotikabrott och förbud beträffande knivar och andra farliga föremål m.m.

"Antalet anmälda våldtäkter har sedan millennieskiftet ökat kraftigt. Forskare från Lunds universitet har tittat på drygt 3 000 dömda män för att bättre förstå vad de har gemensamt. Studien visar att 60% är den första eller andra generationen invandrare, och nära hälften är tidigare dömda för våldsbrott.

Därför vill de nu utbilda nyanlända om liberala värderingar, kvinnors rättigheter, frågor om hedersvåld och kring sexualitet. Och genom ett prov vill de säkerställa att de har förstått vilka värderingar som gäller i Sverige. Kommer det att hjälpa? Förmodligen inte, och det finns bara en sak att göra; UTVISNING!

Men du kommer väl att protestera, "inte ska de stackarna behöva utvisas. De behöver vård, saft och bulle".

Men det är ganska så meningslöst att diskutera med dig. Du letar febrilt efter svenska förövare även om flera hundra invandrare har gjort samma sak. Och är det inlägg om sanningen som du inte gillar så försvinner du; Invandrare får förtur eftersom lönen till stor del betalas med bidrag. Invandrare hotar personal. Hur gick det för de ensamkommande? Du är kaxig och anklagar oss för att ljuga, men vad gör du själv? Tack för mig, jag har fått nog.

• KillBill
    Shiba56 skrev 2025-02-11 18:51:31 följande:

KillBill. Jag är sängliggande i influensa, så jag har all tid i världen att söka efter källor. Och en sak är helt säker, du skriver alltid att vi ljuger om vi motsätter dig. Men VEM är det som egentligen ljuger för att på ett mycket fegt sätt komma undan? KillBill.

Du anser att det är svenska män som har våldtagit sjuka kvinnor i 70-80-års åldern. Men så är det INTE! Gemensamt för dessa invandrare är att de tidigare har varit dömda för olaga hot, grov skadegörelse, narkotikabrott och förbud beträffande knivar och andra farliga föremål m.m.

"Antalet anmälda våldtäkter har sedan millennieskiftet ökat kraftigt. Forskare från Lunds universitet har tittat på drygt 3 000 dömda män för att bättre förstå vad de har gemensamt. Studien visar att 60% är den första eller andra generationen invandrare, och nära hälften är tidigare dömda för våldsbrott.

Därför vill de nu utbilda nyanlända om liberala värderingar, kvinnors rättigheter, frågor om hedersvåld och kring sexualitet. Och genom ett prov vill de säkerställa att de har förstått vilka värderingar som gäller i Sverige. Kommer det att hjälpa? Förmodligen inte, och det finns bara en sak att göra; UTVISNING!

Men du kommer väl att protestera, "inte ska de stackarna behöva utvisas. De behöver vård, saft och bulle".

Men det är ganska så meningslöst att diskutera med dig. Du letar febrilt efter svenska förövare även om flera hundra invandrare har gjort samma sak. Och är det inlägg om sanningen som du inte gillar så försvinner du; Invandrare får förtur eftersom lönen till stor del betalas med bidrag. Invandrare hotar personal. Hur gick det för de ensamkommande? Du är kaxig och anklagar oss för att ljuga, men vad gör du själv? Tack för mig, jag har fått nog.

Sexualbrott inom åldringsvården är förstås fruktansvärt vidriga brott men brotten begås av såväl invandrare som av svenskar och jag har gett dig dig exempel på svenska förövare. 

Ska jag inte få tala om när du sprider felaktiga lögner och felaktiga uppgifter?

När jag har påpekat lögner och felaktigheter har jag alltid hänvisat till fakta som visar att att det jag hävdar är korrekt. 

Du här helt klart besatt av ditt främlingshat.
  • Tyra myra

Det finns ett mycket enkelt sätt att förhindra att olämpliga personer kommer in i omsorgsverksamheten. 

Begär utdrag ut straffregistret för alla. Är man straffad ska man inte ha tillgång till dessa arbeten. Det skulle också höja statusen på yrket. Vem som helst får inte arbeta inom vård och omsorg. Höj även lönerna, ta bort delade turer, och anpassa arbetstiden efter tyngden i arbetet. Så får vi bort problemen där

• KillBill
    Shiba56 skrev 2025-02-11 18:51:31 följande:

Sexualbrott är i hög grad kopplade till de många skärpningar av lagstiftningen som genomförts sedan år 2000. Många av de handlingar som idag klassificeras som sexualbrott var helt enkelt inte straffbara för 25 år sedan.

Kriminologer påpekar ofta att endast cirka 20% av alla sexualbrott anmäls, och av dessa leder bara 5% till en fällande dom. Detta innebär att det saknas tillräcklig statistik för de flesta sexualbrott, vilket gör det svårt att dra några säkra slutsatser baserat på den begränsade data som finns tillgänglig.

Om du vill fördjupa dig i ämnet rekommenderar jag att du läser denna artikel i Kvartal:

kvartal.se/artiklar/karrholm-laser-vad-jag-skriver-men-lar-sig-inte/
  • Anonym (Uppsalabo)
    Tyra myra skrev 2025-02-11 19:12:11 följande:

Det finns ett mycket enkelt sätt att förhindra att olämpliga personer kommer in i omsorgsverksamheten. 

Begär utdrag ut straffregistret för alla. Är man straffad ska man inte ha tillgång till dessa arbeten. Det skulle också höja statusen på yrket. Vem som helst får inte arbeta inom vård och omsorg. Höj även lönerna, ta bort delade turer, och anpassa arbetstiden efter tyngden i arbetet. Så får vi bort problemen där

Uppsala inför detta nu efter flera hemska våldtäkter av gamla damer, med kommunal hemtjänstpersonal som förövare.
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)
    KillBill skrev 2025-02-11 18:32:35 följande:

Varför svara du inte på frågan?

Vad anser du om att Sveriges drottning Silvia i likhet med Mona Sahlin visat vördnad för andra kulturer och religioner genom att täcka sitt hår?  Vad tycker du om att Stefan Löfven bär kippa i judiska sammanhang?

Jag har redan svarat.

Men det enda du sysslar med, precis som vanligt, är att försöka flytta fokus bort från trådämnet.
    Jag nöjer mig med de svar du redan har fått för om jag fortsätter resonera dina påhittade saker så kan mitt inlägg plockas bort eftersom det är off topic.

Om vi håller oss till trådämnet, om du också försöker hålla dig On Topic så kan du åtminstone försöka svara på mina frågor till dig, de frågor som faktiskt hör till trådämnet.

Kan du sluta försöka flytta fokus, sluta lägga ut dina dimridåer, hålla dig till trådämnet och svara/diskutera de frågor som faktiskt hör till trådämnet?
  • Anonym (Man)
    KillBill skrev 2025-02-11 19:15:22 följande:
    Sexualbrott är i hög grad kopplade till de många skärpningar av lagstiftningen som genomförts sedan år 2000. Många av de handlingar som idag klassificeras som sexualbrott var helt enkelt inte straffbara för 25 år sedan.

Kriminologer påpekar ofta att endast cirka 20% av alla sexualbrott anmäls, och av dessa leder bara 5% till en fällande dom. Detta innebär att det saknas tillräcklig statistik för de flesta sexualbrott, vilket gör det svårt att dra några säkra slutsatser baserat på den begränsade data som finns tillgänglig.

Om du vill fördjupa dig i ämnet rekommenderar jag att du läser denna artikel i Kvartal:

kvartal.se/artiklar/karrholm-laser-vad-jag-skriver-men-lar-sig-inte/
    Ja sexualbrott begås av alla etniciteter och både män och kvinnor och det har ingen förnekat. Den som förnekar faktumet att absoluta majoriteten av sexualbrott begås av människor som borde varit tacksamma över att ha fått komma hit,  men i stället begår grova brott.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?