• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Tyra myra
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2025-02-13 14:08:54 följande:

Om vi har hög arbetslöshet i landet , som vi har nu, bör vi i första hand se till att de som redan bor i landet har möjlighet att få jobb. Sen kan det behövas spetskompetens som inte finns i landet , som komplement. 

Har inte alla som vill jobba möjlighet att göra det? 
    Självklart måste vi anpassa oss efter arbetsmarknaden.

Vi får utbilda oss till de yrken som efterfrågas.

Vi får flytta till de delar av Sverige som efterfrågar vår kompetens.

Om vi gör detta behöver vi inte gå arbetslösa.
  • Anonym (Trötter)
    Tyra myra skrev 2025-02-13 14:38:18 följande:
    Har inte alla som vill jobba möjlighet att göra det? 
    Självklart måste vi anpassa oss efter arbetsmarknaden.

Vi får utbilda oss till de yrken som efterfrågas.

Vi får flytta till de delar av Sverige som efterfrågar vår kompetens.

Om vi gör detta behöver vi inte gå arbetslösa.
    Det är enkelt att skriva men svårare att genomföra. Om det efterfrågas kardiologer eller neurologer och vi tar emot medelålders analfabeter från andra länder så blir startsträckan väldigt lång.

Lite som att det är enkelt att fixa världsfred. Det är bara att alla slutar slåss och blir vänner. Om vi bara gör detta så behöver ingen någonsin mer uppleva krig.
  • Tyra myra
    Anonym (Trötter) skrev 2025-02-13 18:48:38 följande:
    Det är enkelt att skriva men svårare att genomföra. Om det efterfrågas kardiologer eller neurologer och vi tar emot medelålders analfabeter från andra länder så blir startsträckan väldigt lång.

Lite som att det är enkelt att fixa världsfred. Det är bara att alla slutar slåss och blir vänner. Om vi bara gör detta så behöver ingen någonsin mer uppleva krig.
    Jag tänker att vi kanske måste räkna med att det kommer samma klimat och krigsflyktingar som till resten av Europa. Men bland dessa finner vi också kardiologer, ingenjörer och IT människor. 

Sen får vi väl konkurrera med övriga Europa om högutbildade Indier mfl.

Självklart skulle mycket av väldens problem lösas om vi bara kunde låta bli att föra krig. 

Men en sak är jag säker på och det är att vi gör inte vårt samhälle någon tjänst genom att hata de medelålders analfabeter som lyckats hamna hos oss.
  • nattuw
    Anonym (Trötter) skrev 2025-02-11 16:52:59 följande:
    Jo, han gjorde uttalandet i mitten av augusti 2014 och tänkte sig nog att på den månad han hade kvar så skulle hela Sverige kollapsa och full anarki bryta ut.
    Reinfeldt insåg väl hur lätt det var att dupera den politiska vänstern i Sverige.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-02-11 18:28:27 följande:
    Utan anständiga bostäder går samhället sönder.. 

Du vill alltså ge hundratals miljarder till utländska bolag för att bygga  kärnkraft men vill inte stötta bostadsbyggandet med en spänn.  Så mycket var alltså ditt vurmande om människor i nöd som behöver bostad värt..
    Utan el har vi inget samhälle...

Ett modernt samhälle behöver en fungerande infrastruktur och utan el kommer de som du bara bryr dig om när de går använda som ett verktyg för politisk propaganda att frysa, svälta och dö oavsett om de sitter i ett slott eller en koja.
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-02-13 20:49:43 följande:
    Utan el har vi inget samhälle...

Ett modernt samhälle behöver en fungerande infrastruktur och utan el kommer de som du bara bryr dig om när de går använda som ett verktyg för politisk propaganda att frysa, svälta och dö oavsett om de sitter i ett slott eller en koja.
    Vart vill du komma med ditt resonemang egentligen?
    Menar du att det inte är lika viktigt att det finns bostäder  till befolkningen som att det finns el?

Bägge är förstås fundamentala för samhället.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Shiba56

Det är helt meningslöst att diskutera med KillBill. Han verkar lägga hela sin själ och tid på meningslösa diskussioner. Och om man skriver något som är emot hans åsikter, och det är sant, så är det trams. Eller annars så ljuger man. Helt bortkastad dit. Han är nog arbetslös, och invandrare, och detta är hans enda sysselsättning.

• Shiba56

KillBill. Hittade en tråd på Flashback som skulle passa dig om du behöver sysselsättning på dagarna. Tråden är bland integration och invandring -Faran med propaganda - ni som läser om invandring men aldrig har träffat invandrare.

• Anonym (Ledsen)

De som kommer med fakta blir alltid beskyllda för att ljuga. Men tittar man lite närmare så har han skrivit. "Jag är den enda med invandrarbakgrund runt fikabordet". Där ser man.

Svar på tråden Är invandringen en belastning?