• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Anonym (?)

Det är rätt uppenbart att invandringen inneburit och fortfarande innebär problem.
    I kriminella nätverk finns också så kallat genetiska svenskar men de är inte i majoritet. 
    I artikel på artikel när brott har begåtts så är det ett "mug-shot" på en mörkhyad eller kamelryttare. 
    Jag är benägen att tycka att man ska ha möjligheten att utvisa familjer i andra och ev tredje generation.  
    Vill man inte anpassa sig till samhället så har man valt att ställa sig utanför och hör därför inte hemma här, 
    Vi kommer aldrig att kunna omvända våra egna brottslingar men de kostar redan så mycket resurser så låt oss helt enkelt dumpa de "andra"

• KillBill
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-01 23:10:28 följande:

Sorry, det blev fel med länken. Men googla på "Vad säger Islam om våld mot kvinnor - Answering Islam".

Answering islam är en kristen antimuslimskt webbsida. Om du gör en faktagranskning måste du ta del av objektiva källor.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Ledsen)
    KillBill skrev 2025-03-01 23:23:32 följande:
    Answering islam är en kristen antimuslimskt webbsida. Om du gör en faktagranskning måste du ta del av objektiva källor.
    Du försvarar ju islam, och detta är utdrag från Koranen med hänvisningar. Och då kan du inte skylla på "missuppfattningar, feltolkningar eller lögner". Eller att jag har hittat på alltihopa. Det är lätt att kontrollera.

Är det en belastning att det har kommit hit en massa folk som läser detta om oss som inte tror på islam?

Terrorisera och halshugga dem som tror på annat än Koranens skrifter (08:12)

Stympa och korsfästa de otrogna om de kritiserar islam (05:33).

Gör krig mot de otrogna som bor i ditt grannskap (9:123)

Döda de otrogna var du hittar dem (2:191)

Varje religion än islam är inte acceptabelt (3:85)

Muslimer måste uppbåda alla vapen för att terrorisera de otrogna (8:60)

Straffa de otrogna med kläder av eld, krökta järnrör, kokande vatten smälta deras hud och bukar" (22:19)

Detta är så hemskt så jag vill inte längre diskutera. 
  • KillBill
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-01 23:47:13 följande:
    Du försvarar ju islam, och detta är utdrag från Koranen med hänvisningar. Och då kan du inte skylla på "missuppfattningar, feltolkningar eller lögner". Eller att jag har hittat på alltihopa. Det är lätt att kontrollera.

Är det en belastning att det har kommit hit en massa folk som läser detta om oss som inte tror på islam?

Straffa de otrogna med kläder av eld, krökta järnrör, kokande vatten smälta deras hud och bukar" (22:19)

Bibeln är fylld med liknande skrivningar som vi idag anser är orimliga exempelvis att homosexuella ska dödas, att otrogna kvinnor ska stenas till döds och att kvinnan ska tiga i församlingen men det är inget som vi ställer kristna till svars för idag. 

Dessutom visar en enkel sökning på nätet att flera av de citat som du nämner ofta är föremål för missförstånd och felaktiga tolkningar. För att förstå dem måste de sättas i sitt historiska och kontextuella sammanhang och det gör inte du. 
  • Snälla Killen
    KillBill skrev 2025-03-02 00:18:18 följande:
    Bibeln är fylld med liknande skrivningar som vi idag anser är orimliga exempelvis att homosexuella ska dödas, att otrogna kvinnor ska stenas till döds och att kvinnan ska tiga i församlingen men det är inget som vi ställer kristna till svars för idag. 

Dessutom visar en enkel sökning på nätet att flera av de citat som du nämner ofta är föremål för missförstånd och felaktiga tolkningar. För att förstå dem måste de sättas i sitt historiska och kontextuella sammanhang och det gör inte du. 
    Jag har läst denna tråden i bakgrunden. Jag håller med dig! 🙂
  • Shiba56

Så det var denna bok som invandrarna ville försvara vid Påskupploppet? En av de mest våldsamma kravallerna i modern tid. Notan passerade 20 miljoner och 71 poliser blev skadade. Men den största kostnaden blev för advokaternas ersättning. Så det är tacken för att de fått komma hit till Sverige och bygga upp ett helt nytt liv med våra skattepengar? Flera av dem dömdes till flera års fängelse.

Skulle kristna etniska svenskar orsaka ett sådant upplopp om någon brände Bibeln i parken bredvid?
  • ClumsySmurf
    KillBill skrev 2025-03-02 00:18:18 följande:

någon som gick koranskola som barn förstår säkert inte heller dess historiska och kontextuella sammanhang. men det gör du?
    Yasmine Mohammed ð?¦? Ù?اسÙ?Ù?Ù? Ù?Ø­Ù?د pÃ¥ X:
    "Of course #NotAll, Nafiza ð??? However Islam sanctions:

-beating of women (Quran 4:34)
    -marital rape (Sahih Muslim 1436d)
    -beating of children (Sunan Abu Dawud 495) and other atrocities I endured by ppl who were following the edicts of their religion.

https://x.com/YasMohammedxx/status/1360527007575138304

"Du försvarar ju islam..."

Det gäller ju att vara öppensinnad och multitolerant så vem vill inte vara shariapolisernas nyttiga idiot.
    Masih Alinejad på X:
    To the feminists in Germany and all over the world: Hamas, Islamic Republic and Taliban rape women, harass women and shame our bodies in public, on cameras to creat fear but please be as brave as Iranian women and say that loud:
    Islamism and sharia laws are scary.
    In Iran we get beaten up, lashes, and killed if we don't practice Islamic laws, in the West we get canceled in the name of Islamophobia if we just share our tragic stories.

Phobia is an irrational fear but our fear of Islamism, our fear of hearing ?Allahu Akbar? before execution and terror  is rational.

Do you not think that I am safe miles away from Iran? No, the Islamic republic send killers or higher assassins in the West to get rid of us who dare to speak up.
    If we don?t get united to end Islamic Republic and it?s proxies, they will get united to end all of us who want freedom, equality, and dignity.
    So, don?t hide us!

x.com/AlinejadMasih/status/1731302297584414871

• KillBill
    ClumsySmurf skrev 2025-03-02 05:15:58 följande:
    någon som gick koranskola som barn förstår säkert inte heller dess historiska och kontextuella sammanhang. men det gör du?
    Yasmine Mohammed ð?¦? Ù?اسÙ?Ù?Ù? Ù?Ø­Ù?د pÃ¥ X:
    "Of course #NotAll, Nafiza ð??? However Islam sanctions:

-beating of women (Quran 4:34)
    -marital rape (Sahih Muslim 1436d)
    -beating of children (Sunan Abu Dawud 495) and other atrocities I endured by ppl who were following the edicts of their religion.

https://x.com/YasMohammedxx/status/1360527007575138304
    "Du försvarar ju islam..."

Det gäller ju att vara öppensinnad och multitolerant så vem vill inte vara shariapolisernas nyttiga idiot.
    Masih Alinejad på X:
    To the feminists in Germany and all over the world: Hamas, Islamic Republic and Taliban rape women, harass women and shame our bodies in public, on cameras to creat fear but please be as brave as Iranian women and say that loud:
    Islamism and sharia laws are scary.
    In Iran we get beaten up, lashes, and killed if we don't practice Islamic laws, in the West we get canceled in the name of Islamophobia if we just share our tragic stories.

Phobia is an irrational fear but our fear of Islamism, our fear of hearing ?Allahu Akbar? before execution and terror  is rational.

Do you not think that I am safe miles away from Iran? No, the Islamic republic send killers or higher assassins in the West to get rid of us who dare to speak up.
    If we don?t get united to end Islamic Republic and it?s proxies, they will get united to end all of us who want freedom, equality, and dignity.
    So, don?t hide us!

x.com/AlinejadMasih/status/1731302297584414871

Yasmine Mohammed och Masih Alinejad, som du nämner, är födda som muslimer men kritiseras idag för att uttrycka fördomar mot islam och muslimer som grupp. Deras kritik anses ofta gå över gränsen till islamofobi.

Det händer att människor som är födda i en religion byter ståndpunkt och blir så kritiska mot den religion de växte upp med att kritiken blir fördomsfull, hatisk och fientlig. Detta fenomen finns inom alla större religioner, inklusive kristendom och judendom.

För att få en balanserad förståelse av en religion är det viktigt att söka information från en mängd olika källor och perspektiv och inte bara lösryckta citat från dem som uttrycker hat eller fördomar.

PS. Jag är själv inte troende och definierar mig som ateist och humanist.  Trots att jag själv inte är troende har jag respekt för de som är det men självklart är jag också kritisk när religion tar sig fundamentalistiska uttryck och det finns det ju som du säkert vet exempel på i alla religioner.

• KillBill
    Shiba56 skrev 2025-03-02 01:29:37 följande:
    Så det var denna bok som invandrarna ville försvara vid Påskupploppet? En av de mest våldsamma kravallerna i modern tid. Notan passerade 20 miljoner och 71 poliser blev skadade. Men den största kostnaden blev för advokaternas ersättning. Så det är tacken för att de fått komma hit till Sverige och bygga upp ett helt nytt liv med våra skattepengar? Flera av dem dömdes till flera års fängelse.

Skulle kristna etniska svenskar orsaka ett sådant upplopp om någon brände Bibeln i parken bredvid?

Den utlösande faktorn för Påskkravallerna i Sverige 2022 var den danska högerextremisten Rasmus Paludans koranbränningar. Men orsakerna till kravallerna var betydligt mer komplexa och kan även kopplas till socialt utanförskap, frustration och bristande framtidstro. Som du säker vet så har senare koranbränningar gått relativt lugnt till.  

Kravaller där våld riktas mot polisen, som under Påskkravallerna, är inte unika händelser i Sverige. Liknande våldsamma upplopp har inträffat med jämna mellanrum genom historien. Det finns exempel på kravaller med stenkastning mot polisen från 1700-talet och framåt och bara sedan 50-talet har det inträffat 7 kravaller i Sverige.

Ett exempel är 30 november-kravallerna på 1990-talet. Under dessa kravaller inträffade det att  medlemmar av Bevara Sverige Svenskt (BSS) och andra högerextrema grupper kastade stenar mot polisen. BSS, som senare spelade en viktig roll i bildandet av Sverigedemokraterna, bestod av Svenska ungdomar som vuxit upp i ett samhälle med kristna värderingar. Våld och sociala spänningar kan alltså uppstå i olika grupper och av olika anledningar och även bland kristna och högernationionella.

• KillBill
    Snälla Killen skrev 2025-03-02 00:34:25 följande:
    Jag har läst denna tråden i bakgrunden. Jag håller med dig! 🙂
    Tack.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?